Vad menar du med följande citat i ursprunginlägget Matti?
"Polisen eskorterar in civilgarde bestående av privata gubbar."
Med detta menar jag att vi demonstranter fick inte beträda ett visst område. 200-500meter från sprängningarna. Aktivister sitter där inne i träden. Polisen slår och kastar bort aktivister från vägen när bilar ska ut och in. Sånt man får räkna med.
Då plötsligt eskorterar de in ett par bilar med ett gäng gubbar. Som en lynchmobb. Stämningen är spänd. Folk är ledsna. Oroliga. Polisen föser bort folk och bilen med de som är positiva kan köra in följda av polisen.
Sedan...får gubbarna härja fritt. Uppe i träden sitter demonstranter som mänskliga sköldar. Nära sprängningsområdet. Riskområde troligast.
Jag försöker komma in med en kamera för att kunna fota. Blir upphunnen och utvisad med hot om böter. Jag vill se så att aktivisterna INTE slås ihjäl! Nordnytt går in men får böter.
Renskötare som vill gå in blir oxå avvisade.
De som sitter gömda på området berättar hur gubbarna ropat att de ska bryta benen av dem när de kommer ner.
Detta är som värrsa sämsta västernfilmen...bara det att det finns ingen hjälte som kommer och räddar... Det finns bara en polis som går i det utländska gruvbolagets namn.
Sprängningarna utfördes trotts att folk satt i träden... Det är absolut inte okej!
Just av denna anledning måste vi vara många människor där ute. Vi behöver hjälp innan nått går riktigt dåligt... Civila mobbar är mig veterligen inte tillåtna enligt svensk lag. Att polisen godkänner detta är sanslöst!
Håll koll... Uppdrag Granskning och mycket annan media är på plats. Detta kan inte gå obemärkt förbi...jag hoppas att det kommer att ge ett efterspel...
Men alla ni där ute. Ni behövs. Ni röstar. Kanske är det just ni som valt dem som sitter i makten idag. De som säger att i Rönnbäck är minerallagen starkare än vår ursprungsbefolkning...