Strykarräven; sa:
Zeeke; sa:
Tror du det är så farligt? Handlar det snarare inte om en snubbe som skall ut på ett för honom stort äventyr. Något spännande han vill berätta och gärna väcka uppmärksamhet med. Simma lugnt. Blir det för mycket uppviglande finns det väl "makthavare" som kan radera trådar.
Ja, man kan dra en parallell till de trådar där man diskuterar hur man lagrar fartkameror i sin GPS. Är det uppvigling? Vad skiljer "en GPS för att köra olagligt mellan fartkontrollerna" och "ett knippe karbiner för att blockera en kärnvapenanläggning"? Moraliskt har jag mina åsikter, men håller parallellen?
Många spår blir det...
I de trådar du refererat till misstänker jag att det handlar om en strävan att köra lagligt på de ställen det finns kameror. Det är ju oklanderligt.
Det är inte samma som att propagera för att man kör olagligt mellan kamerorna.
Faktiskt en himla stor skillnad - inte subtil och inte subjektiv.
Det faktum att man inte genast och med just denna metod strävar efter att köra lagligt överallt, har man ju gemensamt med alla som inte anstränger sig för att köra lagligt just vid kamerorna.
Jag vill köra så fort som möjligt utan att få böter, och utan att skada andra och har egna synpunkter på hur mycket det stämmer överens med den skyltade hastigheten. Men jag torgför inte att man ska köra fortare än den skyltade hastigheten, bl a för att det vore olagligt (körandet åtminstone).
Att demonstrera mot lagar, dvs säga t ex att man tycker knark är gott och att knark borde legaliseras, är ju inte fel och nåt helt annat än att uppmana till knarkande under gällande lagstiftning. Själv skulle jag inte knarka om det vore lagligt, och jag skulle faktiskt vägra knarka om det så vore olagligt att knarka. Gör det mig till en brottsling i nuläget?
Misstänker att Mellpat kan ha en ganska egen uppfattning om det.
(Misstänker också att Mellpat har långtråkigt och borde klättra istället för att posta. Att Mellpat avser att lyda istället för att tänka tycker jag verkar bra, men att han menar att alla andra ska göra det, är nog mindre bra, om än harmlöst i dagsläget.)
[Ändrat av Mezzner 2006-10-04 kl 15:42]