Verkligen? Samtliga klimatrapporter, eller syftar du på några speciella?.....
Jag är en vän av vetenskap och fakta, något som lyser med sin frånvaro i klimatrapporterna.
Raskesven
Verkligen? Samtliga klimatrapporter, eller syftar du på några speciella?.....
Jag är en vän av vetenskap och fakta, något som lyser med sin frånvaro i klimatrapporterna.
Det är helt helt ointressant om det är en vår sommar eller höstbild. Visserligen kan man inte avgöra hur fjock isen var innan den försvann. Men det krävs i alla fall en massa år för att den ska bli lika tjock igen, Därför spelar faktiskt inte årstiden någon roll.En sådan bild visar bara att glaciären var större vid tidpunkten för första fotot. Varken mer eller mindre. Är de tagna på samma tid? Hade vädret varit likadant tiden innan bilderna togs?
Den globala medeltemperaturen har ökat med iJag är en vän av vetenskap och fakta, något som lyser med sin frånvaro i klimatrapporterna.
Jag är uppriktigt astrött på "klimathotet, den globala uppvärmningen", vi måste dittan o dattan annars går det åt pipan.
Se för h..e till att folk har nåt o äta, nåt o dricka, någonstans att bo, se till att motsättningarna mellan människor som resulterar i krig, upphör, hur nu det ska gå till...
Var jag än vänder mig så finns mantrat, på ICA, Coop, till o med på Max hamburger meny står det
hur mycket jag sabbar miljön vid val av olika menyer.
Inte ett ord om att det finns människor som inte har någon framtid, inget att äta, dricka, utan bara det förbannade tjatet om att : Köp de här gurkorna, ge fem spänn extra så satsar du på miljön.
Näe , nu får jag lägga av innan jag blir för upprörd, vad jag tycker är att miljöhotet ska vi ta på allvar, men det får inte ligga så högt upp på agendan över vad vi ska tänka på först.
Men det är ju skönt att inte bry sig om det man borde bry sig om, då mår man ju bättre....
Ett poblem är att det har varit mycket lättare att få forskningsanslag om man vill visa att vi är på väg mor jordens undergång. Betydligt svarare att få forskningsanslag för de som visar att det vi inte är på väg mot någon klimatförändring. Det är inte lika häftigt att forska när man inte får samma publicitet som dommedagsprofeterna,
...Jag köper så mycket ekologiskt jag kan men främst för min egen skull, man vill ju veta vad man stoppar i sig.
Dessutom går det åt mer energi i hela ledet: plöjning, övrigt åkerbruk, butikshantering. Man vet ändå inte vad man stoppar i sig. Så ät och var glada.
...på vilket sätt ökar energiåtgången vid:
1. plöjning
2. åkerbruk
3, butikshantering
I tidig ungdom läste jag handledningar i lantbruksdrift på mina föräldrars gård på skånska slätten. Det jag minns bäst är den stora produktivitetsökning som man uppnådde genom konstgödning. Och halv produktion per tunnland ger dubbelt arbete och dubbel energiåtgång per producerad enhet.
Om butiker ska hålla dubbla sortiment (ekologiskt och oekologiskt) kostar detta energi.