Kaffekokning

Per-Arne! Visst kan kokkaffe vara gott och visst är det en känsla när man kokar kaffe i den gamla svarta pannan. Men att bryggkaffe är blaskigt kan du väl inte mena!? Då har du nog bara smakat kaffe bryggt på gammalt kaffe i en dålig bryggare, eller tycker du espresso också är blaskigt bryggkaffe? =) Ett riktigt gott kaffe på en färskmald böna blir fylligare, mer koffeinrikt och starkare än kokkaffe och med mindre garvsyror. Liksom jag tycker det kan vara en speciell känsla med att koka sitt kaffe ute, så tycker jag det ibland kan vara en känsla i att äta och dricka gott ute, kanske inte när man fjällvandrar, men kanske under en fiskehelg vid en norrländsk älv eller sjö. Att tillaga en vällagad "kulinarisk" måltid ute och dricka en kall starköl eller ett glas vin till kan vara oerhört tillfredsställande och vad passar då inte bättre som avslutning på måltiden än en god kopp starkt bryggt kaffe gärna gjort på egenmalda mörkrostade kaffebönor..

Men så finns det ju tydligen vissa som dricker det ljumma vattnet som benämns "te".. =)

/David

Re: morgonkaffe

pesj; sa:
FJS90/91 08:39! Morgontrött eller?

hrm... det här e något jag egentligen inte vill prata om då jag i själen är en arbetargrabb.. Tyvärr så har jag arbetstider som gör att mitt morgonkaffe blir försenat, jag börjar jobba vid lunch(08:00). Men detta kommer jag att råda bot och bättring på, jag kommer att gå upp 04:20 och stämpla(kommer imorrn att skruva upp en stämpelklocka) in 05:48 oavsett vad min arbetsgivare säger..

Egenmalda bönor?

David Björken sa:
"Att tillaga en vällagad "kulinarisk" måltid ute och dricka en kall starköl eller ett glas vin till kan vara oerhört tillfredsställande och vad passar då inte bättre som avslutning på måltiden än en god kopp starkt bryggt kaffe gärna gjort på egenmalda mörkrostade kaffebönor.. "

Har jag tolkat de fel när du nämner egna bönor? Kan man odla sånna själv? Låter intressant isåfall.. Vore kul att testa.. Beskriv gärna mera : -)

Nyfiken i en strut..

Re: Ortlieb

cyklisten; sa:
Jag brukar ta med mig min 3-koppars mockabryggare i aluminium. Jag vill minnas att jag såg den på IKEA för 59 spänn. Den kör jag för det mesta på min lilla reservbrännare för 190 g gaspatroner. Till Trangiat måste man dock göra ett specialstöd som man lägger på de tre stöden. Lavazza-kaffet häller jag såklart över på min näverdosa så att jag knyter ihop italiensk kaffekultur med svensk skogsdito.

Mvh Harald Eriksson

Re: Egenmalda bönor?

pher_; sa:
Härligt gott de låter..

Har jag tolkat de fel när du nämner egna bönor? Kan man odla sånna själv? Låter intressant isåfall.. Vore kul att testa.. Beskriv gärna mera : -)

Nyfiken i en strut..

Nej. Jag odlar inte egna bönor, därtill har jag för lite kunskap. Dock så brukar jag köpa bönor och mala själv. Ett utmärkt sätt att pröva olika sorters kaffe, dessutom hålls bönorna färska tills man maler dom. Härligt fylligt kaffe blir det i alla fall och med en kaffepress så är det inte mycket mer komplicerat än att göra "snabbkaffe".

/Dave

Re: Re: Re: Storkonsument

markustaljedal; sa:
Och för den stolta brittiska armén som en gång underlade sig större delen av världen med te som bränsle... ;-)

Mvh, Markus

Sen kom kaffet på bred front och nu finns det inte längre nåt imperium kvar...

mvh p-a

Sverige är fantastikt

*S* Ja se Svenskarna och vårt kaffe:) Vöärldens diskussion om vilket kaffe som är godast och bäst. :)

Re: Sverige är fantastikt

Aardwolf; sa:
*S* Ja se Svenskarna och vårt kaffe:) Vöärldens diskussion om vilket kaffe som är godast och bäst. :)

hehehe.. Hittintills har det bara handlat om hur kaffet skall bryggas, gud nåde den som tar upp vilket rosteri som gäller..

Ja men drömmen borde ju vara att rosta sina bönor själv i en panna över öppen eld, mala dom i en handdriven liten kaffekvarn och sen avnjuta arommättat fylligt kaffe under stjärnorna.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg