• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

karbiner och kärnvapenblockad!

mellpat; sa:
Svepskälet karbiner var dessutom riktigt dåligt. För sådana öppnar inte när repet är belastat. Tips: det finns knutar som skulle fungera, t ex constrictor ;-)

*Host*

marcussigfrid; sa:
Och för att förtydliga användandet av karbinhakar: två människor, ett rör lika långt som två armar, en karbin, rep runt handleden: två låser fast armarna innanför röret med karbinhaken+repen, endast de kan 'låsa upp', inne ifrån. Man kan på så sätt göra en mänsklig kedja som kan vid behov/nödsituation snabbt lösas upp.
/marcus

Jag har liksom en liten känsla av att den här metoden är väl beprövad sedan tidigare ;)

Strykarräven; sa:
Detta står för dig, men andra som skrivit i denna tråd verkar vara av en annan åsikt om vad som egentligen var det stora felet i att starta en tråd som denna. Om jag inte läser nedanstående (oavkortade, oklippta) inlägg, så är det själva demonstrationen, inte politiken bakom som gör ämnet olämpligt att diskutera på utsidan. Läser du dem på annat sätt så får du gärna förklara varför.

Vad andra anser som det stora felet med att starta en tråd som denna kan inte jag stå för. Diskussionen om demonstrationens olaglighet/berättigande finner jag totalt ointressant. Lagligt, olagligt, halvlagligt--min enda ståndpunkt är att utsidan inte borde vara en plats för torgförande av politiska maninfestationer. Det är det stora felet med att starta trådar som denna.

Det anser jag av princip, och principer slår åt alla håll, mot stort som litet. Även om utsidan till 96% skulle befolkas av marxistleninister med något vilt i blicken så ser jag inte det som något mandat för att använda utsidan till en kampanjsida för den kommande revolutionen--förrän utsidans ägare uttryckligen säger så. Det har de mig veterligen inte. Men jag skulle gärna vilja ha deras synpunkt på trådar som denna och den fiktiva tråd jag "startade" i mitt inlägg innan detta.

Sedan skulle jag gärna vilja se hur en demonstration utan något bakomliggande politiskt ställningstagande ser ut. Rekretationsdemonstrerande för att komma ut lite? :)

Öringen, det finns utrymme för metodförbättringar. För vad som egentligen efterfrågas är en god "load-release knot". Vilket innebär att rätt forum var Alpin/Big wall. :)

Strykarräven; sa:
Zeeke; sa:
Tror du det är så farligt? Handlar det snarare inte om en snubbe som skall ut på ett för honom stort äventyr. Något spännande han vill berätta och gärna väcka uppmärksamhet med. Simma lugnt. Blir det för mycket uppviglande finns det väl "makthavare" som kan radera trådar.
Ja, man kan dra en parallell till de trådar där man diskuterar hur man lagrar fartkameror i sin GPS. Är det uppvigling? Vad skiljer "en GPS för att köra olagligt mellan fartkontrollerna" och "ett knippe karbiner för att blockera en kärnvapenanläggning"? Moraliskt har jag mina åsikter, men håller parallellen?

Många spår blir det...

I de trådar du refererat till misstänker jag att det handlar om en strävan att köra lagligt på de ställen det finns kameror. Det är ju oklanderligt.

Det är inte samma som att propagera för att man kör olagligt mellan kamerorna.
Faktiskt en himla stor skillnad - inte subtil och inte subjektiv.
Det faktum att man inte genast och med just denna metod strävar efter att köra lagligt överallt, har man ju gemensamt med alla som inte anstränger sig för att köra lagligt just vid kamerorna.
Jag vill köra så fort som möjligt utan att få böter, och utan att skada andra och har egna synpunkter på hur mycket det stämmer överens med den skyltade hastigheten. Men jag torgför inte att man ska köra fortare än den skyltade hastigheten, bl a för att det vore olagligt (körandet åtminstone).

Att demonstrera mot lagar, dvs säga t ex att man tycker knark är gott och att knark borde legaliseras, är ju inte fel och nåt helt annat än att uppmana till knarkande under gällande lagstiftning. Själv skulle jag inte knarka om det vore lagligt, och jag skulle faktiskt vägra knarka om det så vore olagligt att knarka. Gör det mig till en brottsling i nuläget?

Misstänker att Mellpat kan ha en ganska egen uppfattning om det.
(Misstänker också att Mellpat har långtråkigt och borde klättra istället för att posta. Att Mellpat avser att lyda istället för att tänka tycker jag verkar bra, men att han menar att alla andra ska göra det, är nog mindre bra, om än harmlöst i dagsläget.)

[Ändrat av Mezzner 2006-10-04 kl 15:42]

Mezzner; sa:
I de trådar du refererat till misstänker jag att det handlar om en strävan att köra lagligt på de ställen det finns kameror. Det är ju oklanderligt.

Det är inte samma som att propagera för att man kör olagligt mellan kamerorna.
Faktiskt en himla stor skillnad - inte subtil och inte subjektiv.
Ungefär som att fråga vilka affärer som har övervakningskameror, så man i a f kan bete sig lagligt där? Vad konstigt att jag inte förstod att det fanns ett så fint syfte bakom!

Men ni får ursäkta, man ska ju inte spåra ur. (!)

Strykarräven; sa:
Men ni får ursäkta, man ska ju inte spåra ur. (!)

Hur ska man komma rätt då?

Kul att diskutera lagar,åtminståne de som står till buds,skrivna en gång i tiden av och för dom som de skall skydda.Får jag stifta mina egna lagar,som passar mig?Tror inte det,för dom vi har är lika gamla som feodalsamhället,och dom visste hur slipstenen skulle dras,en liten avrunkning medans man knullar dom i röven så håller dom sig lugna,eller mjölkning med andra ord.

peter

Ni som nu

orkat orda på 10 sior har utför trådstartarens intention, dvs ni är lurade att delta. Visa er inställning, till demonstrationer, kärnvpen mm. Qul, men från början hörde inte inlägget hemma på utsidan. Patric muttrade i början något om halvt genomsågade karbiner...

Mezzner skrev Att Mellpat avser att lyda istället för att tänka tycker jag verkar bra ...

Klart att jag lyder; du har högre militär grad. Militären är ju bra på att sortera folk efter förtjänst. Dom flyttade mig från en pulsspaningsradarstation för luftvärnsroboten Hawk (året 1963) till en låtsastjänst som stabsunderofficer. Där kunde jag fortsätta låtsas.

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
Om det är kärnvapnen i sej man oroar sej för borde man väl försöka påverka Nordkoreas närstående planer på sprängningar!!
Att bränna fossilt flygbränsle till skottland kommer sannorlikt varken göra till eller från vad gäller storbrittaiens politiska hållning. Däremot kommer ni skita ner vår miljö.

Lägg ner eller ta cykeln!!

mellpat; sa:
Mezzner skrev Att Mellpat avser att lyda istället för att tänka tycker jag verkar bra ...

Klart att jag lyder; du har högre militär grad. Militären är ju bra på att sortera folk efter förtjänst. Dom flyttade mig från en pulsspaningsradarstation för luftvärnsroboten Hawk (året 1963) till en låtsastjänst som stabsunderofficer. Där kunde jag fortsätta låtsas.
Här Mezzner skulle du få smäll på fingrarna (eller ändan) av fadern till sonen i Dagermans "De dömdas ö", enär han säger:
"Att grubbla är en smutsig sysselsättning, passar bäst för munkar, medellösa, svin och subalterner." (s 17 i Pans utgåva -91). Mellpat sorterar uppenbarligen under den sista kategorin, subalternerna, och alltså ger fadern dig smisk (såsom han smiskar sonen när han säger just orden ovan...)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg