Klimatförändringar - vi lever i det

Frågade AI igen. Här kan ju alla göra som dom vill som privatpersoner. Men tro inte att det har någon som helst effekt på globala utsläpp. :)

---

Q: Vad kan man personligen göra för att minska CO2 utsläpp utan att försämra ekonomi eller livsstil ?
---
  1. Energi:
    • Stäng av lampor och elektronik när de inte används.
    • Använd LED-lampor som är energieffektiva och håller längre.
    • Om möjligt, välj ett elavtal som kommer från förnybar energi.
  • sluta okynnesanvända AI-tjänster :)

• sluta okynnesanvända AI-tjänster :)

3-4 ggr mer energi för en generativ AI fråga jämfört med en google-sökning enligt:

Ser beror miljöpåverkan på vilket ursprung elen har, som fråge-servern körs på.

/Patrik

3-4 ggr mer energi för en generativ AI fråga jämfört med en google-sökning enligt:

Ser beror miljöpåverkan på vilket ursprung elen har, som fråge-servern körs på.

/Patrik
Har arbetat på en datacentral med ansvar för el, kyla mm, och det var intressant att se hur mycket som blev värme. Lite el blir ju ”nytta” i datorerna, men det var stora mängder värme som bara kyldes bort.

Har arbetat på en datacentral med ansvar för el, kyla mm, och det var intressant att se hur mycket som blev värme. Lite el blir ju ”nytta” i datorerna, men det var stora mängder värme som bara kyldes bort.
Därför är det bättre placera stora serverhallar i områden med kallt klimat. Kalifornien är t ex inte det bästa stället ut den synvinkeln.

Därför är det bättre placera stora serverhallar i områden med kallt klimat. Kalifornien är t ex inte det bästa stället ut den synvinkeln.
Ännu bättre att återvinna överskottsvärmen, t ex via direkt uppvärmning av andra närliggnade utrymmen eller , näst bäst, värmeväxling.
Jag vet ett företag som värmde stor del av kvarteret med överskottsvärme från sin serverhall.
Dock så blir inte all el i en server värme, servrar är inte optimerade för att vara värme-element, så vi ska inte bygga serverhallar för vår uppvärmning. Men där de finns, ska vi nyttja överskottsvärmen.
Och fundera på hur vi gör av med energi i servrar - ja kanske inte den största miljöboen men jag delar inte lilleputt-argementet ("spelar ingen roll vad lilla jag eller min lilla grupp gör, närd et ändå finns de som är större och värre") som vissa i tråden anför. Jag anser varje besparing av engeriförbrukning vara bra och värd att överväga, men inte nödvändigtvis genomföra.

/Patrik

Ännu bättre att återvinna överskottsvärmen, t ex via direkt uppvärmning av andra närliggnade utrymmen eller , näst bäst, värmeväxling.
Jag vet ett företag som värmde stor del av kvarteret med överskottsvärme från sin serverhall.

/Patrik
Javisst. Att det mest ekonomiska är att bygga DC i glesbygd på kalla platser är inte alls självklart. Stockholm finns datacenter som växlar ut överskottsvärmen på fjärrvärmenätet. Och samtidigt köper fjärrkyla.

Javisst. Att det mest ekonomiska är att bygga DC i glesbygd på kalla platser är inte alls självklart. Stockholm finns datacenter som växlar ut överskottsvärmen på fjärrvärmenätet. Och samtidigt köper fjärrkyla.
Facebook har en stor anläggning utanför Luleå och överskottsvärmen kyls bort och tas trist nog inte om hand.

I Staffanstorp var Microsoft inte intresserade av att sälja överskottsvärmen från sin stora serverhall till energibolaget. När jag hade ett uppdrag i Staffanstorp såg jag att det inte var långt att bygga för att koppla ihop dig med fjärrvärmenätet.

Det är inte så lätt att ”göra rätt” då ”alla” parter behöver vilja det. Det är samtidigt låg temperatur på överskottsvärmen, och ska man göra någonting vettigt av det så behöver man höja temperaturen med hjälp av en värmepump.

Jag tror på potentialen i att ta hand om spillvärme, överskottsvärmen eller vad man nu vill kalla det.

Det finns dock samarbeten sedan många år där industrin levererar överskottsvärme till energibolagen. Sånt tjänar alla på.

Sånt här går jag igång på, men..,jag nöjer mig med denna lilla information i denna tråd.

Dock så blir inte all el i en server värme, servrar är inte optimerade för att vara värme-element, så vi ska inte bygga serverhallar för vår uppvärmning. Men där de finns, ska vi nyttja överskottsvärmen.
Och fundera på hur vi gör av med energi i servrar - ja kanske inte den största miljöboen men jag delar inte lilleputt-argementet ("spelar ingen roll vad lilla jag eller min lilla grupp gör, närd et ändå finns de som är större och värre") som vissa i tråden anför. Jag anser varje besparing av engeriförbrukning vara bra och värd att överväga, men inte nödvändigtvis genomföra.

/Patrik
Lilleputtargumentet är bara trams, men det är bekvämt.

Något som man är dålig på att ta till vara på är det uppvärmda kylvattnet kärnkraftreaktorer bildar, det borde gå att använda till något vettigt.

Något som man är dålig på att ta till vara på är det uppvärmda kylvattnet kärnkraftreaktorer bildar, det borde gå att använda till något vettigt.
Inte kärnkraftverk men väl ett pappersbruk på gränsen mellan Blekinge och Skåne säljer sin spillvärme till närliggnade kommuner för fjärrvärme, undrar om jag inte läst en tidningsartikel om att de numera tjänar mera på att sälja biprodukten varmvatten än pappret/pappersmassan (som väl då numera är biprodukten på värmeverket).

Så ibland funkar det riktigt bra.

/Patrik

Inte kärnkraftverk men väl ett pappersbruk på gränsen mellan Blekinge och Skåne säljer sin spillvärme till närliggnade kommuner för fjärrvärme, undrar om jag inte läst en tidningsartikel om att de numera tjänar mera på att sälja biprodukten varmvatten än pappret/pappersmassan (som väl då numera är biprodukten på värmeverket).

Så ibland funkar det riktigt bra.

/Patrik
Sådana samarbeten finns många av i Sverige sedan bra många år. Pappersbruk, stålverk mm. I Luleå har man Sveriges billigaste fjärrvärme för att man förbränner gaser från SSAB. Win win för alla.

Gällande befintliga kärnkraftverk så är det inte så lätt, men vem vet hur det blir med de (troligen) kommande kärnkraftverken.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg