• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

vibbe; sa:
¤ VAR STÅR DET, DET DÄR, SOM DU PÅSTÅR: "ATT JAG TYCKER ATT 99.99 % tycker som jag ?!

[Ändrat av vibbe 2006-12-13 kl 15:27]

Det där var det faktiskt jag som skrev och jag har erkänt att det var fel, jag kan bara beklaga och skylla på slarvig genomläsning av slutet av ett av dina inlägg. Jag kan förövrigt påpeka att kunna erkänna när man har fel är en god egenskap som med fördel kan testas här i forumet.

Vad gäller de dielktriska skikten går du fortfarnde som katten runt het gröt, det enda du gör är faktiskt att upprepa att du anser att du har rätt vilket nog alla har förståt vid det här laget, strunta i det utan kom istället med belägg för dina åsikter.

Sen får du gärna förklara vad Hecht menar, det står ju svart på vit att dielektriska skikt används för att dämpa oönskade reflexer på kameralinser.

// Erik - med hopp om en mer sansad debatt
 
Vibbe,
du blandar ihop förmågan att läsa med förmågan att övertygas av dig. Det är två helt olika saker.

(Rolig parentes: jag ska utbilda mina kolleger i hur man skriver på bästa sätt för webben, och har kommit fram till att du är ett strålande exempel på hur man inte ska göra.)
 
vibbe; sa:
Genom att belägga AKTUELLA YTOR ( dvs ca 2x10= 20 st)
MED ETT METALLISKT SKIKT, kan man minska detta
fenomen/förluster avsevärt.

Jag skrev:
Det är inte metalliska skikt utan dielektriska skikt.

vibbe; sa:
* OBS GLÖM INTE VAD DU SKREV:

"DET KALLAS INTE MULTICOATING UTAN DIELEKTRISKT SKIKT"

Jag skrev:
Det finns ingen här som skrivit det citat du anger ovan.

vibbe; sa:
. VARFÖR LJUGER DU ?!

Varför äter du lustiga svampar?
 
Vad vill Vibbe?

Vilseleda, upplysa, mystifiera, irritera???

Är det ett reklamtrick? Har han kommit över ett restlager med monokulära kikare?

Thure
 
[/QUOTE]

"Man kan faktiskt inte lita på wikipedia där vem som helst får skriva, däremot måste alla lita på mig "

/Lars
" [/QUOTE]

VEM HAR SAGT ATT "DU MÅSTE LITA PÅ MIG"?!

DU FÅR LITA PÅ VEM DU VILL, DET ÄR MYCKET FRIVILLIGT!

* JAG HAR MIN ÅSIKT OCH DEN STÅR JAG FÖR.

. VILKA SOM TILL SLUT FÅR STÅ DÄR MED LÅNG NÄSA,
ÅTERSTÅR ATT SE.

( DET KOMMER I SISTA, SVÅRA AKTEN. OM JAG HADE FÖRKLARDE DET NU, DÅ SKULLE CA 80 % INTE FÖRSTÅ. RESTEN CA 20% SKULLE FÖRSTÅ, MEN DESSA HAR ÄNNU INTE SKRIVIT PÅ DETTA INLÄGG. DVS MYCKET KLOKT ATT AVVAKTA)


. JAG SKRIVER DET JAG ANSER ÄR RÄTT .

. DET ÄR MIN ÅSIKT JAG SKRVER OM, INGEN ANNANS .

. ATT SEN MINA LIKA VÄLUTBILDADE KOLLEGER
TYCKER DET SAMMA, i stort , ÄR INTE SÅ KONSTIGT .

VISSA KANSKE TYCKER ATT JAG LÄGGER NER MYCKET TID PÅ DETTA MED DIELIKTRIKUM.

FÖRKLARINGEN ÄR LÅNGSIKTIGHET: I AVSKRÄCKANDE, FÖREBYGGANDE OCH PREVENTIVT SYFTE. ALLA DE OKUNNING, KAXIGA SOM TROR ATT DE KAN HÄNVISA TILL EN PROFESSOR , SOM DE INTE ENS HAR EN CHANS ATT FÖRSTÅ VAD HAN/HON MENAR, MEN PÅSTÅR ÄNDÅ DET ENA FJANTIGA EFTER DET ANDRA OCH DÅ HÅNFULLT.

DVS OVANLIGT JOBBIGA, SOM MAN HELST VILL SLIPPA .....

DESSA PERSONER SKALL LÄRA SIG EN BRA OCH LÅNG LÄXA.

* LÄS INLÄGGEN FRÅN BÖRJAN OCH NOTER VAR DE HÅNFULLA PÅSTÅENDE, BILDERNA BÖRJADE OCH VILKA SOM STARTADE DETTA FJANT *

* DE SOM HAR KUNSKAP, KAN DÄREMOT LÄSA NATURVENTENSKAPLIG TEXT OCH TOLKA DEN RÄTT, detta kommer att visa sig i sista akten.

* DET ÄR AV DEN ANLEDNING VI AVSATT MÅNGA ÅRS STUDIER VID VÅRA LÄROSÄTEN. HADE VI I STÄLLET KUNNAT FÅ DEN KUNSKAP VIA "GOOGLE" OCH "WIKIPEDIA" UTAN DESSA LÅNGA STUDIER OCH "LIKA LÅNGA STUDIELÅN", DÅ KUNDE VI LÄGGA NER VÅRA UNIVERSITE.

* * * VISSA TYCKER ATT DETTA INTE ÄR ROLIGT.
DET SKALL INTE VARA ROLIGT FÖR DE SOM ÄR KAXIG,
HÅNFULLA OCH DESSUTOM UPPTRÄDER OCIVILISERAT.

LÄS VAD DESS KAXIGA HAR SKRIVT OCH KALLAT FOLK FÖR. TITTA PÅ DERAS SJÄLVPORTRÄTT (OFTA TECKNADE) SOM DE
SKICKAT IN PÅ DESSA INLÄGG, SÅ KANSKE DU FÖRSTÅR LITE
VAD DET HANDLAR OM.

MAN/KVINNA BEHÖVER INTE LÄSA MÅNGA RADER AV DEN AKTUELLA PERSONEN FÖR ATT FÖRSTÅ VILKEN BILDNINGSNIVÅ HAN/HON HAR !

*********************************************

TEXTEN, HÅNFULLHETEN OCH SJÄLVPORTRÄTTEN TALAR
SITT EGET TYDLIGA SPRÅK OM DESSA personer.....

*********************************************


´
 
Vibbe!!

Jag har en enögd kikare som der ut som en halv tvåögd. Det är en Hensoldt Wetzlar 6x30. Dessutom står det 1940/1170 på den. Är den bra? Hur använder jag den som mikroskop?

//Anders
 
vibbe; sa:
VEM HAR SAGT ATT "DU MÅSTE LITA PÅ MIG"?!

DU FÅR LITA PÅ VEM DU VILL, DET ÄR MYCKET FRIVILLIGT!

Skriver du då på Utsidan ENBART för att du är så förtjust i att se din åsikt i STORA BOKSTÄVER? I vanliga fall brukar en diskussion gå ut på att försöka komma fram till ett slags samförstånd.

vibbe; sa:
( DET KOMMER I SISTA, SVÅRA AKTEN. OM JAG HADE FÖRKLARDE DET NU, DÅ SKULLE CA 80 % INTE FÖRSTÅ. RESTEN CA 20% SKULLE FÖRSTÅ, MEN DESSA HAR ÄNNU INTE SKRIVIT PÅ DETTA INLÄGG. DVS MYCKET KLOKT ATT AVVAKTA)

Detta kan tolkas som att du anser att ALLA som INTE bemödat sig med att skriva i denna tråd är de enda som kan förstå vad det (kikare/optik etc) handlar om. Jag tror faktiskt inte att du lyckats trollbinda :) 80% av Utsidans läsare, utan bara en liten skara trogna optikmasochister.

vibbe; sa:
. JAG SKRIVER DET JAG ANSER ÄR RÄTT .

. DET ÄR MIN ÅSIKT JAG SKRVER OM, INGEN ANNANS .

