Klimatförändringar - vi lever i det

Jaha, det gör ju inte saken bättre, snarare värre. Du kanske borde friska upp grundskolematten rejält och sedan läsa på lite igen om klimatkatastrofen. Det är väldigt lätt att bli vilseledd om man inte behärskar grundläggande matematik och statistik. Och tro mig, det har satsats enorma pengar på att vilseleda folk - i syfte att bromsa opinionen.
Eller så läser man naturvetenskap och lär sig frågasätta den rådande klimatalarmismen. Valet är ju fritt.
/Niklas

Vi får kanske nyansera vår bild av Kinas klimatpolitik lite - den verkar inte helt entydig. Artikeln är bakom betalväggen så jag skärmdumpar någon del.
https://tidningensyre.se/2025/16-mars-2025/snabb-utbyggnad-av-fornybart-i-kina/
1742162819814.png

Jag är imponerad av Stordrulens argumentation i tråden och vill ge ett tack till dig! Den säger i stort sett det jag hade velat skriva. Tillhör som person den skara som tänker själv och inte viker sig för grupptryck. Är öppensinnad och utforskar olika alternativ.

Auktoritetstron som skymtar i debatten ligger i tiden. Den skrämmer mig.

Ju mer utbildning man har, desto mer ödmjuk blir man till hur det ligger till i svåra frågor som denna.

Ser en del argument här på linjen "det spelar ingen roll vad jag/Sverige gör så länge inte Kina/Indien/USA gör ngt -> alltså behöver jag/Sverige inte göra någonting".

Problemet med argumentationen att den leder till att ingen behöver göra någonting. Alla stora länder är indelade i mindre delar. Om inte Kina som helhet gör något spelar det ingen roll om provinsen Chong Bong gör ngt. Det spelar ingen roll vad staden Bong My i sagda provins gör om inte provinsen gör ngt. Och det spelar förstås ingen roll vad den enskilda Bong My-bon gör så länge inte staden gör ngt. Alltså, ingen, inte ens kineser behöver göra ngt. Och eftersom inga kineser behöver göra ngt måste ju heller inte Kina som helhet göra ngt. (Alla namn fingerade förstås.)

Om vi nu accepterar att klimatförändringarna är en pågående katastrof är den rimliga slutsatsen att alla måste göra det man rimligen kan för att motverka den. Sverige som helhet har mycket riktigt lägre utsläpp än många andra industri länder. Men - likväl skulle klimatet gå åt skogen om alla jordlingar konsumerade som Sverige. Den nivå på utsläpp per capita vi kan acceptera är den som funkar om alla jordbor är på nivån. Där är inte Sverige.

Det är nog lite fel ingångs vinkel med påståendet att "Vi inte behöver göra någonting".

Sverige har redan gjort någonting, vi gjorde det bara innan dom flesta andra.

Bara att kolla kurvorna på CO2 per capita från 1970 till nu och jämföra EU med Sverige så ser man vår sänkning från ca 12kg till dagens runt 4kg vilket är mycket bra då vi är ett kallt land med lång vinter som kräver mycket uppvärmning av bostäder jämfört med de flesta andra Eu länder.

Så visst har vi tagit vårat ansvar.

Å jag har ju redan påpekat att vi inte alls har den tidsupplösningen för 250 miljoner år sedan, som vi har över dagens läge. Alltså kan vi inte säga något om hur snabbt eller långsamt som klimatet växlade för 250 miljoner år sedan.
/Niklas
Och jag har sagt att jag litar på de som har utbildning inom ett område.

Det är nog lite fel ingångs vinkel med påståendet att "Vi inte behöver göra någonting".

Sverige har redan gjort någonting, vi gjorde det bara innan dom flesta andra.

Bara att kolla kurvorna på CO2 per capita från 1970 till nu och jämföra EU med Sverige så ser man vår sänkning från ca 12kg till dagens runt 4kg vilket är mycket bra då vi är ett kallt land med lång vinter som kräver mycket uppvärmning av bostäder jämfört med de flesta andra Eu länder.

Så visst har vi tagit vårat ansvar.
Det är ju bara det att även våra utsläpp ligger lite drygt dubbelt (fritt ur minnet, kan väl gräva fram källa för den som önskar) över vad som är en hållbar per capita-nivå globalt. Det finns många ytterst låga frukter att plocka avseende utsläpps minskning, varför ska vi inte göra det? En del av våra skenbara utsläppsminskningar är också relaterad till att vår industri produktion utlokaliserats utomlands

(Och man kan tycka att, även om man råkar vara mindre dålig än övriga i klassen, så känns det "en aning" dumsnålt att inte förbättra sig - just för att inte precis alla andra tar sitt ansvar - nu när insatser som civilisationens överlevnad sannolikt är potten.)

Intressant söndagsläsning, trots att jag ej lusläst allt.
Om jag jämför tabellen som Totteman visade i första inlägget, ang. koldioxidutsläppen, med tabell över befolkningstillväxten. Kan jag se dem gå hand i hand.
Är det inte då befolkningstillväxten, samtidigt som många vill ha ökad levnadsstandard (mer konsumtion) som är problemet? Därigenom bidrar till att vi per capita förbrukar mycket mer energi än vad vårt behov är?
Jag ställer bara frågan, nån som har svaret?
/Jens

Senast ändrad:
Jag är imponerad av Stordrulens argumentation i tråden och vill ge ett tack till dig! Den säger i stort sett det jag hade velat skriva. Tillhör som person den skara som tänker själv och inte viker sig för grupptryck. Är öppensinnad och utforskar olika alternativ.

Auktoritetstron som skymtar i debatten ligger i tiden. Den skrämmer mig.

Ju mer utbildning man har, desto mer ödmjuk blir man till hur det ligger till i svåra frågor som denna.
Finns det en enda människa i hela världen som anser att hen inte tänker själv?

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg