Käka lämmel?

Mitt inlägg om lämmel väckte en dabtt på många plan här och det är ju kul.
Jag tycker man måste se praktiskt på det hela. Följer man strikt jaktlagen så är blir det ju omöjligt att ta med en hund på fjällvandringen även om den är kopplad och med munskydd. Den kan ju oxå hoppa och sätta framtassarna på lämmeln.
Egenligen så är det väl inget problem, när det är lämmelår så gör det väl inge om några dör oavsett om det är för o käka eller ej och andra år så existerar väl inte problemet.
Jag har varit en del i Asien och där käkat både det ena och andra och har inga betänkligheter för o käka vadsomhellst bara det är välkokt. Dock kan jag inte käka djur som jag blivit kompis med. Jag har fött upp både gris, kalkon, kanin o lite annat och där gäller det och inte få nån personlig relation till dom för att det ska smaka gott.
Fler som har samma erfarenhet?
Ha det väl!
Peder

Käka på

pedhan; sa:
Jag har varit en del i Asien och där käkat både det ena och andra och har inga betänkligheter för o käka vadsomhellst bara det är välkokt. Dock kan jag inte käka djur som jag blivit kompis med.
Jag och min kompis Dr. Lecter har inte heller några betänkligheter mot att äta lite av det mesta, så en och annan lämmel kommer säkert att slinka ner nästa gång jag ser en :)

Intressant diskussion.

Tänker inte ta ställning vare sig för paragrafryttare eller naturvandaler.

Själv tycker jag att lagom är bäst.

Om nu hunder råkar knapra en lämmel så är det väl ingen större skada sked under lämmelår, MEN för det så ska man ju inte släppa spärrarna helt och hållet och låta hunden frossa på lämlar som en blindgalen rabiesmittad Indisk gatuhund.

Något som jag märkt är att många hundägare (stockholm) saknar en viss respekt för dom vilda djuren ( även hundrädda människor) och skiter i alla regler som finns.

Nu vet jag inte om detta naturförakt är mer förekommande bland hundägare än resterande befolkningen?
Men det märks i alla fall väldigt tydligt här.
Genereelt verkar den dock ha ökat då folk har blivit mer själviska vilket jag tycker är bedrövligt.

Många försvarar sig med att det är naturligt vilket det självklart ligger en del i men vad är egentligen naturligt?
Som om människan alltid haft husdjur.

Till slut så vill jag bara säga att ser man på naturen ( djur och växter) med respekt så får man nog en ganska bra balansgång och kan följa sin egen moral.

avslutad210712

Gäst
Topolino; sa:
Får man döda Lämmlar i självförsvar? Om aggresiva lämmlar attackerar min hund gäller nödvärnsrätten då? Frågorna är många.... :)

Ibland ramlar man över en gammal intressant tråd som man bommat. Kan kanske bero på att 2002 visste jag inte ens om att utsidan fanns.

Ser genast kopplingen till ilskna ekorrar :)

Fick vi någon gång något bra svar? Jag antar att lämmelätandet skulle framhållas som en strikt överlevnadsdiet, ungefär i klass med att näta/limsticka småfåglar eller gräva i myrstackar, men ändå? Finns det någonstans i litterturen beskrivet någon utsvulten jägare/likn som överlevt på de små ilskna krabaterna?

Min enda erfarenhet är att katten skydde lämlarna, inte bara när de levde och var aggressiva, utan även döda lämlar. Smakar de månntro illa?

Strykarräven; sa:
Min enda erfarenhet är att katten skydde lämlarna, inte bara när de levde och var aggressiva, utan även döda lämlar. Smakar de månntro illa?

Min hund äter då lämlar med god aptit....å inte bara dom den själv har fångat, utan även lämlar som legat och "mognat" ett tag :)

öringen; sa:
Min hund äter då lämlar med god aptit....å inte bara dom den själv har fångat, utan även lämlar som legat och "mognat" ett tag :)

jaja.. här har vi ett litet jaktbrott, lite hederlig tjuvjakt på min ära.. detta kan leda till dryga böter och fängelse..

Strykarräven; sa:
Fick vi någon gång något bra svar? Jag antar att lämmelätandet skulle framhållas som en strikt överlevnadsdiet, ungefär i klass med att näta/limsticka småfåglar eller gräva i myrstackar, men ändå? Finns det någonstans i litterturen beskrivet någon utsvulten jägare/likn som överlevt på de små ilskna krabaterna?

De smakar kyckling. Det gör ju all överlevnadsmat.
;-)

Stalle

Jag fångade en lämmel under SERE-utbildningen och en civil jägare i min grupp förberedde och grillade den. Mängden kött som gick att få ut av den var minimalt och med all säkerhet lade vi ner mer energi på att fånga den, slakta den och tillaga den än vad vi fick av den.

Vår instruktör hade aldrig tidigare hört om någon grupp som ätit lämmel. Det borde också svara på frågan tidigare i denna tråd om varför lämmel inte finns med i militärens överlevnadsrecept. Efter den korta smakupplevelsen av grillad lämmel återgick vi till vår manlavssoppa med taggsvamp.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg