Käka lämmel?

Låt hundarna äta

Jag brukar låta min hund(siberian husky) äta lämlar, företrädelsevis levande men i vissa obevakade stunder brukar det hända att han glufsar i sig redan döda.
Jag ser inget direkt fel med att en hund äter lämlar sedan det är ytterst naturligt. Dessutom är det ett fint energitillskott och hundens jaktlust blir tillfredsställd.

Däremot om en människa skulle göra det tycker jag det är fel. Jag är själv vegetarian.

Precis som 'texas_jens' var inne på är det intressant med alla paragrafryttare här inne som så fint värnar om alla fjällämlar men själv äter de säkert kött daglidax. Kött som i levande tillstånd troligtvis tillhörde ett fängslat djur.

/Per Wiklund

Det är väl inte direkt lämlarna i sig jag värnar om utan principen. Är det lika väl okej att hunden glufsar i sig en duva då och då, en fiskmåsunge eller möjligen en gräsand eller gäller det bara "råttlika" djur i Norrlands fjälltrakter?

MVH
Dave

Chililämmel

Lämlar är jättegott som kvällsmat efter en lång dags vandring över fjället. Här är ett recept jag kan rekomendera, lämligt att börja med innan man blivit så garvad som mig, som numera helst bara steker dom på en pinne över elden.

Chililämmel

4 portioner

Ingredienser
20 lämlar - som du samlat in under dagens vandring
2 vitlöksklyftor
salt och peppar
matfett, till grytan

Pensling och sås
1 dl socker
3 dl vatten, + 1 buljongtärning
0,5 dl vitvinsvinäger
1 gul lök, delad och skuren i tunna skivor
2 vitlöksklyftor, hackade
2-3 pepparfrukter, röda, urkärnade och tunt skivade
0,5 msk soja
2 msk honung
salt

Kokgropstemperatur 200º

Tillagning
Gnid lämlarna med vitlök, salt och peppar och lägg dem i en smord gryta.
Häll sockret i en stekpanna, låt det smälta och bli ljusbrunt.
Tillsätt vatten och smulad buljongtärning, rör om och koka upp.
Rör ner vinäger, lök, vitlök, pepparfrukt, soja och honung.
Låt sjuda på svag värme till en trögflytande sås, ca 10 min.
Smaka av.
Skeda hälften av såsen över lämlarna och ställ i kokgropen i ca 30 minuter.
Skeda över resten av såsen efter halva tiden.
Tag upp lämlarna, vispa ur grytan med ca 2 dl hett vatten.

Servera såsen tillsammans med lämlar, ris eller couscous samt en sallad av maskrosblad.

Klart du ska kæka læmmel !

Se till att slå den i huvudet så att du inte sprænger maginnehållet. Flå de från magen mot ryggen och stycka sedan ut de fina bitarna. Lår, bogar och rygg kan sækert bli små fina bitar. Sidorna kan du sækert bena ur och gøra till något biffaktigt. Fina kryddor till borde vara något som passar till. Rorsmarin och rødvin kanske !
Efter ett par timmars jakt, ytterliggare ett par timmars flåning, styckning matlagning och tillsist førtæra måltiden borde du ha någon timme kvar till vandring.
Suchi-læmmlar borde nog kunna gå før att spara in lite tid.
Sedan kan man ju alltid køpa vanlig mat eller frystorkat till fjællturen.

Tack för recepten....*ler*...jag frågade mest på skoj om o käka lämmel. Jag kommer allt o använda torrfoder till sommarens vandring, men jag funderade på lämmelmat sen jag sett det överflöd som finns när det är lämmelår och sen jag läst militärens överlevnadsrecept. Dom nämner inte lämmel vilket förvånar mig.
Hat bra alla!

Re: Låt hundarna äta

Precis som 'texas_jens' var inne på är det intressant med alla paragrafryttare här inne som så fint värnar om alla fjällämlar men själv äter de säkert kött daglidax. Kött som i levande tillstånd troligtvis tillhörde ett fängslat djur.

/Per Wiklund

Jag kör gärna bil men det skulle aldrig falla mig in att stjäla en bil för att köra bil. Jag äter gärna vilt men skulle aldrig gå ut och tjuvjaga. Jag tycker att boxning är en trevlig sport men tycker att det är förkastligt när folk slåss på krogen.

För att behålla möjligheten till jakt, fiske och inte minst bevara allemansrätten här i landet krävs det att folk sköter sig ute i skog och mark. Gör man inte det dröjer det inte länge förrän markägarnas rättigheter stärks på allmänhetens bekostnad. Vi ska vara tacksamma för den frihet vi har. I Frankrike kostar det till exempel pengar att bada i de allra flesta insjöar helt enkelt för att markägaren själv bestämmer...

I mina hemtrakter behövde man inte låsa cykeln om nätterna när jag var ung. Idag måste man det eftersom folk kommit utifrån med släpvagn och plockat olåsta cyklar på folks tomter. När man beger sig till fjällen t.ex. som turist är det banne mig nödvändigt att man sköter sig. I annat fall dröjer det inte länge innan man straffat ut sig själv och alla andra därifrån.

Det handlar inte om paragrafrytteri utan respekt för naturen och de regler som är till för att skydda den. För allas räkning.

Markus

Provokation

Diskussionen började nog som ursprungsförfattaren skrev i en lite skämtsam anda. Sedan hakade ett par debattörer på som kanske hellre provocerar än önskar bidra i den ursprungliga andan.

Liksom konstaterats ovan är det förbjudet att döda eller samla ihop döda lämlar i fjällen. Det torde väl vara ostridigt nu? Undantaget givetvis nödsituationer liksom påpekats.

På något sätt tycks de som anser att lämlar fritt kan dödas hänvisa till att de är så många och så lätta att slå ihjäl. Det tycker i alla fall inte jag är argument som äger något betydelse i etiskt hänseende. Bara för att det finns fler stockholmare än bastuträskbor blir det ju inte mer etiskt försvarbart att slå ihjäl en sådan. Antalet spelar alltså ingen roll. Inte heller att de är lätta att ha ihjäl spelar roll. Det är ju inte bättre att slå ihjäl en svag och sjuklig pensionär än en stark och vältränad karateexpert, trots att det förra troligen är enklare. Snarare vore det nog enligt gängse etiska normer värre att slå ihjäl pensionären.

Vad man dock kan fråga sig är vari det oetiska består om man skulle döda och kanske till och med äta en lämmel som ändå tänkt begå självmord? Jämför exemplet att skjuta någon som faller ner för en skyskrapa och ändå kommer att dö. Lämlar är ju kända för att en mass begå självmord, tydligen med förkärlek för att dränka sig. Ponera att man står där med en håv och fångar upp en lämmel som just kastat sig ut i vattnet för att gå en säker död till mötes. Är det då fel att slå ihjäl lämmeln?

Jag har tagit del av vad som sagts om jaktlagen ovan, men undrar om inte ändå lämlar intar en särställning bland skogens vilt. Inget annat djur begår nämligen självmord på sådant sätt mig veterligen. Påverkar inte det den etiska aspekten av att döda dem? Man kan till exempel jämföra med att äta frukt. Frukten kan kanske ses som ett slags självmördare när den är mogen och faller ner från trädet. Lämlarna kanske är mogna när de faller ner i ån?

Slutligen tycker jag inlägget ovan från någon hundägare som tydligen låter sitt keldjur slafsa i sig lämlarna fritt endast fyller funktionen att demonstrera hundägares i gemen respekt för sin omvärld. Jag beklagar att jag inte har något stort elakt djur som kan slafsa i sig hundar (eller snarare hundägare) med samma uppfattning om sin självklara rätt att kränka varelser i sin omgivning som skymtades i inlägget.

Kalle

torrfoder

pedhan; sa:
Tack för recepten....*ler*...jag frågade mest på skoj om o käka lämmel. Jag kommer allt o använda torrfoder till sommarens vandring, men jag funderade på lämmelmat sen jag sett det överflöd som finns när det är lämmelår och sen jag läst militärens överlevnadsrecept. Dom nämner inte lämmel vilket förvånar mig.
Hat bra alla!

Många rovdjur lägger upp lager av lämmlar, under stenar men också under hus. Där kan man sedan hitta mumifireade lämmlar, prima torrfoder.

Re: Provokation

Kalle E; sa:
Vad man dock kan fråga sig är vari det oetiska består om man skulle döda och kanske till och med äta en lämmel som ändå tänkt begå självmord? Jämför exemplet att skjuta någon som faller ner för en skyskrapa och ändå kommer att dö. Lämlar är ju kända för att en mass begå självmord, tydligen med förkärlek för att dränka sig. Ponera att man står där med en håv och fångar upp en lämmel som just kastat sig ut i vattnet för att gå en säker död till mötes. Är det då fel att slå ihjäl lämmeln?

Kalle

Lämmlar är INTE mera självmordbenägna än andra djur! När det blir allför trångt så ger sig bara endel iväg och söker nya marker. Jämför med tex vargar och björnar, där ofta unga hanar ger sig iväg på långa vandringar.

Eller för den delen ryggsäcksluffande ungdjur av arten Homo sapiens.

Lämmeln kan simma, den vet bara inte hur långt det är över vissa vattendrag.

Oetiskt?

Det oetiska gentemot lämmeln berörs ju onekligen av problematiken ovan. Detta har stötts och blötts mycket inom exempelvis rättsfilosofin. Det rådande rättsläget säger dock att skjuter man någon som just hoppat från en skyskrapa så att han dör innan han slår i backen så har man mördat karln. Helt enkelt därför att du inte vet om han hade klarat fallet av ren flax. T.ex. genom att en lastbil med hö kör förbi precis när han landar a la tecknade filmer. Finns ett rättsfall där en snubbe sitter fast i en brinnande tankbil. Han ber en annan person som försöker rädda honom att istället slå ihjäl honom eftersom han inte vill brinna till döds. Detta får han hjälp med och personen som slagit ihjäl honom döms naturligtvis. Nåväl, det är en svår fråga.

Men problemet med att samla på sig självdöda lämlar på annans mark är ju det att du stjäl av jakträttsinnehavaren. Du kan rimligen inte förutsätta att jakträttsinnehavaren gärna ser att någon tar hand om döda lämlar. Kanske tycker han/hon att det är bra att låta de ligga utspridda, kanske går han/hon runt ibland och samlar ihop dem och gör pälsar av skinnen.
Eftersom rätten att tillvarata döda däggdjur och fåglar är en del av jakträtten så kränker man den om man samlar in döda djur på annans mark. Vad är skillnaden mot att lasta in ett rådjur (man just kört ihjäl) i bagaget på bilen och dra?

/Markus

Juridik och filosofi?

Jag tror att ursprungsinlägget på skoj handlade om hur, eller om det var möjligt att äta lämmlar överhuvudtaget. Tyvärr skall det alltid till en massa kvasifilosofiskt tänkande som leder åt något helt annat håll. Jaja, det har varit ganska roande att läsa i alla fall.

Personligen anser jag att vi, i likställdhetens namn, också måste propagera för ett barmhärtigt myggbekämpande. Slå inte ihjäl de stackarna om du inte är på din egen tomt, jaktbrott? :)

Intressant rättsfall

Intressant rättsfall som refererades ovan om någon som sitter fast i en tankbil. Vad har det för nummer?

Kalle

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg