När det gäller farten så tror jag dig om du simmar vanligt. Men trots det, problemet är att om man släpper riskerar man att inte hinna ikapp kajaken, speciellt om man ha kvar paddeln. Jag tror det är en mycket viktigare sak att komma ihåg än skillnaden i simhastighet mellan simbyxor i nollgradigt vatten och torrdräkt. Har faktiskt aldrig provat simma i simbyxor i nollgradigt, min klädesstrategi går ut på att slippa det..
Det är helt sant det du säger, men personligen så har jag inte lyckats komma nära simbyxhastigheter med torris oavsett simstil. Klart man försöker hålla fast i sin utrustning, men misstag händer (och inte minst i kallt vatten). Regelbundet vinterbad (i simbyxor eller utan) är nånting jag varmt rekommenderar, man lär sig en hel del om kallt vatten och vänjer sig vid det så att man undviker kallchock.
Lägger man till det att du kanske är en sådan där "paddla snabbt som attan som sport paddlare" så blir skillnaden i syn mer begriplig. Lägger man till det att du pratar om värmeslag och 15 plusgrader börjar jag undra hur långt norrut du bor. Om man sen tänker att du ser torrisfundamentlaister omkring dig där du ser dig som balanserad och de som inte tycker dina liknelser är bra som havande problem, så blir bilden riktigt klar
Om din kajak sjunker när den är vattenfylld, beror det då på att du fyller den med tungt vatten istället för vanligt vatten? Ser med spänning fram mot en detaljerad saltvattenhaltsbaserad cellbiologiformel för värmeslag vid 15 grader på nollgradigt vatten.
"Snabbt som attan" vet jag inte, håller mig till traditionella brittiska havskajaker och tävlar inte, men går medelhastigheten under 6km/t blir jag uttråkad, ensam på långfärd håller jag 7-8,5km/t och vill jag brassa på klarar jag medelhastigheter närmare 10 och toppar över 12.
Så mycket torrisfundamentalister ser jag inte (jag läser om dem på forum), men omkring mig har jag nybörjare som glorifierar torrdräkten utan att tänka på att isoleringslagrets egenskaper och kondition avgör. (Torrisen har marginell nytta om man endast har en genomsvettig t-shirt under den.)
Liknelsen med dunjackan var ytterst simplistisk, men fungerar eftersom även i liknelsen har en överdimensionerad isolering negativa följder. Trodde du skulle förstå poängen att isoleringen är inte irrelevant. Den isolering som är tillräcklig då man en timme eller två passivt flyter i nästan nollgradigt vatten med sin torrdräkt blir på tok överdimensionerad i 15 graders värme (+sol) och intensiv fysisk aktivitet.
En kajak gjord i glasfiber (eller motsv.) tenderar att sjunka under ytan om den fylls med samma vatten som finns utanför kajaken. Så är det bara, materialen en kajak består av väger oftast mer per volymenhet än vatten.
Du får själv fundera ut formeln, men några tips:
- Har du vätskebrist och dricker saltvatten blir du bara mer uttorkad (studera cellbiologi så vet du varför)
- Har du vätskebrist fungerar inte kroppens kylningsmekanismer och kroppen överhettas under fysisk ansträngning
- Isoleringslagren som behövs under torrisen vid nollgradigt vatten bidrar tillsammans med torrisen till att kroppens kylning inte fungerar vid 15 grader och fysisk ansträngning.
Kan det vara så att dina skräckupplevelser med torrdräkt i själva verket varit upplevelser av inte tilräckligt bra material i torrdräkten, och inte tillräckligt bra underplagg? Det måste ju vara något bakom det illamående du förmedlar kring torrisar...
Precis så är det. Det finns helt enkelt inte tillräckligt bra material i torrdräkterna (jag har en i GoreTex och en i Palms XP200 men märker ingen nämnvärd skillnad) eller underplaggen (har testat flertalet microfleece, merino, silke, konstfibrer). Hittar jag en kombination jag är nöjd med då jag paddlar är isoleringen otillräcklig då det verkligen gäller, om vattnet är ca nollgradigt och luften ca 15 gradigt (i skuggan).
Bara ofrivilligt vält en enda gång på 30 år, ifall du spelar polo?
Har inte spelat polo på ca 25 år, och även då var det inte så aktivt utan mer för nöjes skull utan blodigt allvar. Jag anser inte att man har vält om man räddar situationen med högt stöd, även en välutförd roll kan vara ett gränsfall... själv har jag aldrigt behövt rolla (rollövningar räknas inte, och fors har jag inte paddlat).
men du vet kanske inte hur varmt det blir i ett tält frampå morgonsidan om det är soligt och varmt?
Det vet jag, och jag vet dessutom att man ofta ligger rätt passiv i tältet, svett avdunstar effektivt från huden (kyler), tält har ventilation, och man kan lätt och riskfritt ta sig ut ur tältet då man känner för det. I en torrdräkt arbetar man, svetten avdunstar väldigt långsamt (kyler dåligt och man svettas bara värre), torrdräkten har dålig ventilation, mitt ute på fjärden är det riskfyllt att öppna torrisen och alltid kan man inte heller bara stanna.
PS. Det var 18 grader i skuggan och molnfritt idag, och 4 grader i vattnet. Efter en timmes lugnare uppvärmning och trots vatten i överflöd tog jag totalt ut mig på en 9km sträcka med 8km/t medelhastighet. Normalt är det ingen prestation, men nu var jag iklädd GoreTex torrdräkt och det tunnaste isoleringslagret jag äger... nästa gång tempen och vädret matchar blir det utan torrdräkt.