• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

karbiner och kärnvapenblockad!

Festligt med sà mànga kabel-apor just här pà utsidan!
Det var pöjkar som inte gnydde när det var bökigt, och det var det mest hela tiden för dessa den gloriösa svenska arméens bortglömda superhjáltar!

Malindo; sa:
Det var pöjkar som inte gnydde när det var bökigt, och det var det mest hela tiden för dessa den gloriösa svenska arméens bortglömda superhjáltar!
Är det bara jag som är stolt över att istället för att investera ett år i att lära mig döda (i demokratins/monarkins eller någon annans namn), kunde använda det året för att påbörja en utbildning som förhoppningsvis kan låta mig tjäna samhället och kanske rädda nåt liv på vägen? Är inte det ett väl så bra sätt att tjäna den Svenska Demokratin/annat rådande samhällssystem (kom igen nu demokratiförsvarare, om ni istället skulle ha gjort värnplikten på 1600-talet, hade ni vägrat då för att det inte var demokratin ni skulle lära er försvara?)

Strykarräven; sa:
Är det bara jag som är stolt över att istället för att investera ett år i att lära mig döda (i demokratins/monarkins eller någon annans namn), kunde använda det året för att påbörja en utbildning som förhoppningsvis kan låta mig tjäna samhället och kanske rädda nåt liv på vägen?

3 månaders grundutbildning med skytte och diverse annat följdes i mitt fall sedan av 7 månaders postutdelning ( ja, jag var en glad malaj med kepan bak- och fram :cool: )dvs bortslösad tid. Önskar jag hade valt annorlunda.

Strykarräven; sa:
om ni istället skulle ha gjort värnplikten på 1600-talet, hade ni vägrat då för att det inte var demokratin ni skulle lära er försvara?

En del av pellejönsarna i den här tråden önskar säkert att de levt på 1600-talet så dom hade fått delta i lite riktiga fältslag ;)

Almgren; sa:
Zeeke; sa:
Tänk va olika ödets lottor falla.

Aha, det var hos er de var. Vi letade runt i Boden efter de där lottorna men hittade dem inte.

Så även jag fick koppla, växla och sånt. Klättra stolpe med K-pist på ryggen och telefon på maggen var ju upplyftande då det var snöstorm. Tror jag mest var en fara för mig själv och inte några fiender då.

Christian

Tur att det aldrig blev någe krig. Då hade jag fått ligga på en halmtapp i en godsfinka från Göteborg till norraste norrland. Bodentrakten tro? Vi hade sannolikt frusit ihjäl innnan vi kom fram. För inte hade lede fi kommit när det var sol och värme?

öringen; sa:
Strykarräven; sa:
om ni istället skulle ha gjort värnplikten på 1600-talet, hade ni vägrat då för att det inte var demokratin ni skulle lära er försvara?

En del av pellejönsarna i den här tråden önskar säkert att de levt på 1600-talet så dom hade fått delta i lite riktiga fältslag ;)
Åh nej, så typiskt vänsterextremister att prata om "kontext" och liknande bolsjeviklögner. På 1600-talet behövde vi minsann inget sånt trams, då spände vi hanarna när vi kände lukten av ryssen!

Nädu, själv slapp jag lumpen bl a pga mitt dåliga färgseende. M a o är jag ett "kronvrak". Tänk vilken katastrof jag hade varit:

"För bövelen, menige 2564 Bäcklund, ni måste skjuta på den RÖDA ryssen i den GRÖNA uniformen"

eller

"Menige 2564 Bäcklund, ni måste spruta det BLÅ vattnet från den RÖDA bilen på den GULA elden, inte på den GRÖNA skogen"

Strykarräven; sa:
Malindo; sa:
Är det bara jag som är stolt över att istället för att investera ett år i att lära mig döda (i demokratins/monarkins eller någon annans namn), kunde använda det året för att påbörja en utbildning som förhoppningsvis kan låta mig tjäna samhället och kanske rädda nåt liv på vägen? Är inte det ett väl så bra sätt att tjäna den Svenska Demokratin/annat rådande samhällssystem (kom igen nu demokratiförsvarare, om ni istället skulle ha gjort värnplikten på 1600-talet, hade ni vägrat då för att det inte var demokratin ni skulle lära er försvara?)

Nu var det som så, på min tid, att det var allmän värnplikt. Jag försökte smyga mig undan då jag inte var motiverad att kriga. Men det blev bara halvbra. Jag slapp visserligen I17 och andra jobbigare förband men hamnade istället i Karlsborg. En plats gud dlömt. Framför allt arresterna.

Det största avbräcket med lumpen var väl att man förlorade nästan ett års inkomst. Ja man låg inne 10-11-15 månader då beroende på tjänst.

Folk som kom undan helt utan egentlig orsak såg man/jag snett på. Kanske mest avundsjuka men samtidigt tanken varför skall jag förlora pengar på lumpen när andra drar fördel av att de slipper.

Det är det här som är trådens kärnfråga. Skall utsidan vara ett forum för olagliga, icke parlamentariska metoder? Vart dras gränsen då i sådana fall?

Tror du det är så farligt? Handlar det snarare inte om en snubbe som skall ut på ett för honom stort äventyr. Något spännande han vill berätta och gärna väcka uppmärksamhet med. Simma lugnt. Blir det för mycket uppviglande finns det väl "makthavare" som kan radera trådar.

Att demonstrera är en demokratisk rättighet. Att låsa fast sig i ett staket för att ge media bra bilder är väl inte hela världen.

Zeeke; sa:
Tror du det är så farligt? Handlar det snarare inte om en snubbe som skall ut på ett för honom stort äventyr. Något spännande han vill berätta och gärna väcka uppmärksamhet med. Simma lugnt. Blir det för mycket uppviglande finns det väl "makthavare" som kan radera trådar.
Ja, man kan dra en parallell till de trådar där man diskuterar hur man lagrar fartkameror i sin GPS. Är det uppvigling? Vad skiljer "en GPS för att köra olagligt mellan fartkontrollerna" och "ett knippe karbiner för att blockera en kärnvapenanläggning"? Moraliskt har jag mina åsikter, men håller parallellen?

Vad som oroar mig

är att demonstrationen inte riktas mot exempelvis sådana som;

- menar att Förintelsen aldrig existerat
- vill utplåna andra stater (Israel)
- inte tvekar att dra igång ett litet krig för att avleda uppmärksamheten från att just den dagen skulle deras kärnvapenambitioner diskuteras
- är så kåta på kärnvapen att de inte backar ens när risken är uppenbar att den Stora Satan börjar bomba sådant som riskerar sprida radioaktivt material lite överallt i landet de själva bor i.

Åk dit istället så skall jag skicka karbiner och bidrag till resan!

Strykarräven; sa:
Zeeke; sa:
Ja, man kan dra en parallell till de trådar där man diskuterar hur man lagrar fartkameror i sin GPS. Är det uppvigling? Vad skiljer "en GPS för att köra olagligt mellan fartkontrollerna" och "ett knippe karbiner för att blockera en kärnvapenanläggning"? Moraliskt har jag mina åsikter, men håller parallellen?

Nej, det finns ingen parallellel som jag ser det. Den här tråden startades i syfte att torgföra en politiskt manifestation och inte som en diskussion. Jo, jo svepskälet karbinhakarna. Ska du ha en parallell till den här tråden så får du vänta tills jag startar en där jag frågar om någon har tips på en schyst termos när jag och mina kamrater i protest mot det höga skattetrycket (www.skattsuger.se) ska ut och barrikadera oss framför riksdagens portar den 12/10 kl 14.00-- och häng med förresten, det finns plats!

Då är det ju bara att slänga in valfri pryl med anknyting till "friluftsliv" and off we go.

Men nej, jag ska inte starta en sådan tråd för jag vill INTE bidra till att utsidan förvandlas till en annonsplats för politiska manifestationer.

Svepskälet karbiner var dessutom riktigt dåligt. För sådana öppnar inte när repet är belastat. Tips: det finns knutar som skulle fungera, t ex constrictor ;-)

lapetter; sa:
Nej, det finns ingen parallellel som jag ser det. Den här tråden startades i syfte att torgföra en politiskt manifestation och inte som en diskussion.

...

Men nej, jag ska inte starta en sådan tråd för jag vill INTE bidra till att utsidan förvandlas till en annonsplats för politiska manifestationer.

Detta står för dig, men andra som skrivit i denna tråd verkar vara av en annan åsikt om vad som egentligen var det stora felet i att starta en tråd som denna. Om jag inte läser nedanstående (oavkortade, oklippta) inlägg, så är det själva demonstrationen, inte politiken bakom som gör ämnet olämpligt att diskutera på utsidan. Läser du dem på annat sätt så får du gärna förklara varför.

mellpat; sa:
Hård bara i ord. Jag är faktiskt snäll även mot folk som använder Utsidan för att söka medbrottslingar till att utomlands trakassera personal anställda vid brittiska försvaret.
eller:
mellpat; sa:
Trådstartaren använder Utsidan för att uppmuntra till brott i Storbritannien, ett land som liksom Sverige har överskott av egen drägg. Ingen ironi här. Så kallade protestaktioner eller demonstrationer är inget annat än symboliska våldshandlingar och avståndet till reellt våld är kort. Det demokratiska "en man - en röst" duger tydligen inte åt vissa. Någras röster ska räknas för mer. Skam åt dem.
eller:
Almgren; sa:
javisst är det det. Men man ska då göra det enligt de spelregler som finns.

Det finns gott om olagliga demonstrationer. Och dessa är ju alla lika illa, oavsett vad deras syfte är. Alla olagliga demonstrationer tillkommer för att någon anser att deras åsikt är så himla rätt att de inte behöver spela efter de regler som vi har i samhället.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg