Käka lämmel?

Nu kan även jag irritera mig ordentligt på hundar som får springa vind för våg och hundägare som "har full koll" men det vore spännande att höra hur de som i denna tråd tycker att det är upprörande att hundar fångar lämlar ser på att min katt springer ute hela nätterna och fångar sorkar. Är även det ett upprörande jaktbrott?
Om inte, vari ligger skillnaden? ;-)

Nu kan även jag irritera mig ordentligt på hundar som får springa vind för våg och hundägare som "har full koll" men det vore spännande att höra hur de som i denna tråd tycker att det är upprörande att hundar fångar lämlar ser på att min katt springer ute hela nätterna och fångar sorkar. Är även det ett upprörande jaktbrott?
Om inte, vari ligger skillnaden? ;-)

Stora delar av befolkningen tycker att alla sorkdjur nära bebyggelse räknas som råttor.
Råttor är dåliga, därför är det bra om katten tar råttor.
Att katten egentligen tar sorkar som hade fyllt en bättre funktion i en ugglas mage är liksom inte känt.

Mycket konstigt anser jag.
En katt får skita var den vill (gärna i sandlådor).
En katt får pissa var den vill.
En katt får jaga fritt.

Pest eller hunger?

Efter att jag läst denna underfundiga tråd har jag under den senaste timman försökt att finna information om "gnagare" och jaktlagen.
De enda "gnagarna" som upptas av jakt tabellen är hare, kanin, bäver och ekorre. Andra gnagare som sorkar, råttor och lämlar kunde jag inte hitta.
Att hundar och katter springer lösa och äter dessa gnagare kan alltså inte betraktas som brott mot jaktlagen om jag tolkar det rätt.

Alla små gnagare däremot betraktas som skadedjur om de orsakar hälsorisker för människan. Fjällämmeln är bärare av Francisella tularensis. Dvs den bakterie som orsakar harpest. Jag kommer inte att äta lämlar i en överlevnadssituation! Det är inte farligt att vara hungrig ett par dagar. Vi västerlänningar mår bara bra av det!

Lämlar som mat?

Nu finns det en härlig chans att förena vargdiskussion och lämmelrecept som inte gick att motstå!
Det finns en bok om en person som i forskningssyfte bestämmer sig för att överleva på smågnagare, typ lämlar, och tillreder dem på diverse olika fantasifulla sätt. Jag tror att det är i Farley Mowats Never cry wolf (1963). Syftet var att visa att även stora däggdjur (vargar) kan överleva på att äta möss etc.
Kanske någon har koll på om det är den boken. Den finns här någonstans....men var....

Nu finns det en härlig chans att förena vargdiskussion och lämmelrecept som inte gick att motstå!
Det finns en bok om en person som i forskningssyfte bestämmer sig för att överleva på smågnagare, typ lämlar, och tillreder dem på diverse olika fantasifulla sätt. Jag tror att det är i Farley Mowats Never cry wolf (1963). Syftet var att visa att även stora däggdjur (vargar) kan överleva på att äta möss etc.
Kanske någon har koll på om det är den boken. Den finns här någonstans....men var....

Boken filmatiserades 1983: http://www.imdb.com/title/tt0086005/
Faktiskt sevärd.

Är det där han äter möss? Hittar inte boken.

Ja, han studerar vargar och tror att de periodvis lever enbart på möss och så vill han testa om ett stort djur kan överleva på enbart sådan diet och bestämmer sig för att bara äta möss. Han trugar i sig de första under kväljningar men senare i filmen äter han rostade möss som snacks, mus-soppa och diverse mus-baserade rätter.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg