Idag var sista gången tills i höst som jag använde torrdräkt. Eftersvettades i en timme...
Om man kör träningspass eller gillar att paddla i högt tempo så blir det inte komfortabelt med torrdräkt i det varma väder vi har nu. Kanske bättre att hålla sig nära land eller paddla i sällskap.
Men det är fortfarande väldigt kallt i vattnet. Det blir kompromisser.
Jag hänger inte undan torrdräkten helt. Jag tycker att det går bra att packa ihop den hyfsat kompakt.
För min del känns det klart befogat att ha med den på långturer även sommartid. Det är ganska ofta mulet (det går inte att förneka att det är klart jobbigt med svart klädsel i sol) och inte alltid värmebölja. Vid överfarter eller lite öppnare vatten tar jag helst på den, speciellt om jag är ensam.
Sen seglar jag min kajak också och då rör man sig inte så mycket men kapsejsar lättare. Redan vid 6-7 sekundmeter är det ganska spännande, särskilt vid lite byig vind.
Jag hoppas torrdräkten utvecklas vidare och gärna särskilda sommarvarianter, ljusa färger, korta ärmar, korta ben, tunnare, lättare, tajtare och ännu bättre andas-egenskaper. Lite billigare kunde dom gärna vara också.