Klimathotet en bluff?

Vad tror du om klimathotet?

  • Vet inte men vågar inte chansa.

    Röster: 28 14.7%
  • Bara skitsnack, en narturlig fas helt enkelt.

    Röster: 46 24.2%
  • Klart att det är vi som ställt till det, men med ny teknik och om alla hjälper till så fixar vi det.

    Röster: 105 55.3%
  • Spelar det någon roll det är ändå kört... vi ska alla dö! Så vem orkar bry sig...

    Röster: 11 5.8%

  • Totala väljare
    190
Du har rätt i en del, men transporterna är ju endast en liten del av eko. Mindre gifter, bättre djurhållning, mysigare slakt, m.m.
Fast ingen av de sakerna har något med driftens storlek att göra. Små/storskalighet har egentligen inget med med saken ("ekoproblematiken") att göra. Det är en rent ekonomisk fråga. Det är en märklig vurm för småskalighet och lokal produktion - vilket kan vara charmigare och föra med sig en del goda saker men knappast är en lösning för annat än mycket speciella problem.
 
Noob, varför så negativ? Alla som skriver i den här tråden tillhör en upplyst elit. Men visst, det finns en tragik i det.
 
Aldrig att jag ger en spänn extra för "Ekologiskt" !

Det är inte mitt fel att det är som det är, miljönissarnas pladder är som domedagsprofeternas, ge ett offer (offer= extra kr per kg mat tex ), annars hamnar du i helvetet !
Det finns tom miljömärkt gift (klorin etc) på Ica affären, det säger allt...

Jag lever här och nu och gör så gott jag kan efter mina förutsättningar och skäms inte en millisekund för det, har världen låtigt mig komma till så tänker inte jag ha dåligt samvete för all möjlig skit som bara kostar mer.

Det är som att ta ansvar för synder jag begått i och med att jag föddes, näe, håll på ni med erat miljösvammel, alltid tjänar nån något på det, knappast jorden nu eller om 10.000 år.

Föresten var får alla miljönissar ifrån att människan kan fixa miljön, de har ju inte ens skapat den ?
Förlåt, de va så skönt o skriva det mest förbjudna, jag är givetvis en miljönisse !;)
 
Senast ändrad:
Fast ingen av de sakerna har något med driftens storlek att göra. Små/storskalighet har egentligen inget med med saken ("ekoproblematiken") att göra. Det är en rent ekonomisk fråga. Det är en märklig vurm för småskalighet och lokal produktion - vilket kan vara charmigare och föra med sig en del goda saker men knappast är en lösning för annat än mycket speciella problem.

För det första så är det skönt när någon hoppar in och svara på en liten intern diskussion.
Jag förstår inte vad du vill få fram.

Hur som helst så har ingen påstått att just detta skulle vara lösningen. Du är naiv om du tror att det kommer att finns EN lösning. Ekologiska produkter köper jag för att djurhållningen är bättre och de jag äter inte innehåller lika mycket gifter. Tycker jag att det är bra är jag beredd att betala mer dels för att jag kan få mer bönder att välja odla mer ekologiskt men sen riskerar dessa bönder att deras odlingar slår fel eller djur blir sjuka då de inte använder gifter eller antibiotika.
Sen så lägger dessa böner sin mark i träda till och från vilket kostar pengar i förlorad inkomst.
Av samma anledning köper jag fairtrade, kanske kan jag påverka att några arbetare får det bättre. Att dividera om detta är någon lösning eller inte är småaktigt på gränsen till barnsligt.

Alla gör som de själva vill jag gör mina val du gör dena val eller skiter helt enkelt i att välja det är upp till dig/er.

Att tvinga någon till att handla ekologiskt är rätt dålig taktik eftersom det är dyrare än vanlig mat och alla är inte rika. Men att tjafsa om hur bra det är lite fånigt.
 
Ur ett mänskligt perspektiv är klimatförändringar ett hot, ur ett vidare perspektiv är det bara trams.

Grodorna, som just nu genomgår en massdöd har klarat 4 st tidigare när sgs alla andra landlevande arter dukat under. Arter kommer och går, Människan är en dagslända...


peter

Ja fan va bra

vi är ju ett naturligt fenomen så allt som vi förstör är naturligt så då är det okej. Va bra.
Människan är en dagslända men vi hade en chans och ta hand om vår jord men vi sket i det, synd att såna som du gör allt för att legitimera det...
Är du rädd att du inte ska få leka leksaker eller köpa nya?