. ATT SEN MINA LIKA VÄLUTBILDADE KOLLEGER
TYCKER DET SAMMA, i stort , ÄR INTE SÅ KONSTIGT .

Jag respekterar din åsikt, och din självklara rätt att ha och uttrycka den. Men då får du på samma sätt respektera att jag har en annan åsikt eller att jag kommer med invändningar när jag tycker att du har fel i sak. Om du i framtiden hellst vill prata på oemotsagd så säg det! Vi övriga kan då prata allvar i ett annat forum och läsa dina samlade "klokheter" nån gång efter nyår. Så länge du inte förklarat VILKEN utbildning du eller dina kollegor har så har du ingen trovärdighet.

(edit: Det bästa sättet vore förmodligen att du skrev dina funderingar på en egen websida. Då skulle du ha total skaparkontroll och vi andra skulle få nåt kul att länka till..)

vibbe; sa:
* DET ÄR AV DEN ANLEDNING VI AVSATT MÅNGA ÅRS STUDIER VID VÅRA LÄROSÄTEN. HADE VI I STÄLLET KUNNAT FÅ DEN KUNSKAP VIA "GOOGLE" OCH "WIKIPEDIA" UTAN DESSA LÅNGA STUDIER OCH "LIKA LÅNGA STUDIELÅN", DÅ KUNDE VI LÄGGA NER VÅRA UNIVERSITE.

Det ena utesluter inte det andra. Visst lär man sig både grunder och forskar vidare på universitet, men idag sker utvecklingen så snabbt att Internet är det bästa sättet att läsa om de senaste landvinningarna inom respektive forskningsfält. Det som skiljer den seriöse vetenskapsmannen från diletanten är att den förre tillämpar källkritik. En förutsättning för att detta skall kunna ske är att man presenterar sina källor när man kommer med påståenden, så att andra kan se om det man säger verkar stämma. Du borde prova. Wikipedia kanske känns lite "billigt" i dina ögon, men det mesta som står kvar där är granskat av sakkunniga personer. Just detta är Wiki's styrka.

vibbe; sa:
* * * VISSA TYCKER ATT DETTA INTE ÄR ROLIGT.
DET SKALL INTE VARA ROLIGT FÖR DE SOM ÄR KAXIG,
HÅNFULLA OCH DESSUTOM UPPTRÄDER OCIVILISERAT.

LÄS VAD DESS KAXIGA HAR SKRIVT OCH KALLAT FOLK FÖR. TITTA PÅ DERAS SJÄLVPORTRÄTT (OFTA TECKNADE) SOM DE
SKICKAT IN PÅ DESSA INLÄGG, SÅ KANSKE DU FÖRSTÅR LITE
VAD DET HANDLAR OM.

MAN/KVINNA BEHÖVER INTE LÄSA MÅNGA RADER AV DEN AKTUELLA PERSONEN FÖR ATT FÖRSTÅ VILKEN BILDNINGSNIVÅ HAN/HON HAR !

Nu ska du inte ta så illa upp. Det där är helt normal Utsidan-ton i en sån här situation. Dessutom gillar vi våra tecknade figurer. Du brukar ju bl.a. kalla oss obildade, ointelligenta och kaxiga så det går väl jämnt upp..

[Ändrat av Tumbleweed 2006-12-13 kl 17:42]
 
´

" Du brukar ju bl.a. kalla oss obildade, ointelligenta och kaxiga så det går väl jämnt upp.."

Tumbleweed (Richard Jonsson), 2006-12-13 kl
-----------------------------------------------------------------------

INTE RIKTIGT, MEN KAXIGA OCH OBILDADE.....

* DETTA E-F-T-E-R DET ATT NI (som jagar i flock)
KRONISKT I FLERA OCIVILISERADE INLÄGG HÅNAT OCH
FÖRLÖJLIGAT EN SAMMA PERSON.
(fega är ni också )

. VILL DU JAG SKALL SKRIVA UPP VAD NI KALLAT MIG FÖR ?!

. KAN DU INTE LETA UPP DE HÅNFULLASTE ADJEKTIV SOM DESS
BILLIGA PERSONER SKRIVIT OM MIG.

VILL DU JAG SKALL HJÄLPA DIG ?

. VILKA HÅNFULLA BILDER HAR JAG SATT IN, SOM BESKRIVER DESSA PERSONER?

. JAG HAR INTE, A-L-D-R-I-G, ENS NÄMNT EN ENDA PERSON VID NAMN, DVS. EGENNAMN VID DESSA TILLFÄLLE!

. MENNAR DU ATT DESSA personer SKALL FÅ HÅLLA PÅ MED SITT TRAMS, UTAN ATT NÅGON BEMÖTER OVANSTÅENDE FJANTAR (OBS ALDRIG NÅGRA EGENNAMN)...

" DET GÅR INTE JÄMNT UPP " OCH DET FINNS ALLTID NÅGON/några SOM ÄR FÖRST OCH VÄRST!

KAN DU RÄKNA UT VILKA DESSA ÄR?

DET ÄR INTE SVÅRT "ATT RÄKNA UT" ATT DESSA PERSONER
HAR DIV. K-O-M-P-L-E-X.

DÄRFÖR ÄR DET SYND OM DEM, MEN DET FINNS NUMERA BRA
"ANTI-KOMPLEXBEHANDLING" SOM KAN HJÄLPA MÅNGA AV DESSA !

* JAG TROR BESTÄMT ATT CA 90% AV DE SOM LÄSER AKTUELLA
INLÄGG, ÄR ÄRLIGT OCH UPPRIKTIGT TRÖTTA PÅ DESSA
BARUNGAR OCH DERAS KOMPLEX.

..............................................................................

DE FLESTA VILL NOG I STÄLLET SKRIVA/LÄSA OM
" KIARENS STORA UNDERBARA VÄRLD "...

..............................................................................


´
[Ändrat av vibbe 2006-12-13 kl 20:01]
 
..............................................................................

DE FLESTA VILL NOG I STÄLLET SKRIVA/LÄSA OM
" KIARENS STORA UNDERBARA VÄRLD "...

..............................................................................


´
[Ändrat av vibbe 2006-12-13 kl 20:01] [/QUOTE]

Precis vad jag vill.

Bosse
 
graylingman; sa:
Vibbe!!

Jag har en enögd kikare som der ut som en halv tvåögd. Det är en Hensoldt Wetzlar 6x30. Dessutom står det 1940/1170 på den. Är den bra? Hur använder jag den som mikroskop?

//Anders

Verkar vara en gammal en. Jag skulle gärna se en ny monokulär i 6X30-8X42 spannet och tät för att fungera bra under lite mörkare förhållanden. De flesta verkar vara teaterkikare. Borde väga 250-400 gram rimligen.

Bosse
 
vibbe; sa:
´

" Du brukar ju bl.a. kalla oss obildade, ointelligenta och kaxiga så det går väl jämnt upp.."

Tumbleweed (Richard Jonsson), 2006-12-13 kl
-----------------------------------------------------------------------

INTE RIKTIGT, MEN KAXIGA OCH OBILDADE.....

Tja, det var nära nog för min del. Men jag förstår inte varför du kallar övriga läsare för obildade? Vi har ju slagit fast att det finns många i tråden som har en gedigen bakgrund inom teknik och vetenskap.

vibbe; sa:
* DETTA E-F-T-E-R DET ATT NI (som jagar i flock)
KRONISKT I FLERA OCIVILISERADE INLÄGG HÅNAT OCH
FÖRLÖJLIGAT EN SAMMA PERSON.
(fega är ni också )

