• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

Nirrebosse; sa:
Verkar vara en gammal en. Jag skulle gärna se en ny monokulär i 6X30-8X42 spannet och tät för att fungera bra under lite mörkare förhållanden. De flesta verkar vara teaterkikare. Borde väga 250-400 gram rimligen.

Bosse

Hittade den på en överskottsförsäljning och den har nog också militärt ursprung. Hursomhelst tycker jag den är väldigt smidig att ha i jackfickan. Lätt och fin, när jag inte orkar släpa på min Zeiss 8x56, och dessutom upplever jag den som oerhört skarp. Synd bara att den bara förstorar 6 ggr. Hensoldt är väl för övrigt ett gammalt kvalietsmärke? Nån påstod att det var den militära divisionen av Zeiss.

//A


PS
Ursäkta om jag förstör din kikarskola, Vibbe!
DS
 
vibbe; sa:
. VILL DU JAG SKALL SKRIVA UPP VAD NI KALLAT MIG FÖR ?!

. KAN DU INTE LETA UPP DE HÅNFULLASTE ADJEKTIV SOM DESS
BILLIGA PERSONER SKRIVIT OM MIG.

Mina inlägg var fullständigt sakliga och neutrala ända tills du anklagade mig för att inte kunna läsa och för att ljuga. Du kanske bör rannsaka dig själv.

Johannes
 
Jo, om det inte är en mycket gammal Hensoldt (äldre än 1930 eller så) så stämmer det att Hensoldt var en del av Zeiss. Hensoldt-farbiken låg i Wentzlar, Zeiss i Jena. Det var f.ö. Hensoldt som konstruerade den första handkikaren med takkantsprisma (under namnet Dialyt) - redan 1905!
[Ändrat av Sarvi 2006-12-13 kl 21:38]
 
Nej, så gammal är den nog inte. Kikaren är märkt 1940, som sagt, och det "mycket miltäriska" hårda läderfodralet den låg i är märkt 1942. Kanske en del av betalningen för den järnmalm Sverige exporterade söderut de aktuella åren????
//Anders
 
Har den tre-kronor-märkningen är det svenskt militärt överskott, men Hensoldt-optik såldes över hela världen så chansen är god att den har ett annat ursprung. Har den några andra märkningar utöver "Hensoldt Wetzlar" årtalet? Serienummer...?
 
På "frontplåten" vid sidan av linsen står det förutom Hensoldt Wetzlar något som skulle kunna vara serienummer: 443146 och på plåten vid okularet är det inte tre kronor utan en enda krona och siffrorna 1940/1170. På det hårda läderfodralet är det instansat på locket en krona och texten "Nr 11508" samt 1942. På sidan av fodralet är det instansat en logga(?) och en text jag med viss osäkerhet tolkar som "Palmgrens". På insidan av locket finns en liten ficka som innehåller ett svagt gulaktigt filter att sätta på okularet. Filtret passar dock inte där, men uppenbarligen hör ju, av årtalsangivelserna att döma, inte kikaren och fodralet ihop från början.
 
På insidan av locket finns en liten ficka som innehåller ett svagt gulaktigt filter att sätta på okularet. [/QUOTE]

Jag har en rysk 8X30 (ANU 5). Den har också gula filter för att sätta på ockularen. Upplever det som kontrasthöjande i motljus. Kan vara en åtgärd i ett kikarutförande som saknar god linsbehandling. Jag använder dem också som regnskydd. Den här kikaren är nu inte så tät så att den behöver torka insidan efter användning i blötvär. Simsalabim tar man då fram sin Focus 8X42 och tar med den ut. Den ena kikaren är skarp i mitten och suddig vid kanten och den andra är oskarp ända in till mitten. Dock inte värre än att en älgjägare har användning av den.

Jag vill ha en kikare som ersätter dessa 2 av betydligt bättre kvalite, gärna monukulär eftersom jag skadat ett öga och inte ser så bra med det. Men ingen teaterkikare. Kanske en slaktad 7X42 leicas ena del skulle kunna passa, Men jag känner ingen kikarslaktare. Garantin faller väl även sen en kikare är död.

Bosse
 
Tumbleweed; sa:
Jag tar avstånd ifrån de som antyder att du skulle använda droger men tycker att "troll" är en bra beskrivning. Om du inte redan visste detta så är detta inte alls en referens till de mytologiska trollen utan en försvenskning av det engelska ordet "trolling" (används på svenska också fö), som är benämningen på modern dragrodd (fiske således). Man avser alltså med "troll" en person som medvetet genom sina aparta åsikter eller allmäna sätt är ute efter att provocera på ett forum. En del personer har detta som ett personligt nöje och vissa är riktigt duktiga på det.
----------------------------------------------------Vibbe Jag måste erkänna arr jag hela tiden sett på dig på¨det sättet att du nöjesfiskar här. Först hade jag stora förhoppningar på en kikartråd men efter ett par dar utan nämnvärd information men mycket av annat så har jag ofokuserat följt tråden och faktiskt lärt mig endel.
Jag har själv trollat vid ett tillfälle på jaktforumet angående Stadsjeepen som ett bra miljöalternativ. Intar man en ensidig hållning måste man ju tåla lite tillbakanyp.

Jag tror ju dock fortfarande efter det jag läst av dig att du kan lite mer än genomsnitt om kikare och hoppas att du genomför din kikarskola som faktiskt är rolig och informativ läsning. Kanske inte spetskunskap men en sammanfattning av nån med intresse. VÄNTAR FORTFARANDE PÅ KONSTRUKTION.

Bosse
 
Vibbe,
Har du inga som helst känsla för vad det är i din kommunikation som lockar fram våra reaktioner?

Du har skrutit, gapat, domderat, anklagat, insinuerat och utmanat i över 20 sidor utan att själv presentera någon annan kunskap än att kikare bör vara täta och att man inte vill att linserna ska reflektera eller absorbera ljus.
Och det är sånt som till och med en kikarokunnig person som jag kan lista ut på tio minuter. Utan uppslagsverk eller universitetsutbildning.

Så om någon okänslig typ skulle välja att kalla dig en arrogant och infantil fjant som kanske inte ens är på riktigt så beror det antagligen på den personen har uppfattat dig precis så.

Jag kan personligen tänka mig att luta mig tillbaka över julen och invänta en motvikt till den bilden av dig om den är felaktig.

Scenen är din.
 
'

Nordesjö (Martin Nordesjö) SKREV:
"Vibbe,
Har du inga som helst känsla för vad det är i din kommunikation som lockar fram våra reaktioner?
.
.
Scenen är din.."

................................................................................................

. SCENEN ÄR ALLAS , ÄVEN DIN, OM DU UPPTRÄDER CIVILISERAT

. JAG SKRIVER SOM JAG VILL, PASSAR DET INTE, SÅ LÄS DEM INTE!

. DU HAN MED ANDRA ORD "INTE MED ATT GÖRA", HUR JAG SKRIVER, SÅSOM JAG INTE "HAR MED ATT GÖRA" HUR DU SKRIVER !

* SVARA I STÄLLET PÅ NEDANSTÅENDE FRÅGOR:

. VAD HAR DESSA TECKNADE SJÄVPORTRÄTT PÅ DETTA INLÄGG
ATT GÖRA OCH VAD ÄR MENINGEN MED DEM?

. VAD ÄR SÅ ROLIGT MED ERA BILDER ? Dessa som finns
att finna i på avdelningen: "barn och ungdom" ?

. VAD SYSSLAR DESSA OVANNÄMNDA PERSONER MED ?

* VAR OCH EN SKRIVER SOM HAN/HON VILL, DET TRODDE JAG ALLA KÄNDE TILL !

* DET ENDA UNDANTAGT ÄR, OCH DÅ PÅ * S-A-M-T-L-I-G-A *
WEBB-SIDOR HÄR PÅ KLOTET:

......" NO HATE SPEECH ".......

DVS INGET HATTAL, UTTALAT HAT/HÅN

(Straffbart i de flesta länder )

MEN ANDRA ORD: " LÄGG INTE DIN NÄSA I BÖT OCH VAR OCH EN SKRIVER SOM HAN HON VILL ".

. ALLA GILLAR INTE DIN STIL, SOM DU FÖRSTÅR........

* HAR DU FATTAT ?!

( jag/vi vet, att om dessa tramsar inte slutar NU, så
kommer de med ännu värre saker. Vi vet tyvärr vad
dessa går för ..)

Därför vill vi ha kemiskt rent från detta trams med självporträtt och tillhörande fjant, innan jag/vi fortsätter med det som de flesta vill:

...............................................................

" KIKARENS STORA UNDERBARA VÄRLD "

...............................................................



´







[Ändrat av vibbe 2006-12-14 kl 13:16]
 
Vibbe, detta är skrivet på största allvar utan spår av trams:

Jag kan bara svara för hur jag själv uppfattar dina inlägg. Det är mycket möjligt att det inte är det du avser att förmedla. Det är möjligt att andra här uppfattar det annorlunda.

Men den stil du själv väljer att använda då du skriver här får mig att uppfatta dig som en tramsare.
De konkreta upplysningar om kikare du bidragit med hittills har varit på en väldigt grundläggande nivå. Dina inlägg har i övrigt innehållit flera rena sakfel.

Det står var och en fritt att uttrycka sig som han/hon vill, men väljer man att uttrycka sig på ett sätt som upfattas som tramsigt så kommer nivån på svaren att bli därefter.

Den här tråden var länge underhållande och gav tack vare en del skribenter dessutom en del intressant upplysning.
Nu har det dock för länge sedan dragits för långt. (I min personliga mening)

Jag har för länge sedan givit upp hoppet om att du skall komma med någon givande upplysning om kikare överhuvudtaget. Återstår bara tramset, och även det är uttjatat nu.
 
Olle, till att börja med vill jag ursäkta mig, om du på något sätt uppfattat mig som osaklig, förolämpande och ohyffsad. Jag kan hålla med om att diskussionen stundvis har varit på en låg nivå med mycket namnkallande och annat oskick.

Åter till ämnet:

vibbe; sa:
* JAG HAR MIN ÅSIKT OCH DEN STÅR JAG FÖR.

. VILKA SOM TILL SLUT FÅR STÅ DÄR MED LÅNG NÄSA,
ÅTERSTÅR ATT SE.

( DET KOMMER I SISTA, SVÅRA AKTEN. OM JAG HADE FÖRKLARDE DET NU, DÅ SKULLE CA 80 % INTE FÖRSTÅ. RESTEN CA 20% SKULLE FÖRSTÅ, MEN DESSA HAR ÄNNU INTE SKRIVIT PÅ DETTA INLÄGG. DVS MYCKET KLOKT ATT AVVAKTA)


. JAG SKRIVER DET JAG ANSER ÄR RÄTT .

. DET ÄR MIN ÅSIKT JAG SKRVER OM, INGEN ANNANS .

Nja, hade vi pratat om hurvida senaste Bondfilmen var bra, vin godare än öl , om Swarre byggde kikare som var skönare att hålla i än Leica, så hade du givetvis haft rätt till en åsikt, då detta är högst subjektiva ämnen. Men huruvida dielektriska ämnen änvänds som beläggning är ju knappast subjektivt, antingen används de det eller inte, det är fakta och knappast en åsikt.

Angående flock mentaliteten, att vi är många och du är ensam i denna debatt. Vill man så skulle man ju kunna tolka det som att ingen stödjer dig för att du har fel.

Om man sen läser dina inlägg ordentligt, så har du faktikt motsagt dig själv.

Från sida 19:
vibbe; sa:
DIELEKTRISKT SKIKT FINNS I-N-T-E, PÅ NÅGRA LINSER OCH ÄNNU MINDRE PÅ OBJEKTIV/OKULAR

Medans du innan skrivit på sid 15:

vibbe; sa:
ANGÅENDE REFLEXION:

NATIONALENCYKLOPEDIN (NE) :

" ....... TIDIGARE användes magnesiumflurid "

Magnesiumfluorid som redan sagt ett dielektrum(nej ingen metalisk förening), ditt första påstående är således fel.

// Erik

Om du vill läsa mer om olika coatings och vad som används och hur de appliceras kan jag rekommendera
http://www.thinfilmproducts.umicore.com/library/pdf/article_coating_materials_12june03.pdf