• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

karbiner och kärnvapenblockad!

Re: Re: Re: Re: Att göra sin plikt...

Tumbleweed; sa:
RamboRambo; sa:
Gör en ruta för eller emot invandring istället, det skulle ge så mycket mer pengar!
Ooops, så får man ju inte säga!
Vad gäller c-17 flygplan till Sverige så är det helt onödigt.
Bättre att hyra in vid behov.
Svenska soldater i strid är bara ett skämt.
Vi har ju inga riktiga soldater.
God bless America

Min uppfattning är att både svensk trupp och svensk materiel ofta får mycket bra omdömen av övriga militära bedömare. FM klarar sig mycket väl i internationella övningar och övriga världen fortsätter att föbluffas över att man kan ha en så hög operativ kvalitet med en värnpliktsbaserad försvarsmakt. Det enda som är klent är antalet.

Mina invändningar handlar enbart om att vi snart verkar ha förvandlat FM till en "militär resebyrå" som skickar sin personal på uppdrag i världen för att dölja det faktum att vi inte har nog med jobb åt dom på hemmaplan.
/Richard

RamboRambo...?
Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har från Svenska armén eller andra länders..men den kan inte vara stor efter som du skriver "Svenska soldater i strid är bara ett skämt."
Richard har helt rätt i det han skriver, Svenska soldater och mtrl har högt anseende i stora delar av världen. Vårt pansarskott används av just amerikanska armén...

Förband mot förband är vi jämnställda, kanske bättre!

Varför den amerikanska armén är vida överlägse många andra ligger helt på det tekninska planet och enorma resurser!
Soldatkvaliten-sådär!
Specialförbanden-mycket bra!
Mtrl-mycket bra
Resurser-bäst

Richard...du har nog rätt även där, till viss del!

//A

Re: Re: Re: Att göra sin plikt...

andy69; sa:
Hej Richard!

Ett bra skrivet inlägg uppskattas alltid!
Precis som du skriver så "kostar" saker som står stilla på marken, som inte används! Av det lilla jag vet så kommer planen att hyras ut till andra ändamål/länder när vi inte prio 1 på dom. På så sätt får man in pengar...

Någon skrev: "Alla länder har en armé, sin egen eller någon annans".
Våran krigsmakt ändras med tiden och hotbilden! Från tanken att "Ryssen anfaller med pansarförband över norra Finland" till att idag samarbeta och öva med den Ryska krigsmakten. Man löser humanitära uppgifter genom att vara i missionsområdet som militär enhet genom att skydda/säkerhetsställa att just humanitära organisationer ska kunna göra sitt jobb!

Men Försvarsmaktens huvuduppgift ÄR och kommer alltid att vara att försvara Sverige i händelse av väpnat angrepp!

Javisst, det är ju helt och hållet frivilligt från min sida och så ska det fortsätta vara, människor som "tvingas" göra något gör det oftast sämre än en frivillig! Och det kostar, FN står för en del av kakan och vi skattebetalare för resten! Att ha ett kryssystem skulle vara haltande.. Om man inte har barn, varför betala för sånt?, om man inte är gammal och sjuk, varför betala för sånt? osv,osv... Som en påse med gott&blandat, man gillar inte allt man får :-(!
//Anders

Hej själv Anders, och tack detsamma! Alltid roligt att kunna bidra med nåt.

Jag är i grunden mycket positivt inställd till Försvarsmakten, men blir frustrerad av att man till synes försöker omorganisera ihjäl den. Beslut fattas och rivs upp, personal och familjer upprotas och flyttas, materiel köps in, läggs i malpåse och skrotas. Allt ska bli "mindre och vassare" eller "nätverksbaserat" och lufttankningsbart. Förvirring, förtvivlan och missnöje sprider sig och skapar dålig stämning i de egna leden. Till detta kommer att svenska folket så smått har glömt hur illa det är med krig och därför inte uppskattar att ha ett försvar.

Det vore jäkligt olyckligt om det skulle krävas just ett väpnat angrepp på Sverige för att vi skulle fatta hur bra vi egentligen har det.

Mitt exempel på det kryssbaserade skattesystemet är mycket riktigt behäftat med flertalet fel, men det var ändå mest avsett att roa. Vad gäller exemplet med godispåsen så upplever jag det från andra sidan, nämligen att en massa personer jag inte känner förser sig ur den och att jag har mindre kvar än jag trivs med ;-). Enda vettiga sättet är nog att glatt fortsätta betala in pengarna och sen påverka de folkvalda som har till uppgift att spendera dem.
/Richard

Exempel på svensk klass är ju att ubåten HMS Gotland, på förlängt "lån" till US Navy, lyckades bekämpa ett väl skyddat hangarfartyg under övning. Om inte annat blev amerikanerna själva väääldigt "imponerade" av detta och förlängde på stört lånetiden. :)

Ett annat exempel på samma tema är de svenska flygvapenframgångarna under multinationella flygövningen Cope Thunder/Red Flag Alaska i USA. Där löste man uppgifterna på ett sätt som imponerade stort på övriga deltagare och som tvingade fram en reviderad syn på Svensk förmåga.

En Svensk värnpliktig stridsvagnsbesättning vann "VM i stridsvagn" för ett par år sedan (Tävlingen är öppen för alla länder som har Leopard strv).

Vad som än är tokigt med Svenskt försvar så är det inte dess personal!

(Förresten, Anders; pansarskott AT4/AT4CS är väl strängt taget en SAAB/Boforsprodukt snarare än en ren FM-angelägenhet? Och skulle du hitta ett eldrör stämplat "GK08" i mynningen så är det mitt slafsiga hantverk du överlevt...:)

Absolut

Tumbleweed; sa:
Exempel på svensk klass är ju att ubåten HMS Gotland, på förlängt "lån" till US Navy, lyckades bekämpa ett väl skyddat hangarfartyg under övning. Om inte annat blev amerikanerna själva väääldigt "imponerade" av detta och förlängde på stört lånetiden. :)

Ett annat exempel på samma tema är de svenska flygvapenframgångarna under multinationella flygövningen Cope Thunder/Red Flag Alaska i USA. Där löste man uppgifterna på ett sätt som imponerade stort på övriga deltagare och som tvingade fram en reviderad syn på Svensk förmåga.

En Svensk värnpliktig stridsvagnsbesättning vann "VM i stridsvagn" för ett par år sedan (Tävlingen är öppen för alla länder som har Leopard strv).

Vad som än är tokigt med Svenskt försvar så är det inte dess personal!

(Förresten, Anders; pansarskott AT4/AT4CS är väl strängt taget en SAAB/Boforsprodukt snarare än en ren FM-angelägenhet? Och skulle du hitta ett eldrör stämplat "GK08" i mynningen så är det mitt slafsiga hantverk du överlevt...:)

Att AT4:an är det vet jag, använde mig bara av FM för att alla andra icke militäriserande skulle förstå :)!

Det om detta, Allbäck har precis gjort 2-0 mot Spanien :)!!!

Re: Re: Re: Att göra sin plikt...

andy69; sa:
.....
Någon skrev: "Alla länder har en armé, sin egen eller någon annans".
.....
//Anders
Tror att det var Mao Tsetung som myntade det uttrycket. En av få saker han då hade rätt i.

Jag tycker det är bra att svenska soldater bidrar utomlands. Bättre att stämma i bäcken än att låta konflikter växa tills de sprider sig och ev. når hit. Dessutom kan svenska soldater uppfattas mer nyanserade och unbiased än soldater från t.ex USA.

Att sedan svenska soldater som skickas utomlands i regel håller hög klass kvalitativt är välkänt.

Raskesven

Re: Re: Re: Re: Re: Att göra sin plikt...

andy69; sa:
Tumbleweed; sa:
RamboRambo; sa:
Gör en ruta för eller emot invandring istället, det skulle ge så mycket mer pengar!
Ooops, så får man ju inte säga!
Vad gäller c-17 flygplan till Sverige så är det helt onödigt.
Bättre att hyra in vid behov.
Svenska soldater i strid är bara ett skämt.
Vi har ju inga riktiga soldater.
God bless America

Min uppfattning är att både svensk trupp och svensk materiel ofta får mycket bra omdömen av övriga militära bedömare. FM klarar sig mycket väl i internationella övningar och övriga världen fortsätter att föbluffas över att man kan ha en så hög operativ kvalitet med en värnpliktsbaserad försvarsmakt. Det enda som är klent är antalet.

Mina invändningar handlar enbart om att vi snart verkar ha förvandlat FM till en "militär resebyrå" som skickar sin personal på uppdrag i världen för att dölja det faktum att vi inte har nog med jobb åt dom på hemmaplan.
/Richard

RamboRambo...?
Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har från Svenska armén eller andra länders..men den kan inte vara stor efter som du skriver "Svenska soldater i strid är bara ett skämt."
Richard har helt rätt i det han skriver, Svenska soldater och mtrl har högt anseende i stora delar av världen. Vårt pansarskott används av just amerikanska armén...

Förband mot förband är vi jämnställda, kanske bättre!

Varför den amerikanska armén är vida överlägse många andra ligger helt på det tekninska planet och enorma resurser!
Soldatkvaliten-sådär!
Specialförbanden-mycket bra!
Mtrl-mycket bra
Resurser-bäst

Richard...du har nog rätt även där, till viss del!

//A
Att svenska soldater är ett skämt beror enbart på att vi inte har någon erfarenhet av strid helt enkelt.
Vi har skapat oss en situation häruppe som innerbär att vi inte behöver ha stora förband.
Det ger i sin tur att när en svensk kommer i en skarp situation så blir han en liten kyckling.
Må hända att vi är bra organisatörer men soldater....nej nej!
Hur många svenskar vill riskera sitt liv över ett gäng galningar i mellan östern?
Vad gäller svenska vapen, i den mån vi har några kvar, så råder INGEN tvekan över kvaliteten.
Men sätt dom i händerna på jänkarna istället så händer nog lite mer!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Att göra sin plikt...

RamboRambo; sa:
Att svenska soldater är ett skämt beror enbart på att vi inte har någon erfarenhet av strid helt enkelt.
Vi har skapat oss en situation häruppe som innerbär att vi inte behöver ha stora förband.
Det ger i sin tur att när en svensk kommer i en skarp situation så blir han en liten kyckling.
Må hända att vi är bra organisatörer men soldater....nej nej!
Hur många svenskar vill riskera sitt liv över ett gäng galningar i mellan östern?
Vad gäller svenska vapen, i den mån vi har några kvar, så råder INGEN tvekan över kvaliteten.
Men sätt dom i händerna på jänkarna istället så händer nog lite mer!

Hmm.. du är en sån där människa som rationella argument inte biter på va? Nåväl, provocera mera! ;-)
/Richard

RamboRambo, du pratar som du har förstånd till.

En stor del av de förband som tjänstgör i Iraq är nationalgarden. Det vill säga manskap som leker krig under veckosluten. För att vara lite mindre elak, som övar krigföring under veckosluten. Snarlikt Hemvärnet i Sverige men kanske bättre utrustade.

Deras erfarenheter av krig är sannolikt inte så stora.

Samma sak med den reguljära armen. Det manskap man skickar är unga män och kvinnor som gått igenom grundutbildningen och inte har någon personlig erfarenhet av strid.

Fördelen de har är att en del befäl har varit i hetluften tidigare och har stridsvana.

På TV visades ett reportage från Iraq under veckan. Ett par hummrar med militär personal skulle ledsaga en lastbilskonvoj med civila förare. Först missade de avtagsvägen de skulle in på och var tvungna att vända och återvända genom ett samhälle med fientligt sinnad befolkning. De blev beskjutna och flera av de obeväpnade chauförerna dödades. Vad gjorde de duktiga, välutbildade, välmotiverade, modiga amerikanska soldaterna?

När chaffisarna via radio ropade på hjälp stack militären. De vågade inte hjälpa lastbilsförarna som de var satta att beskydda.

Tro inte att USA:s arme och personal är oslagbara i vare sig kvantitet och kvalitet. Det är dom inte. Jag tror, vet givetvis inte, att svenska trupp i samma situation som jag beskrev skulle ta ett större ansvar för sina försvarslösa skyddslingar.

Svenskar och givetvis andra nordbor, har vid många tillfällen både militärt och civilt visat på diciplin och mod genom att agera där andra flyr fältet.

Ställ nu in alla kalvarna i lagårn innan du skriver fler dumheter.
[Ändrat av Zeeke 2006-10-08 kl 12:58]

Zeeke; sa:
RamboRambo, du pratar som du har förstånd till.

En stor del av de förband som tjänstgör i Iraq är nationalgarden. Det vill säga manskap som leker krig under veckosluten. För att vara lite mindre elak, som övar krigföring under veckosluten. Snarlikt Hemvärnet i Sverige men kanske bättre utrustade.

Deras erfarenheter av krig är sannolikt inte så stora.

Samma sak med den reguljära armen. Det manskap man skickar är unga män och kvinnor som gått igenom grundutbildningen och inte har någon personlig erfarenhet av strid.

Fördelen de har är att en del befäl har varit i hetluften tidigare och har stridsvana.

På TV visades ett reportage från Iraq under veckan. Ett par hummrar med militär personal skulle ledsaga en lastbilskonvoj med civila förare. Först missade de avtagsvägen de skulle in på och var tvungna att vända och återvända genom ett samhälle med fientligt sinnad befolkning. De blev beskjutna och flera av de obeväpnade chauförerna dödades. Vad gjorde de duktiga, välutbildade, välmotiverade, modiga amerikanska soldaterna?

När chaffisarna via radio ropade på hjälp stack militären. De vågade inte hjälpa lastbilsförarna som de var satta att beskydda.

Tro inte att USA:s arme och personal är oslagbara i vare sig kvantitet och kvalitet. Det är dom inte. Jag tror, vet givetvis inte, att svenska trupp i samma situation som jag beskrev skulle ta ett större ansvar för sina försvarslösa skyddslingar.

Svenskar och givetvis andra nordbor, har vid många tillfällen både militärt och civilt visat på diciplin och mod genom att agera där andra flyr fältet.

Ställ nu in alla kalvarna i lagårn innan du skriver fler dumheter.
Nu är det så att det finns bra soldater och väldigt korkade sådana.
I Irak för att ta ett exempel så öser USA i korkade soldater.
Men dom har EN stor fördel, dom är väl motiverade när dom väl kommer dit.
Dom gör sitt jobb och i mängd så gör dom ett bra jobb.
Vad gäller svenska soldater så står jag fast vid att dom är för veka, omotiverade och ovana vid strid.
Låt dom som är bra rensa först sen kan Sverige bidra med återuppbyggnad, vilket vi är MYCKET bättre på!
Våra så kallade specialförband är ju bara triggerhappy-snubbar som läst och tror att Guillou-böckerna är sanna.
Även du Zeeke?
Oooops!

Tja, RR, skulle du ha lust att backa upp dina åsikter med lite bra exempel ur verkliga livet eller rent av ovedersägliga bakgrundsfakta så skulle det göra underverk för din trovärdighet i den här diskussionen...
/Richard
[Ändrat av Tumbleweed 2006-10-08 kl 14:10]

Zeeke; sa:

Exakt. Vid många tillfällen. Under typ ett decennium i Tyskland?
Ni är inte ett dyft bättre än andra soldater.
Folk i de katolska tyska områden bad på sina bara knän att Gud måtte förhindra att de faller i händerna på dråp- och våldtäktslystna svenska soldater.

Då var det inte "Ryssen kommer!, utan "Svensken kommer!" och det var det absolut värsta folk kunde tänka sig.

Tumbleweed; sa:
Tja, RR, skulle du ha lust att backa upp dina åsikter med lite bra exempel ur verkliga livet eller rent av ovedersägliga bakgrundsfakta så skulle det göra underverk för din trovärdighet i den här diskussionen...

trodde du på det själv? Killen har varit reggad i tre dagar och producerat inlägg i den här tråden samt en om vargen. Frågan är bara vem av oss som skaffat ett extrakonto.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg