Jag svarar för mig.
Jag försäkrar mig ibland. Ibland inte. Ibland verkligen inte. Det gäller både taklast och hela livet i övrigt. Jag baserar dessa bedömningar på allt emellan himmel och jord. Gällande livets olika risker, inklusive taklast: jag tar risker, jag tar kalkylerade risker, jag är också otroligt försiktigt.
Det beror på.
Jag använder ibland hängslen och livrem, ibland går jag med rumpan bar. Jag skulle ALDRIG i livet påstå att jag har fullständig koll (sannolikhet och konsekvens) på de risker jag utsätter mig själv och andra för. Med samhällsnormer, med gutfeeling, med beprövad erfarenhet och med tur så har jag hittills överlevt. Hittills har jag inte heller skadad andra allvarligt. Ta i trä!
Sen att jag tror att de största riskerna för att skada sig själv och andra ligger långt ifrån taklast - det har ju fan inte med den här tråden att göra. (Och mina hållfasthetskunskaper från teknisk högskola och yrkesliv hjälper rätt lite där...)
Alla som vill dubbelsäkra sina kajaker på taket: Bra!! Gott!! Det gör även jag ibland...
De som vill ägna sig åt säkerhetspanik, eller insinuationer.... Well, jag skall försöka lugna ner mig...
Ett bra svar. Det händer att även jag slarvar med det själv vid kortare/långsammare transporter. Alla måste göra sin egen avvägning, men att utgå ifrån att "det aldrig kan hända mig" är att sticka huvudet i sanden och inte våga se.