Klimathotet en bluff?

Vad tror du om klimathotet?

  • Vet inte men vågar inte chansa.

    Röster: 28 14.7%
  • Bara skitsnack, en narturlig fas helt enkelt.

    Röster: 46 24.2%
  • Klart att det är vi som ställt till det, men med ny teknik och om alla hjälper till så fixar vi det.

    Röster: 105 55.3%
  • Spelar det någon roll det är ändå kört... vi ska alla dö! Så vem orkar bry sig...

    Röster: 11 5.8%

  • Totala väljare
    190
Gissningsverk och gissningsverk... Gissar gör man när man inte har en aning, när inget man vet talar för det ena eller andra alternativet. Lotto och roulette är gissningsverk.

Jag brukar tala om vetenskap som kvalificerade gissningar ibland när jag förklarar för folk hur vetenskapen fungerar. Det handlar trots allt om att tro utan att veta, för att sedan testa och få reda på. Men visst, det kanske inte är gissningar i sig, men jag ser skilnaden som rent semantisk.
Sedan är det en skilnad i att gissa att nycklarna till den nya Volvon finns i låda 7 och att gissa att vi har trashat klimatet bortom vad som kan fixas igen år 2025 för att data pekar i den riktningen.
 
Jag brukar tala om vetenskap som kvalificerade gissningar ibland när jag förklarar för folk hur vetenskapen fungerar. Det handlar trots allt om att tro utan att veta, för att sedan testa och få reda på. Men visst, det kanske inte är gissningar i sig, men jag ser skilnaden som rent semantisk.
Sedan är det en skilnad i att gissa att nycklarna till den nya Volvon finns i låda 7 och att gissa att vi har trashat klimatet bortom vad som kan fixas igen år 2025 för att data pekar i den riktningen.

Nu kan man lätt få för sig att du går omkring lite sådär och förklarar för folk vad vetenskap är...

I och för sig det kanske inte är så dumt om man ser till den här tråden. Fast det kanske inte är just du som ska går runt och förklara vad vetenskap är. Inte heller Mr troooper som hittar sin vetenskap på Wikipedia.

Varför länkar alla till Wikipedia. Fan folk kuggar ju skolan för att de samlar information på wiki...
 
Vetenskap är inte det man VET, utan det som kan testas empiriskt. Det mest grundläggande inom vetenskapsteori är faktiskt att teorier aldrig kan verifieras, bara falsifieras. Ju fler gånger man har testat dem utan att de falsifierats, desto mer pålitliga anses de vara.

Jag vet inte om det framgår av Wikipediaartikeln, jag har faktiskt inte orkat läsa den, men man borde kanske göra det för att se om något bör rättas till.
 
Vetenskap är inte det man VET, utan det som kan testas empiriskt. Det mest grundläggande inom vetenskapsteori är faktiskt att teorier aldrig kan verifieras, bara falsifieras. Ju fler gånger man har testat dem utan att de falsifierats, desto mer pålitliga anses de vara.

Åhååå, har vi en filosof här. Karl Popper, minsann. Tycker du inte han fått tillräckligt på skallen...

Att vetenskap innebär verifierbar kunskap är rätt grundläggande det också.


peter
 
Jaja, orkar inte tjafsa om detta mer nu. :)

Hur som helst är klimatteorierna vetenskap, och om de flesta rapporter säger att människan har påverkat klimatet, så är det vad vi bör vi handla efter tills vidare. Amatörbloggare skall vi inte lyssna på.
 
Klimathotet är precis ett hot.

Ett hot mot männskligheten, skapat av densamme.

Allt för att ha något att dyrka,avguda,följa dess regler, leva som guden vill.

Annars brinner vi i helvetet

Förr hade vi GUD.

Nu har vi klimatet

Klimatet vill en massa saker med oss.

Lev så, gör så, följ reglerna,

Annars dränks vi


En ny gud har fötts att följa, lyda.

Prästerna levde gott förr

Gissa vem som lever gott nu ?

Det får bli veckans fråga

Jag har svaret...


.................................................................................................................................................................


För 121.000 år sedan steg havet 3 meter på kort tid, det var under en värmeperiod,väldigt lite is fanns då.
I Sverige skulle Göteborgs innerstad få problem.
Holländarna blir ett nytt båtfolk....
Källa : Nature
 
Klimathotet är precis ett hot.

Ett hot mot männskligheten, skapat av densamme.

Allt för att ha något att dyrka,avguda,följa dess regler, leva som guden vill.

Annars brinner vi i helvetet

Förr hade vi GUD.

Nu har vi klimatet

Klimatet vill en massa saker med oss.

Lev så, gör så, följ reglerna,

Annars dränks vi


En ny gud har fötts att följa, lyda.

Prästerna levde gott förr

Gissa vem som lever gott nu ?

Det får bli veckans fråga

Jag har svaret...


.................................................................................................................................................................


För 121.000 år sedan steg havet 3 meter på kort tid, det var under en värmeperiod,väldigt lite is fanns då.
I Sverige skulle Göteborgs innerstad få problem.
Holländarna blir ett nytt båtfolk....
Källa : Nature

Peter var glad för du får välja att gör exakt som du vill, Sen så kommer några tycka att du gör fel och några kommer tycka att du gör rätt. Men de flesta lär inte bry sig om vad du gör.
Jag tycker det är bra att folk tänker och val utifrån det som de tror är rätt. Många val har gjort för att att folk har tänkt och historien har vissat om det har varit ett klokt val eller ej. Det ända som som sker nu är att du har möjlighet att göra ett val. Antingen så gör du ett aktivt val eller så hakar du på den trend som gäller för tillfället utan att tänka. Men det är inte så många som bryr sig om vad just du eller jag gör.
 
Svaret :

Alla som har ekonomisk vinning, det är väldigt många....

En del har tur, de har redan en vettig produkt, en del ett vettigt arbetssätt.
De har enkelt uttryckt, bara att klistra dit en etikett på produkten/arbetssättet o ta mer betalt.

Skulle inte förvåna mig om de ivriga domedagsprofeterna vill ta ifrån undantryckta fattiga möjligheten att elda....?

Misstaget vi gör är att tro att vi på ca 100 år påverkat klimatet, människan har funnits i många tusen år, även det en väldigt kort tid jämfört med andra varelsers tid här på jorden, även det en mycket kort tid jämfört med tiden innan den första varelsen kom till o rörde på sig här på jorden, låter inte 100 års påverkan från människans aktiviteter som en millisekunds tid, om ens det...

Sen har vi ju dem ständigt återkommande istiden som coolar ner lite, så lugna, njut av värmen så länge det varar...

En annan intressant iakttagelse :
Eskimåerna har jag snackat med, skämta bara, men allvarligt talat, de är aströtta på isen, änligen så händer det något med deras land, nu väller det fram sköna från is blottade markytor som de har glädje av, de vill absolut inte att isen ska stå still, de vill ha bort den helt, då de kan utnyttja sin landareal ekonomiskt (hmm, ekonomin igen....)
 
Senast ändrad:
Globalt .......hmmm

Det kommer troligtvis en global nedkylning i framtiden och den skall säkert åxå betalas!!!!
Dyr bensin, dyr el....o.s.v..........hmmmmmm....vem får betala det tro?????....hmmmmm.....
 
Den här tråden har degenererat fullständigt, peters inlägg två steg upp är ju helt fantastiskt. Som om det spelar roll hur länge man vistats på jorden som art. Asteoriden som dödade de sista dinosaurierna var bara på jorden en sekund eller två men ställde till en hel del oreda. Med tiden som med en del annat handlar det inte om hur mycket man har utan om vad man gör med det.

På lång sikt spelar det förståss ingen roll. Om 200 miljoner år kommer den tidens forskare (av vilken art de nu kommer att vara) att klura ut vad som orsakade det 6:e massutdöendet på jorden. De kommer att vara tacksamma för att ryggradsdjuren utplånade sig själva så att snigeldjuren kunde ta över. Inget att oroa sig för alltså. Det är bara den där lilla detaljen att vår art kommer att få betala för det här ganska så hårt. Ingen fara för planeten alltså, bara för oss. På lång sikt.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg