Känner för att provocera lite.
När man läser denna tråden värkar det som att vi håller på med en livsfarlig sysselsättning där man ständigt löper risken att antingen frysa till döds eller dö av uttorkning. Visst skall man tänka på riskerna men jag tycker nog att det låter lite överdrivet när man läser allt detta om torrdräkt och våtdräkt så fort man skall ge sig ut. Hur ofta händer det att ni välter när det inte är planerat? Själv har det ännu inte hänt mig. Läste jim Danielssons bok 100 000 km i havskajak där han skriver att han i stort sett varje gång han är ute utför några rollar men att han aldrig ofrivilligt vällt. Visst kan det hända att man välter, det kanske till och med är troligt att det händer någon gång. Men hur stor är risken att det händer när man inte kan rolla upp igen eller ta sig upp med hjälp av tex. en flotör.
Det finns så mycket vi utsätter oss för som enligt min mening är betydligt farligare än att paddla. Naturligtvis är det väldigt tragiskt när någon avlider när han/hon sysslar med något denna trivs med, men hur ofta händer det? Före olyckan i Finland mins jag en för några år sedan på väg runt svenska kusten. Med tanke på hur många som sysslar med paddling tycker jag nog att riskerna man tar på vägen till och från havet känns betydligt större.
Skall kanske tillägga att även jag har torris på vinterpaddlingen men nu har jag övergått till paddeljacka och tätsittande kapell.
Det sista du skriver - vad har du på underkroppen?