Hej Vårtbjörken,
Min länk var avsedd att göra dig(och andra) intresserad, jag lider med människor som blint förlitar sig på auktoriteter. Och ja, jag har kollat upp det, prova Climate Audit. Det är oerhört konkret kritik/granskning. Steve McIntyre är "äckligt diciplinerad". Läs, det kostar bara tid.
Som synes varierar klimatet väldigt, som förväntat.
Som bonus finns här också några praktexemplar av "hockeyklubbsderivat". Steve McIntyre har visat med all önskvärd tydlighet att det inte finns några oberoende kurvor, alla använder samma mätserier och samma/liknande (outforskade) statistiska metoder som bedragaren Michael Mann. De granskas och godkänns av samma "tajta" team.
mvh - Robin
Min länk var avsedd att göra dig(och andra) intresserad, jag lider med människor som blint förlitar sig på auktoriteter. Och ja, jag har kollat upp det, prova Climate Audit. Det är oerhört konkret kritik/granskning. Steve McIntyre är "äckligt diciplinerad". Läs, det kostar bara tid.
Jag håller med om att jag vore religiös om jag hade trott på någons ord allena.Har du kollat upp det han påstår eller är hans ord din sanning. Om det är så är du religiös.
Självfallet ändrar sig klimatet, det är per definition.Tror du på att klimatet håller på att ändra sig oavsett vem det är som är skyldig?
Det är klart att det finns en risk men hypotesen som läggs fram bär inte sannolikhetens prägel.Om du känner att ja så kan det vara finns det då en risk att vi människor är en bidragande faktor?
Din livstid är så oändligt kort att det är irrelevant i detta sammanhang.Själv så har jag sett att klimatet och naturen ändrat sig till det sämre under min livstid.
Jo, det är faktiskt precis vad det är det, orimligt. Möjligt men osannolikt.Och det är inte orimligt för mig att det är vi som är bidragit till detta eller tilloch med satt igång processen.
Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Temperature_record#The_Instrumental_Period:_from_1850Visst finns en risk/chans att allt är en naturligprocess men vad är det som talar för det. Snälla ni som vet ge mig en led tråd.
Som synes varierar klimatet väldigt, som förväntat.
Som bonus finns här också några praktexemplar av "hockeyklubbsderivat". Steve McIntyre har visat med all önskvärd tydlighet att det inte finns några oberoende kurvor, alla använder samma mätserier och samma/liknande (outforskade) statistiska metoder som bedragaren Michael Mann. De granskas och godkänns av samma "tajta" team.
mvh - Robin