Det är tråkigt om du tagit illa upp, men jag hoppas att du inser även din egen roll i tråden. Ända sedan de första påstötningarna om att kanske låta bli att skriva med enbart stora bokstäver har du reagerat likt en igelkott, och spretat med alla taggarna. Du har bemött den mesta kritiken som om det vore en personlig förolämpning istället för att komma med några förklaringar på ställda frågor. Detta upplevs som ett väldigt kantigt beteende av åtminstone mig. Vad gäller "flockmentaliteten" på Utsidan så har den debatterats tidigare. Min åsikt är att det finns flera mindre grupper av likasinnade som ofta träffas i likartade trådar, och i dessa grupper finns ett visst mått av trivsamt käftslängande liksom mer eller mindre uttalade normer, precis som på varenda annat diskussionsforum. Jag tycker själv att det är direkt svårt att stöta sig med ett dylikt forum, även om jag har en apart åsikt, så länge jag respekterar t.ex. de regler som finns. Det är min skyldighet att sätta mig in i dessa regler, alternativt välja mig ett annat forum. Som det är nu har du lyckats stöta dig med rätt många. Även om detta aldrig varit din avsikt kunde det kanske vara bra om du tog en funderare på varför..

vibbe; sa:
. VILL DU JAG SKALL SKRIVA UPP VAD NI KALLAT MIG FÖR ?!

Behövs inte. Jag har nog läst de flesta tillmälena, t.o.m. skrivit några av dem. Jag tar avstånd ifrån de som antyder att du skulle använda droger men tycker att "troll" är en bra beskrivning. Om du inte redan visste detta så är detta inte alls en referens till de mytologiska trollen utan en försvenskning av det engelska ordet "trolling" (används på svenska också fö), som är benämningen på modern dragrodd (fiske således). Man avser alltså med "troll" en person som medvetet genom sina aparta åsikter eller allmäna sätt är ute efter att provocera på ett forum. En del personer har detta som ett personligt nöje och vissa är riktigt duktiga på det.

vibbe; sa:
. VILKA HÅNFULLA BILDER HAR JAG SATT IN, SOM BESKRIVER DESSA PERSONER?

Äh, kom igen nu. Bilderna är en skämtsam jab i revbenen. Dessutom tycker jag att Plupp, Fjant och kattungen är rätt gulliga..

vibbe; sa:
. JAG HAR INTE, A-L-D-R-I-G, ENS NÄMNT EN ENDA PERSON VID NAMN, DVS. EGENNAMN VID DESSA TILLFÄLLE!

Det kanske du borde göra? Det är faktiskt rätt vanligt att man vänder sig direkt till någon i forumet, precis så som skett.

vibbe; sa:
. MENNAR DU ATT DESSA personer SKALL FÅ HÅLLA PÅ MED SITT TRAMS, UTAN ATT NÅGON BEMÖTER OVANSTÅENDE FJANTAR (OBS ALDRIG NÅGRA EGENNAMN)...

" DET GÅR INTE JÄMNT UPP " OCH DET FINNS ALLTID NÅGON/några SOM ÄR FÖRST OCH VÄRST!

DET ÄR INTE SVÅRT "ATT RÄKNA UT" ATT DESSA PERSONER
HAR DIV. K-O-M-P-L-E-X.

* JAG TROR BESTÄMT ATT CA 90% AV DE SOM LÄSER AKTUELLA
INLÄGG, ÄR ÄRLIGT OCH UPPRIKTIGT TÖTTA PÅ DESSA
BARUNGAR OCH DERAS KOMPLX.

Ja, jag tycker att vi kan få hålla på som vi gör. Diskussionen om kikare rann ut i sanden för länge sedan och blev så hopplös att Utsidans moderator flyttade diskussionen till "fritt forum". Då är det fritt fram att tramsa. Vissa av oss tycker om att tramsa mer än andra. Att komma dragandes med anklagelser om att somliga personer skulle ha komplex är ingen höjdare eftersom det ändå inte går att bevisa, hur du än "räknar". Jag är dessutom övertygad om att det inte stämmer. Om det är 100 personer som följer den här tråden så tror jag att det idag är 99% av dem som följer den bara för att se hur det hela skall sluta. Vissa av oss tycker att det är roligt med polemik, så vi skriver en rad då och då.

vibbe; sa:
DE FLESTA VILL NOG I STÄLLET SKRIV/LÄSA OM
"KIARENS STORA UNDERBARA VÄRLD"...

Jag är ledsen om jag spräcker din bubbla, men om man verkligen ville veta nåt om kikare så har man nog för länge sedan slagit upp det, i en upplagsbok eller på webben.
/R