Självklart kan man det. Presso-bryggning bygger ju på den principen. Men min kaffeexpert till dotter har lärt mig att det ska ta minst fem-sju minuter. Fördelen mot te är dock att kaffet inte smakar sämre av ännu längre bryggtid - både i "turkiskt" kaffe och i presso-kaffe är ju sumpen kvar i vätskan.Som inbiten te-drickare funderar jag…kan man inte göra som med te? Alltså köpa en flergångssil som är nere i koppen, lägga i kaffe, hälla på vatten, låta dra en kortare tid (sekunder?) och sen ta upp filtret och kaffet? Varför detta med filter ovanför koppen och många mått kaffe? Jag visar nog på min okunskap men jag skyller på att jag nog bara fått i mig kaffe två-tre gånger i livet…
Kulturklyftan går tvärs genom min familj; trots svenska fikaraster i nu 75% av mitt rätt långa liv har jag fortfarande inte lärt mig gilla vanligt bryggkaffe och håller mig till vardags till te - i så extrema mängder att jag får köra ett detox-program med flera dagars abstinenslidande inför varje fjälltur.
Dottern går inte att tala med innan hon fått sitt morgonkaffe, och som en äkta kaffemoster påstår hon att hon sover bättre efter en kvällsfika! Men det är hon som fått mig att inse, att presso-kaffe och "norrländskt" kokkaffe kan vara lika gott som det "turkiska" och espresso, som jag trodde var de enda jag tyckte om.
Skulle jag vilja dricka kaffe på fjällvandring, skulle sammanfattningsvis den enklaste, lättaste och (för mig) godaste lösningen vara den "turkiska" - det är bara att ta med riktigt finmalt kaffe, sjuda upp det tre gånger i ordinarie kokgryta, låta sumpen sjunka till botten, dekantera (eller inte ens det) i en kopp och njuta . Pröva dig fram med kaffesort, dosering och procedur hemma tills du trivs.
Sumpen kan man ju gräva ner, den lär vara nyttig för gröna, växter . Vill man inte mecka med dekantering kan man ju köra Karolina-modellen med (koktåligt) flergångsfilter, men då kan nog inte kaffepulvret vara lika finmalt.