Tack till folk här på forumet som kommit med tips gällande klättring på Malta, det har trillat in svar på både här och som PM och jag tänkte sammanfatta resan som vi företog oss under veckan som gick.
Sällskapet som åkte beskrivs som
- klättrare med drygt två års erfarenhet som börjat ledklättra för en månad sen, sätter inte hårdare problem än runt 5c på topprep och har inte lett något svårare än 5b. Lider av taskigt ledpsyke.
- klättrare med drygt två års erfarenhet som ledklättrat i drygt ett år, klättrar problem i grader upp till 6c på topprep och leder lätta 6or.
- klättrare med 10 års erfarenhet (oregelbundet, så senaste två åren kan kanske räknas. Höjdrädd och uppskattar mest bouldering på Kantaberg). Klättrar problem i grader upp till 6c på topprep och som leder och som leder upp till 5c. Även där är ledpsyket inte det bästa.
Inför resan införskaffades föraren Sport Climbing in Malta and Gozo (Alden, Camilleri och Haston) - kändes välbehövlig och kom väl till pass.
Resan dit och hem gjorde med flyg från Skavsta, med Ryanair, så extra bagage på 20 kg per person bokades. Transferbuss med ett lokalt bolag till hotellet i St. Juliens fixades vid ankomst - en mycket bekväm lösning. På plats hyrde vi bil av en lokal "skojare", i en liten Peugot 307 ("Röda faran") for vi runt ön i vänstertrafik. Kostade 200 kr/dag, grymt prisvärt.
Klätterdag 1 gjordes vid Monolith Buttress, en välbultad vägg etablerad under de senaste tio åren. Bestod av fem leder, runt 15 m långa, i de lättare graderna (två 4+, en 5a och två 5c) och var utmärkt för att bygga lite självförtroende som start på veckan. Utsikten från klippan var kanon, man hade god utsikt över en stor del av ön och havet, och anmarschen bestod av att kliva ut ur bilen. I nära anslutning låg även the Crucifix Cave och the Wave med överhängande leder i 6 och 7-registret..
Klätterdag 2 gjordes vid Wied Babu, ett klätterområde som låg i en grönskande dalgång/ravin i anslutning till havet, nära till Blue Grotto. Lätt den finaste anmarschen jag haft till en klippa, en upplevelse i sig. Området består av en rad olika väggar med varierande grader. Vi hade dock siktat in oss på tre väggar, Flying Arete, Central Chimneys och Diamond Buttress, lämpade för vår låga nivå. Registret täckte in leder från 5a till 7a. För vissa leder var det glest mellan bultar, 3 - 4m på vissa ställen - i mitt huvud så kändes det som att det fanns risk för runouts, men det kan vara en felaktig notering baserat på bristande erfarenhet.
Klätterdag 3 så tog vi färjan över till Gozo för att klättra i Mgarr ix-Xini, klätterområde med flera klippväggar i en ravin, drygt en kvarts körning från färjeterminalen. Väggen vi tagit sikte på hette Flakeout Wall och hade grader från 4 till 7b+ - några av dessa kunde riggas med topprep från nedstigningsleden. Även detta var ett väldigt naturskönt område med en fin anmarsch.
Klätterdag 4 blev det återbesök till Monolith Buttress för en repetition av några leder innan det var dags för ett besök vid Crucfix Cave. Ganska sega och slöa leddes en 5b för att kunna nå till att sätta upp topprep på en 6b+ som gick i taket på grottan, annars var klättringen här på tok för svår för vårt sällskap.
En av sakerna man kan behöva se upp med när man far runt på landet i Malta är jägare. Ön kryllar av dem och inte alla lägger ner energin på att undersöka om folk är i närheten av där de tänkt jaga.
Om resan skulle gjorts igen så skulle jag nog valt att planera hela vistelsen med boende och klättring till Gozo istället, eftersom mängden natursköna/havsnära klippor med klättring på min nivå här är större. Över det hela taget är jag grymt nöjd med Malta som klätterresmål, och i framtiden så kan det tänkas bli ett återbesök.