Förlåt om jag är lite hård och ironisk mot dig men jag fattar inte vart du vill komma med ditt inlägg.
 
vi är ju ett naturligt fenomen så allt som vi förstör är naturligt så då är det okej. Va bra.
Människan är en dagslända men vi hade en chans och ta hand om vår jord men vi sket i det, synd att såna som du gör allt för att legitimera det...
Är du rädd att du inte ska få leka leksaker eller köpa nya?

Förlåt om jag är lite hård och ironisk mot dig men jag fattar inte vart du vill komma med ditt inlägg.

Klimatet har alltid förändrats, 'katastrofen' finns där oavsett, det är ett oundvikligt faktum. Sen att vi har påskyndat skeendet med X antal år går inte att göra något åt. Visst kan och bör vi dra ut på det, men att tro att det går att undvika är infantilt.

Nya leksaker har jag aldrig haft, bara 'ärvda'. Och det man aldrig haft kan man inte sakna, är det inte så?


peter
PS. Hård? Haaahaha. Den var bra.DS
 
Klimatet har alltid förändrats, 'katastrofen' finns där oavsett, det är ett oundvikligt faktum. Sen att vi har påskyndat skeendet med X antal år går inte att göra något åt. Visst kan och bör vi dra ut på det, men att tro att det går att undvika är infantilt.

Nya leksaker har jag aldrig haft, bara 'ärvda'. Och det man aldrig haft kan man inte sakna, är det inte så?


peter
PS. Hård? Haaahaha. Den var bra.DS

Lite hård då?


Ja alla ska vi dö förr eller senare, men vi är inte vid någon katastrof än, bara lite bittrare tider.
Om vi kan påverka eller inte det får vi se. Men jag tror ju knappats att vår tid är över.



Tror att krävs en rätt stor sten från yttre rymden för det. Eller en sån där bomb med atomer i.
Blir det istid igen innebär inte det att människans tid är över. Det blir bara lite kallare här och lite bättre någon annan stans. Men däremot kommer vi se klimatkrig så småning om.

Så det handlar inte om någon katastrof utan om att det är dax att ta lite ansvar själv och inte skylla på allt annat som -det är en narturlig process så vi behöver inget göra eller vad spelar det för roll vad lilla jag gör eller det är är bara en stor konspiration från konsum och ica så att de kan tjäna mera pengar osv osv

Personligen uppskattar jag de mer som helt sonika bara säger att - vet ni vad jag skiter i om det är vi som ställt till det, för jag vill inte varken ändra på mitt sätt att leva eller minska på min livskvalitet på nåt J_vla sätt.
De som säger så är ju ivarjefall helt ärliga och de förbrukar inte hela dagarna letandes efter bevis på en massa bloggar på att man kan fortsätta som hitintills.
 
Lite hård då?

Tror att krävs en rätt stor sten från yttre rymden för det. Eller en sån där bomb med atomer i.
Blir det istid igen innebär inte det att människans tid är över. Det blir bara lite kallare här och lite bättre någon annan stans. Men däremot kommer vi se klimatkrig så småning om.

Visst, det ligger inte i betraktarens öga. ;)

Glöm inte sjukdomar. Digerdöden skördade en hel del, finns många virus som har möjligheter att radera ut hela stammar.

Tror du inte att det sitter några nånstans med planer vid en klimatkatstrof, hur man hanterar de stora massinvasionerna som blir följden? 'Krigen' har redan startat, varför är vissa regioner intressantare än andra? Ligger de bra till?

Är världsfred detsamma som världsherravälde?


peter
 
Jag förstår inte vad du vill få fram.
De saker du nämner ser jag på ungefär samma sätt. Jag invänder bara mot sammanblandningen mellan topic och andra frågor (närproducerat, kravmärkt, fair trade etc). Det som är exempelvis "rättvist" behöver inte vara bäst ur koldioxidsynpunkt.

"Klimatkrig" vete fasen om jag tror kommer att utbryta. Men osvuret är bäst - man vill ju inte framstå som en som gör bestämda påståenden om saker han inte kan göra en vettig bedömning av ("Eventuella klimatförändringar beror uteslutande på naturliga variationer! Klimathysterin är en bluff!")
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg