Klimathotet en bluff?

Vad tror du om klimathotet?

  • Vet inte men vågar inte chansa.

    Röster: 28 14.7%
  • Bara skitsnack, en narturlig fas helt enkelt.

    Röster: 46 24.2%
  • Klart att det är vi som ställt till det, men med ny teknik och om alla hjälper till så fixar vi det.

    Röster: 105 55.3%
  • Spelar det någon roll det är ändå kört... vi ska alla dö! Så vem orkar bry sig...

    Röster: 11 5.8%

  • Totala väljare
    190
Det är många tyckare som pratar om klimatfrågorna: politiker, journalister, bloggare. Iofs bra att folk diskuterar dessa fundamenala frågor. Mindre bra är att man ofta verkar bestämma sig för vad man skall tro baserat på politiska ståndpunkter snarare än fakta. Mitt tips är att läsa vad som vetenskapen faktiskt säger. Informationen går att ladda ner gratis.
http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar4/wg1/ar4-wg1-spm.pdf
Det kan även vara intressant att fundera över hur vetenskaplig metod faktiskt fungerar: Även här verkar det finnas fundementala kunskapsluckor...
 
Kort om sopor och förbrukningen av naturresurser?

En av mina favoritfilmer är "story of stuff", som behandlar det ämne som diskuteras alldeles för lite enligt min åsikt när det gäller miljön: Alla sopor vi genererar och alla naturresurser vi förbrukar. Haven är grymt förorenade och fulla med små plastbitar. Även om CO2 skulle vara en "bluff" så lever vi alla fortfarande ett ohållbart leverne.

Vi förvandlar naturresurser som skog, vatten, mineraler mm. till sopor som sedan grävs ned i marken, eldas upp eller släpps ut i vattnet. Mha. reklam, mode och produkter med kort livslängd så snurrar denna karusell snabbare och snabbare. Enl. Annie's blog (se "story of stuff") producerar enbart USA årligen sopor som skulle räcka sex varv runt jorden om man placerade dem i långtradare parkerade direkt efter varandra! Naturresurserna i dessa sopor återbördas knappast till jorden när det grävs ned i marken. För mig är det helt otroligt att vi inte pratar mer om detta. Detta kan ju inte fortgå i all oändliget, visst förnyas vissa naturresurser men troligtvis inte i samma sakt som vi förbrukar dem.

Personligen försöker jag ändra inställning till konsumtion, jag blir inte blir lycklig av att köpa prylar, jag försöker laga om något går sönder. Satsar på kvalitet (inte lätt att avgöra dock) och har avsagt mig onödiga presenter på jul och födelsedagar.
 
Har inte varit här inne på ett tag nu. var tvungen att skaffa mig ett riktigt liv med riktiga problem...

Har helt enkelt inte haft tid.

Men det var lite roligt att denna tråd har överlevt och att peacefull inte gett sig utan fortsätter troget att alarmera om alarmister.

Skaffa dig ett liv du också.
 

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
Klimathota eller inte klimathota

Jag tycker det är beklagligt att vårt koldioxidutsläpp och uppvärming fått så stor plats i media och därmed folks liv. Det tar fokus från det verkliga problemet med överkonsumption av resurser av olika slag vi i den rika världen lever står för.

Jag skulle vilja se ett ökat medvetande och större ansvarstagande hos gemene man. Att tänka till en gång extra innan man köper sin tredje iPod, att fundera på om det verkligen är smart att borra upp olja, raffinera, transportera den så att jag kan åka till SATS och träna istället för att sticka ut och springa. Är det smart att hugga ner träd för att göra expressen av dem varje dag?

Dessa idéer rimmar illa med vårt samhälles grundbultar; tillväxt och ständigt ökande konsumption, men för min del känns det viktigare att kunna stå för att jag försöker lämna planeten i hyggligt skick efter min korta vistelse.

/jens
 
Det ligger väldigt mycket i det där. Grundproblemet är överkonsumtion. Klimatförändringarna är ett "bonusproblem". Grunden är fortfarande att vi konsumerar för mycket. Tyvärr har det visat sig att "bonusproblemet" är aldeles för allvarligt. Det är helt klart en av vår världs största problem, jag rankar det som det näst största problemet på vår planet just nu. Om 50 år kommer jag nog att uppgradera det till det allra värsta, om jag lever då.

Anledningen till att politiker talar om klimatet hela tiden är att det är ett "avlägset" problem. Världen står inte införe en omedelbar undergång, klimatmässigt. Därför går detta problem att sälja in. "Gör något nu, få det bra senare". Ungefär samma logik som att hjälpa svältande barn i Afrika; det berör inte egentiligen mig, men jag får chansen att göra en god gärning. Sånt går att sälja, så länge man inte tar för bra betalt.

Om politikerna skulle säga sanningen om hur illa det står till på resurssidan så skulle de aldrig bli omvalda. Ingen vill göra det som behövs för att lösa problemen med överförbrukning. Ingen vill heller veta hur illa det kommer att bli. Den enda politiker jag vet som förstod situationen fullt ut var George W. Bush. Han varockså den mest hatade politikern i ett demokratiskt land på generationer när han avgick. Insikt om hur det står till på resurssidan får en politiker att göra saker som folk inte vill veta av.

Det är bättre att tala om klimat.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg