Det är synd att folk generalliserar såhär...jag tror det är väldigt sällsynt med folk som låter sina hundar ge sig på fåglar, ägg etc...förutom då folk som jagar fågel med hund....men de flesta här verkar ju se hundar som jagar ÅT MÄNNISKOR är fullt legitim.
Rök lite brajja så kanske ni inser vilken dubbelmoral det är.. =)
/Per
Riktigt hur du menar att jag generaliserar förstår jag inte, men du tycks alltså mena att det är okej att dina hundar äter lämmlar men inte fåglar, trots att det skulle vara lika "naturligt" beaktat dina hundars jaktinstinkter. Varför inte låta dom äta vad dom vill då eller gäller jaktinstinkten bara lämmlar? För att kontrastera lite skulle jag vilja se de reaktioner som skulle uppkomma om en hundägare här i Skåne lät sina hundar jaga och äta kaniner, som finns i förbannelse här. Därav min fråga till dig.
Många i diskussionen blandar även uppenbart ihop juridik och etik och skriver motinlägg, som om frågan vore moralisk, trots att en stor del av diskussionen rört de lagliga aspekterna huruvida det är tillåtet att själv jaga, låta hund jaga, eller plocka självdöda lämmlar. Det som framkommit är ju, som Marcus skrivit att hundägare har tillskrivits ett stort ansvar i lagen. Ett ansvar som brister i många fall.
MVH
David, uppväxt med hundar.
dave1; sa:
Det är väl inte direkt lämlarna i sig jag värnar om utan principen. Är det lika väl okej att hunden glufsar i sig en duva då och då, en fiskmåsunge eller möjligen en gräsand eller gäller det bara "råttlika" djur i Norrlands fjälltrakter?
MVH
Dave