Klimathotet en bluff?

Vad tror du om klimathotet?

  • Vet inte men vågar inte chansa.

    Röster: 28 14.7%
  • Bara skitsnack, en narturlig fas helt enkelt.

    Röster: 46 24.2%
  • Klart att det är vi som ställt till det, men med ny teknik och om alla hjälper till så fixar vi det.

    Röster: 105 55.3%
  • Spelar det någon roll det är ändå kört... vi ska alla dö! Så vem orkar bry sig...

    Röster: 11 5.8%

  • Totala väljare
    190
Peacefull....Kan man på nåt sätt få dig att ge upp?
Det normala med simpla personer är att man förklarar enkla saker för dem. Skillnaden mellan väder och klimat till exempel. När det inte funkar så ignorerar man dem eller skrattar åt dem. Att skratta åt dem passar bäst för elaka personer. Såna som jag :)
 
Betula, du förstår ingenting.

När det dagliga vädret avviker neråt (kallare) är det för den platta jordens prästerskap ett bevis på att klimatförändringarna är ett hjärnspöke. När det dagliga vädret ligger över genomsnittet är det ingen trend, utan bara just dagligt väder. Han är en anti-intelektuell, och inte intresserad av fakta. Hade han varit det hade han inte tyckt som han gör. Då fakta (eller snarare observationer) motstrider hans önsketänkande är fakta (eller verkligheten) inget användbart redskap för att beskriva hur "det är" för honom. För oss som håller oss till verklighetsbaserade argument, ja vi är faktiskt nakna och utblottade i en diskusion med en klimatskeptiker. Vi har inget att komma med. Verkligheten själv är ju irrellevant, och det är det enda vi har.

Du kan _aldrig_ få över en klimatskeptiker på din sida. Om Jorden förvandlas till en ökenplanet, med de sista människorna kämpandes för sina liv på norra Grönlands och Antarktis stränder kommer Peacfulls ättlingar fortfarande att tro att våra utsläpp av växthusgaser inte var orsaken.
 
Jag tror jag älskar dig peacefull.

Antagligen har du väldigt mycket humor eller så inser du inte det roliga.

Det som gör det läskigt är att jag inte får grepp om dig, driver du med oss eller är du fullkomligt allvarlig?
 
Ok, på svenskans insändarsida kan vi alltså läsa "Äntligen blir det sänkt skatt för pensionärer" av Tobias Sjö, Stockholm, att leg läk Jan Halldin, med dr, Danderyd anser att "Behov måste styra vården" och att C-G Ribbing, Uppsala anser att "ABF skulle visa en högre ambition att sprida kunskap om andra förklaringar och beskrivningar än den gängse i klimatfrågan."

Sen finns det några insändare till, längre ner. Om vem Reclaim rosengård är till för, att meritpoäng leder till en sämre skola och sånt. Men det är alltså C-G Ribbings kritik av ABF som Peaceful har fastnat för.

Jag tror jag går och skrattar lite elakt för mig själv.
 

Citat från artikeln:
"En växande skara är övertygad om att IPCC:s prognoser är överdrivna."

Den var ju riktigt rolig, och där slutade jag också läsa. I verkligheten är det så att IPCCs förutsägelser är systematiskt underdrivna, inte överdrivna. IPCC har inte gissat rätt en gång i hela sin tragiska historia. Deras "worst case scenario" är alltid mindre illa än det sedan faktiskt blev. Orsaken är förståss att IPCC är en tyckarklubb full med representanter från flera olika instanser, där flera är för ökade koldioxidutsläpp, tex Australiens regering.

Med andra ord, när Peacfull et al säger att IPCC är "alarmister" så är det i verkligheten precis tvärt om.
 
Sakligt, relevant och resonerande.
Fast i tråden finns många som inte kan ta till sig sakinnehåll utan fastnar på helt annan, förhoppningsvis bara deras sätt att fly saker de inte kan förstå och hantera....sånt som inte stämmer med deras rätta lära.
Vänta bara en liten stund så får ni se....
 
I sådana här sammanhang kan det vara trevligt att ge andra personers syn på detta än ännu en blogg. Här kommer ett uttalande från Kungliga Vetenskapsakademin (det är de som bestämmer vem som ska få Nobelpriset i fysik och kemi):

http://www.kva.se/sv/Nyheter/Nyheter/Uttalande-av-akademien-om-klimatforandringar/

Och dokumentet i sin helhet:

http://www.kva.se/Documents/Vetenskap_samhallet/Miljo_klimat/Yttranden/uttalande_klimat_090922.pdf

Länken inleds med en intressant mening (min fetning): Akademien har formulerat ett uttalande om det vetenskapliga kunskapsläget gällande klimatförändringar. För min del kan du komma dragande med hur många bloggar som helst, men så länge det inte är samma tyngd som KVA så känns det inte speciellt seriöst...
 
Bara två än så länge. Något av en besvikelse...men ändå har jag ju därmed 100% rätt i att frånvaron av sakligt besvarande kommer vara betydande.
 
Med "sakligt" menar du "ej relaterat till verkligheten". Och eftersom vi föredrar verklighetsbaserade svar, så kommer allt vi säger enligt din definition att vara "ej sakligt".

Då påminner rätt mycket om boken 1984. "Krig är fred" och så vidare. Definiera allting tvärt om så verkligheten stämmer med sitt önsketänknde, helre än tvärt om.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg