Klimatförändringar - Kebnekaise krymper

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Var glad att det inte är tvärtom, och blir lite kallare och mer snö för varje år ! :)
Jag tror faktiskt inte att jag har något emot det. Bor i södra Sverige. Jag försöker att vara miljömedveten. Men utan överdrift. Kör bil själv till jobbet varje dag och äter lagom med kött, försöker att sopsortering.
 
Att det blir varmare har med detta att göra, om någon är intresserad. Vi kan leva pga växthuseffekten, men det ser inte så bra ut nu. Kurvans lutning...ja, det ser ju inte ut att bli bättre direkt. Därför får vi det varmare. Värmen från solen stannar kvar i atmosfären tack vare koldioxiden.

1726838508736.jpeg


Men nu är det helg...
 
1726841812617.png


1726841902568.png



Grafen ovan visar tydligt att i samband med industrialiseringen kring 1750 så började vi förbränna kol och olja, och därmed ökade koldioxidnivån i atmosfären.

Koldioxidnivån har varierat genom tiden, men på 270 år har vi gjort större ändringar än vad som historiskt och naturligt tagit väääldigt lång tid.

Vi vet inte vad som händer framöver. Jag tror inte att vi får tillbaka de glaciärer som nu smälter.


Allt ovan är fakta. Det ser med andra ord inte alla bra ut för mänskligheten. Vi är även inne i det sjätte massutdöendet, https://www.forskning.se/2022/11/01/manniskan-overlever-artdoden-i-en-ful-och-trakig-varld/ och det är intressant. Vad konsekvensen blir vet vi inte riktigt heller, men vi kan anta saker.
 
Sverige radio skrev i veckan om att glaciären på Sylarna har istället blivit två mindre glaciärer. Glaciären i norra delen har dessutom kollapsat och börjat glida ner för sluttningen.
 
Senast ändrad:
Sverige radio skrev i veckan om att glaciären på Sylarna har istället blivit två mindre glaciärer. Glaciären i norra delen har dessutom kollapsat och glidit ner för sluttningen.
Ja, jag såg det... Trist utveckling.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg