Klimathotet en bluff?

Vad tror du om klimathotet?

  • Vet inte men vågar inte chansa.

    Röster: 28 14.7%
  • Bara skitsnack, en narturlig fas helt enkelt.

    Röster: 46 24.2%
  • Klart att det är vi som ställt till det, men med ny teknik och om alla hjälper till så fixar vi det.

    Röster: 105 55.3%
  • Spelar det någon roll det är ändå kört... vi ska alla dö! Så vem orkar bry sig...

    Röster: 11 5.8%

  • Totala väljare
    190
Bush

Om politikerna skulle säga sanningen om hur illa det står till på resurssidan så skulle de aldrig bli omvalda. Ingen vill göra det som behövs för att lösa problemen med överförbrukning. Ingen vill heller veta hur illa det kommer att bli. Den enda politiker jag vet som förstod situationen fullt ut var George W. Bush. Han varockså den mest hatade politikern i ett demokratiskt land på generationer när han avgick. Insikt om hur det står till på resurssidan får en politiker att göra saker som folk inte vill veta av.

Det är bättre att tala om klimat.

Jag håller absolut med om att överkonsumtionen är ett stort, och växande problem, som diskuteras alldeles för lite. Hela vårt ekonomiska system bygger på tillväxt och ingen politiker vågar ta tag i den biten.

Men, hur kommer George W Bush in i den bilden, jag har nog missat något där? Jag trodde att han var hatad av helt andra anledningar än att han motarbetade resursslöseri.
 
Det Europa förbrukar/konsumerar tillverkas ju utanför Europa till stor del, det skitas ner där i stället för här,det är ju bra, då är det ju lättare för oss att nå Europas miljömål...och vi har bättre miljö:)

Eller ska vi belasta vårt "miljökonto" med importerade varor ?

Tror nog att vi måste ha en "soptipp någonstans på jorden, det gäller ju att hålla skiten ifrån sig om man så säger...sedan kan vi ju alltid ha globala miljömål, då kan vi passa på och ställa krav på dessa lågprisländer som utnyttjar oss på detta sätt, då de tagit jobben ifrån oss, eftersom de har så låga löner...eller hur ?
 
Politikerna har bestämt att vi kan acceptera 2 grader celsius varmare temperatur än före industrialismen. Forskarna tror (obeservera tror) att vi ha en 2/3 chans att klara det, om CO2-halten hamnar på under 450 PPM. Idag ligger den på runt 390. Nu förhandlar an om vem som ska få släppa ut hur mycket av dessa återstående 60 PPM koldioxid.

2 grader innebär att Grönland smälter. Grönland innehåller is för 7 meter extra havsnivå. Det kommer att dränka New York, det mesta av Bangladesh, London, 80% av Kristianstad, en masa av Stockholm, Malmö, Köpenhamn, Nederländerna, och så vidare. Detta har man bestämt sig för att acceptera. För den dränkningen kommer ju ändå att ta ett par hundra år, och då är inte vi här. Jag har inte mycket hopp kvar.
 
Var nyss på en klimatkonferens i Lissabon. De bägge amerikanska forskarna stod och bad om ursäkt framför övriga världens forskare för att deras land inte vaknat tidigare, och berättade om de mäktiga ekonomiska intressen som gör allt för att förhindra amerikanska åtgärder. "So, you say we have a climate change, well prove it". "Ok, we accept that we havre a climate change. You say that man has a big part in it, well prove it". Det är tongångarna gentemot seriösa forskare vid universitet med litet men växande inflytande relativt oljeindustrin mfl.

Det går alltid att blåsa upp enskilda osäkerheter och ignorera det indicieberg som byggts upp. Lätt att vara bloggare och låta sig inspireras av bloggare och där lära sig lite terminologi och pladdra på á la peaceful. Nåja, de kommer i USA också. Sedan blir det Kina. Bra tillfälle för oss att exportera miljöteknik och samtidigt försöka påverka vad vi kan.

Vad som diskuteras bland majoriteten av seriösa forskare nu är inte om vi har en klimatförändring eller inte, det är klarlagt. Det diskuteras heller inte om människan bidrar till klimatförändringen. Det finns nu ett enormt indicieberg som gör att den diskussionen är allt mer överspelad där den betyder något, haft någon impact. USA segdrar nog ett tag till, likaså Kina, tyvärr, men de är med förr eller senare. Gott att veta att bloggfolket är allt mer out.

För min del återstår att göra olika beräkningar hur vi med ekonomiska styrmedel ska få ner utsläppen av växthusgaser. Det hoppas jag får en impact. Blir första gången vi är ute efter att via ekonomiska styrmedel erodera en skattebas;-)

Raskesven
 
Gott att veta att bloggfolket är allt mer out.

För min del återstår att göra olika beräkningar hur vi med ekonomiska styrmedel ska få ner utsläppen av växthusgaser. Det hoppas jag får en impact. Blir första gången vi är ute efter att via ekonomiska styrmedel erodera en skattebas;-)

Raskesven
Kan bloggarna bli mer out än de är? Hur är det möjligt?

Vad intressant och spännande jobb du verkar ha. Erodera en skattebas, är det inte lite samma sak som att säga att man skapar en ny?
 
Jag undrar varför jag retar mig så otroligt på dig.

Du plockar ju bara små bitar här och där eller citerar andra som just exakt som du. Var de andra fått sina fakta ifrån är inte intressant... det finns ju riska att de andra citerar dig och cirkeln är sluten.

Men dessa kölddippar betyder ju inget som du brukar säga , bara naturlig variation. Eller så har den globala uppvärmningen nått sin kulmen och golfströmmen gett upp. När det sker spelar ingen uppvärmning någon roll då är istiden här.

Peacefull....Kan man på nåt sätt få dig att ge upp?
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg