Dräktmaterialet är tåligt då det gäller punktering, men bombsäkert är det inte. Normalt slitage kan också överraska under färden och latex (i viss mån även neopren) kan ge sig plötsligt. .
Då har man gammalt skit som är antingen misskött eller out of date. Torrdräktens aktiva livstid bedöms vara 10 år, sen kasseras den.
Sjöräddningen, räddningstjänsten, kustbevakningen, försvaret, polisen mm. som använder torrdräkter kompletterar dem med flytväst (ofta med hel- eller halvautomatiska CO2 uppblåsbara).
Där har du fel, det är inte alltid som extra flythjälpmedel används och av vissa av försvarets grenar används fluthjälpmedel inte alls.
Jag kompromissar inte med flytvästen ävenom jag vet att en hel torris oundvikligen ger en del flytkraft (som söker sig till fötterna efter en misslyckad roll
Herregud, kan man inte snurra sig ur en sån situation med den pyttelilla mängd luft som finns löst i dräkten kommer man att drunkna om man så fyllt hela dräkten med flytskum.
Det finns praktiker och det finns teoretiker. I teorin kan allt hända, även det som inte är möjligt i verkligheten. Hade allt varit så hopplöst och farligt som du beskriver det hade varken våtdräkter, tordräkter, kajaker, båtar, bilar, cyklar, whatewer lämnat ritbordet.
Jag har ett förflutet som yrkesdykare bla, och har och har haft mycket kontakt med bla. försvaret, varit med och utvecklat en hel del inom vitt skilda områden och det finns en sorts människor som vi döpte till "hobbyingenjörer" som allihop hade som valspråk "det gåååår inte,,,,,,,,,och går det så blir det inget bra" .