Kickerskins

Re: Bredden fram kritisk

Tommy E; sa:
En sak som faktiskt är en fördel med KS jämfört med de infällda korthudarna är att du kan flytta fram dem när det går brant uppför vilket ger ännu mera fäste jämfört med att ha dem under spannet.

/Tommy

Borde inte fästet bli bäst under steget där det sannolikt är mest punkttryck av kroppsvikten? Där är dessutom skidan smalare.

Thure

Re: Re: Bredden fram kritisk

thureb; sa:
Borde inte fästet bli bäst under steget där det sannolikt är mest punkttryck av kroppsvikten? Där är dessutom skidan smalare.

Thure

I teorin - ja. Men kontakttrycket är inte så viktigt för stighudarna, friktionen räcker till ändå. Att flytta fram KS är mer ett sätt att efterlikna hellånga hudar än att förstärka fästet i fästzonen.

Det är när det är ojämnt och uppför som det lönar sig att flytta fram KS något, ungefär centrerad övre främre 1/4-delen av skidan. Det blir lättare att ta sig över ojämnheter när det är brant. Det som händer när jag håller mig till placeringen i fäszonen är att fästzonen hamnar i luften när man ska över ojämnheter och att man saknar fäste att "haka" fast med när man ska över ojänmheterna. Det problemet har man inte med hellånga hudar som greppar över hela skidans längd. Det är lite knöligt att beskriva fenomenet i ord, om du testar så märker du direkt vad jag menar.

/Tommy

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg