• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

karbiner och kärnvapenblockad!

Tråden startades uppenbarligen i syfte att testa sympatierna bland de grötsörplande utomhustomtarna på utsidan likväl som att få svar på den direkta frågan. Och att det finns lite extra plats i bussen fick vi grötskägg också veta.

Jag är inte ett dugg mer förstående för de välmenande lovorden än jag skulle vara för de värsta tokradikala påhopp man kan tänka sig. Tilltaget borde rendera trådstartaren en kotte...i röven...basen in först.

...För jag blev en gång utbildad till att vid behov på order använda dödligt våld mot dem som hotar den svenska demokratin...”.

Även om jag kanske inte brukar använda den meriten varje gång någon inte har samma åsikt som jag är vi ju ett gäng som har just det i CV:t.

Och det fick mig att undra hur många i Sverige (nu levande) som fått lära sig sådant, 350000 om vi räknar sjuttio år bakåt?

Det är nog en hyfsad skattning. 1981 när jag gjorde min grundutbildning räknade vi med att Sverige kunde trumma ihop 400000-450000 man, av varierande kvalitet men utbildningen att döda ingick. Idag har en del gått bort och färre utbildas i att med dödligt våld försvara demokratin, så i runda slängar är nog siffran 350000 i rätt storleksordning.

Raskesven

jcmlse; sa:
Det paradoxala syftet med kärnvapen är att aldrig använda dem, förslår att de yngre (inte nödvändigtvis författaren till det inlägg jag väljer att replikera) i den här tråden läser på om MAD eller frågar mamma eller pappa.

Passa även på att önska fred på jorden i julklapp, så får försvaret, polisen m.m. vaka över er medans ni sussar gott.
[Ändrat av jcmlse 2006-10-03 kl 20:02]

Då undrar man naturligtvis varför USA ('bunker-busters' mot Iran), England och Frankrike har de sista åren alla hotat/talat om att just använda deras vapen för att försvara deras syften. Alltså inte som avskräckning eller för att förhindra en kärnvapenattack mot dem själva. Tröskeln för vad som anses tillåtet höjs i små små steg.
Angående MAD doktrinen tycker jag den accepteras utan kritik av allt för många. Man kan inte veta vad som hade hänt utan kärnvapnen, kontrafaktiska argument räcker inte. Därmed inte sagt att jag avfärdar den helt.

Det är märkligt hur alla envisas med att placera folk i fack utifrån deras perspektiv - är det nödvändigt? Det blir inte direkt någon bra debatt av det. Jag, till exempel, är tydligen en jävla miljömupp, (eko)fascist, och extremvänster, och jag minns inte vad mer. Jag skulle inte svara för någon av dessa. Sen kan det vara sant att jag är yngre än alla visa äldra män här, men vad har det för betydelse?
Det var inte meningen att det skulle spåra ur så här, men det är sällan fel att diskutera.
Och för att förtydliga användandet av karbinhakar: två människor, ett rör lika långt som två armar, en karbin, rep runt handleden: två låser fast armarna innanför röret med karbinhaken+repen, endast de kan 'låsa upp', inne ifrån. Man kan på så sätt göra en mänsklig kedja som kan vid behov/nödsituation snabbt lösas upp.
/marcus

mipert; sa:
...För jag blev en gång utbildad till att vid behov på order använda dödligt våld mot dem som hotar den svenska demokratin...”.

Även om jag kanske inte brukar använda den meriten varje gång någon inte har samma åsikt som jag är vi ju ett gäng som har just det i CV:t.

Och det fick mig att undra hur många i Sverige (nu levande) som fått lära sig sådant, 350000 om vi räknar sjuttio år bakåt?
Tänk va olika ödets lottor falla. Jag fick lära mig lägga en kabel. Koppla i en telefon och ta upp blocket med signalmeddelandeblanketter :)

Men de e klart, med en niomillimeterspistol skjuter man inga fiender.

Nu kanske jag ändå är sent ute, men jag måste ändå påpeka att pistolen var inte avsedd att användas mot dina vänner...

Livet är förgängligt och även 9 mm är mer än tillräckligt för att släcka det.

Zeeke; sa:
Tänk va olika ödets lottor falla.

Aha, det var hos er de var. Vi letade runt i Boden efter de där lottorna men hittade dem inte.

Så även jag fick koppla, växla och sånt. Klättra stolpe med K-pist på ryggen och telefon på maggen var ju upplyftande då det var snöstorm. Tror jag mest var en fara för mig själv och inte några fiender då.

Christian

Då undrar man naturligtvis varför USA ('bunker-busters' mot Iran), England och Frankrike har de sista åren alla hotat/talat om att just använda deras vapen för att försvara deras syften

Nej, bara dummerjönsar undrar något sådant. Dummerjönsarna i dom nämnda länderna kommer analogt att undra varför Sverige blockerar en brittisk marinbas.

mellpat; sa:
Då undrar man naturligtvis varför USA ('bunker-busters' mot Iran), England och Frankrike har de sista åren alla hotat/talat om att just använda deras vapen för att försvara deras syften

Nej, bara dummerjönsar undrar något sådant. Dummerjönsarna i dom nämnda länderna kommer analogt att undra varför Sverige blockerar en brittisk marinbas.

Sverige?

Då undrar man naturligtvis varför USA ('bunker-busters' mot Iran), England och Frankrike har de sista åren alla hotat/talat om att just använda deras vapen för att försvara deras syften. Alltså inte som avskräckning eller för att förhindra en kärnvapenattack mot dem själva.
Så vitt jag vet handlar det om taktiska kärnvapen, vilket jag inte försvarar. Har inget med MAD doktrinen att göra eller er olaglia demonstration.

Det var inte meningen att det skulle spåra ur så här, men det är sällan fel att diskutera.

Helt fel forum! Här diskuteras små v.s. stora knivar samt Hillebergtält eller inte. Basta!

Och för att förtydliga användandet av karbinhakar: två människor, ett rör lika långt som två armar, en karbin, rep runt handleden: två låser fast armarna innanför röret med karbinhaken+repen, endast de kan 'låsa upp', inne ifrån. Man kan på så sätt göra en mänsklig kedja som kan vid behov/nödsituation snabbt lösas upp.
/marcus

Det är det här som är trådens kärnfråga. Skall utsidan vara ett forum för olagliga, icke parlamentariska metoder? Vart dras gränsen då i sådana fall?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg