Det bästa svaret från peacefull hitintills.
Fast det är ju här vi inte håller med varandra.
När din vardagslyx ökar helatiden, Kommer kanske dina barn inte få samma lyx pågrunda av vad vi gör idag.
Det som skrämmer mig mig mest är din överdrivna säkerhet på att du vet vad som är bäst.
Ingen alarmist är bra, inte på någon sida.
Peacefull du är en alarmist, du om någon på detta forum.
Så hur mycket vardagslyx ska vi ha, vilken nivå bör vi gå tillbaka till? Hur många fler hungrande ska vi ha? Hur många sjukdomar ska vi låta bli att kunna behandla?
När stod mäsnkligheten och värden på topp, när var vi optimerade?
Jag tror alltid att det kan bli bättre och jag är tacksam för att vi inte stannade utvecklingen för 1000 år sedan, eller för 100 år sedan eller någon annan gång för nu är bättre än någonsin och det kommer fortsätta att bli bättre framöver.
Den som inte tror det anser jag vara okunnig och/eller fantasi-/visionslös.
Jag ser fram emot den dagen då människan inte ser det som lyx att kunna äta sig mätt, att slippa lida av allsköns sjukdomar, att vara styrd av andra etc. Det ska bli, och kommer bli, normaltillståndet i världen. Olyckligheten råder vi däremot inte bot på....där känner jag mig lite fantasilös.
Det är mitt alarmerande, jag varnar för bättre tider. Domedagsprofeter och andra alarmister sätter sig på tvären. De saknar nämligen kunskap och fantasi. Då blir förändring ett hot och allt var bättre förr.