Jag varken påstod eller menade så mycket som jag frågade. Känner du att du inte vill eller kan besvara frågan så slipper du såklart men någon annan kanske är kapabel till vettig debatt i viktigt ämne.
Jag är kapabel att besvara frågan.
Olja: Vi har nått toppen. År 2004 slutade produktionen av råolja att öka, trots att priserna ständigt steg. I tider när det fanns mer och mer pengar at tjäna avstod exportländerna från att öka sin export. Produktionen har legat inom en produktionsplatå på mellan 72 och 74 miljoner fat per dag. Länder som slutade exportera och istället började importera under perioen inkluderar UK och Indonesien. Oljegeologerna tror inte att vi kommer att finna ett enda stort oljefält till någonsin. Produktionen av råolja är förutspådd att gå ner nu.
Detta förutspåddes av oljegeologen M.K. Hubberts redan år 1956 och betraktas inom oljeindustrin som okentoversiellt faktum.
INGET alternativt eller okonvntionellt bränsle är redo att ta över manteln inom tio års sikt.
Indium: Nödvändigt för fotovoltaiska solseller. Beräknas vara HELT SLUT om 5 till 10 år.
Litium: Till de bästa batterierna. Utvinns endast från ett ställe, en uttorkad sjöbädd i Bolivia.
Koppar: Vi har sedan stenåldern hunnit med en hel del. 1 tusendel av all koppar finns kvar i marken. Man bryter nu kopparmalmer med halter på 0.2%, i början brydde man sig bara om att bryta rent koppar (koppar är ju en mynmnetall) men nu bryter man dyr koppar som kräver mycket disel för att ta fram (se ovan).
Kol: USA har världens största kolreserver. Antricit (den bästa kvaliten) är helt slut. Bitumen (näst bäst) toppade 1990, Sub-bitumen och lignit (de två sämsta med mycket föroreningar och lågt energivärde) är nu på väg uppåt. Trots ökande tonnage sjunker energiutbytet i joule. Amerikanarna kan inte längre hålla uppe sin elproduktion med kol. Och de har nästan hälften av all världens kol. Världen totalt beräknas nå toppen i kolanvändningen år 2025. Ingen ersättning för kol är känd utom kärnkraft.
Uran: Beräknas nå toppen och sedan ge allt mindre volymer år 2050.
Naturgas: Ryssland toppade sina stösta fält och är nu på väg ner. Att de inte sålde gas i vintras när det var som kllast både i uropa och Ryssland berodde på att det inte fanns gas till alla. Och trycket fortsätter sjunka i deras tre största fält.
Naturgas används för att tillverka amoniak, som sen blir till Net i NPK. Vi tillverkar alltså konstgödsel av naturgas. När världens naturgasreserver börjar sjunka är det ajöss med konstgödsel. I USA har man redan lagt ner tillverkningen av NPK och flyttat den till Asien, för Kanadas naturgas blev för dyr.
Fosfor: Pet i NPK. Toppar troligen just nu, även om jag inte har bekräftade uppgifter på det. Emelertid skulle det gå att utvinna fosfor ur det komunala avloppsvattnet, om vi ville investera i den infrastrukturen. Fosfor är kemiskt oersättligt i livets kemi, energibäraren i all energiomsättning i i stor sett alla celler på jorden. Går ej att ersätta utan genetisk manipulation av livsorganismen. Star Treek!
Fisk: 90% av alla fiskevatten är antingen utfiskade eller på toppen av dess uthålliga kapacitet.
Ska jag fortsätta? Jag har flera till.
Saker som inte tar slut: Järn, alumineum, litium. Jorden respektive jordens skorpa består av dessa material. Finns mer än det är möjligt att rymma på jordens yta.
Bilden nedan har ett alfa-lager, vilket gör att värdena längs x- och y- axlarna inte syns här. Ladda ner bilden på din dator och titta på den lokalt så ser du dem. Det röda sträcket markerar maj i år, det som var "idag" när grafen framstäldes. Det svarta sträcket är projicerade framtida behov, och den fallande delen av grafen efter det röda strecket är Colin Campbells uppskatning av framtida tillgång på råolja.