k 2

@ clindh

Jag kan med ganska stor sakerhet saga att det inte ligger nagon konspiration bakom ExWebs anklagelser. Jag har inte heller fatt uppfattningen att det skulle finnas en konflikt annat an en Journalistisk ambition att granska: Men detta svara kanske ExWeb pa battre an jag.

Det finns nog angelägnare saker att "journalistiskt granska" än det som sagts av en uttorkad, sömn- och syredeficient höghöjdsalpinist över telefon till sin PR-byrå omedelbart efter att någon i hans följe förolyckats på K2.

Jag bryr mig inte såå mycket om klättring men efter lite sökning så ser ju t.o.m jag att det är ju inte bara Fredrik som menar det var oerfarna på fjället:
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=93237366
å
http://www.reuters.com/article/topNews/idUSISL3480720080804?pageNumber=1&virtualBrandChannel=0

Och det var ju inte bara Fredrik som nämnde nåt antal på döda:
http://www.reuters.com/article/worldNews/idUSISL17352620080803

Så d är ju VÄLDIGT oproffsigt av ExWeb (som består av klättrare) fortfarande IDAG skriver sk*t om Fredrik? vilka klättrare vill läsa sånt sk*tprat, kan ju vara dem själva nästa gång... å utan att ExWeb snackar med dem, var på platsen eller iallafall har kollat upp vad andra säger/skriver - tex då på Reuters som är "the world's largest international multimedia news agency"... ??! Ytterst märkligt!!! Jag vill nog säga att här är det 110% konspiration!!! minst!!

@ clindh

Jag kan med ganska stor sakerhet saga att det inte ligger nagon konspiration bakom ExWebs anklagelser. Jag har inte heller fatt uppfattningen att det skulle finnas en konflikt annat an en Journalistisk ambition att granska: Men detta svara kanske ExWeb pa battre an jag.

Om det gäller journaliskisk ambition kunde ju Explorersweb ta hjälp av någon som kan skriva och av någon som kan lite om layout.

Gäller f.ö. även den andra everestsiten. Det finns mycket intresannt men ack vad rörigt. Man måste verkligen vara inresserad för att kunna ta till sig. Synd för bägge siterna hade förmodligen betydligt bättre koll på vad om hänt än tex Reuters (Vilka jag tycker har gjort hyfsade repotage rent läsmässigt).

Jag star inte over nagon. Min anledning att skriva i denna trad var att nar jag borjade folja traden kring inlagg 21 sa noterade jag en del felaktigheter och missuppfatningar. Efter som jag rakade ha en del direktkotakt med nagra inblandade sa forsokte jag pa ett sakligt satt delge min information till ladarna har. Detta varkar inte ha uppskattats.

Vad galler denne Mezzners upprepade och offtopic tjat om annonymitet kan jag bara konstatera att om denne person lagt lika mycket tid och energi pa att lasa vad jag skrivit i sakfragan dvs handelseforloppet under olycksdaarna som han lagt pa att tjata sa hade han varit mycket valinformerad nu.

Ett tipps for framtiden ar att koncenterar sig pa vad som skrivs och mindre av vem. Och som papekats sa ar det agarna till utsidan som stipulerar spelreglerna. Passar dom inte sa ar det bara sluta anvanda sidan.

Vad gäller anonymiteten är det inget som stör mig. Missförstå mig inte, jag vill inte på något sätt ha bort oliktänkande från forumet, det är ju tvärtom något som fördjupar dialogen, och jag har med stort intresse följt dina inlägg. Dock var det några kommentarer jag reagerade mot, och min poäng är att man bör vara ytterst försiktig innan man fäller för mycket omdömen om folk i krissituationer, för även om jag inte är är erfaren alpinist, har jag mycket stor erfarenhet av människor i kris (i min profession) och vet hur hopplöst svårt det är att få fram en saklig redogörelse. Jag avvaktar nog för min del hur Sträng kommer att bemöta detta vid hemkomsten, men visst, ordet är fritt.

En mycket bra kortfattad sammanfattning och jag håller med i det mesta du skriver!

Gammal konflikt eller inte med ExWeb, det är frågan, eller om de retat sig på Fredrik tidigare. Att ExWeb verkar ha MYCKET goda och nära kontakter med det nederländska teamet är det dock inget tvekan om, tvärtom. Känns nästan som att ExWeb var en del av teamet själva.

Hmm, samt att Tina och Thomas Sjögren fick fin nytta av att komma från Sverige och kunna läsa/tolka Aftonbladets första artiklar. Aftonbladets journalistik tycker jag personligen ganska ofta innehåller rena rama fel.

Det som verkar retat upp ExWeb allra mest är Fredriks påstående om att många klättrare var oerfarna. De här uttalandena från Fredrik fick ExWeb att se rött (minst sagt). Tycker dock att ExWeb gjort en överdriven, konstig negativt tolkning här och hävdar att Fredrik sagt att ALLA är oerfarna. (Sannolikt syftade väl Fredrik mest på det serbiska team som han mötte i samband med första olyckan).

På andra plats kommer väl att Fredrik så tidigt efter katastrofen hävdade att 11 var döda. Något som även hans teamchef Mike Farris gjort (fast kanske i en avsevärt mindre skala, inte med CNN med flera som Sträng gjort).

Men som jag tjatat om några gånger, ExWeb valde att tolka alla uttalanden från Sträng på det mest negativa sätt som går och har verkligen ansträngt sig OTROLIGT HÅRT för att hänga Fredrik offentligt, lyncha honom. Jag tycker verkligen inte om det, det luktar illa.

Personligen är jag mest frågande till räddningsaktionen där Fredrik var inblandad i att försöka bärga en död kropp högt på K2 vilket indirekt ledde till en Pakistaniers död (om man nu enbart ser till Fredriks handlingar).

I övrigt har det blivit en salig röra som mest grundar sig på ExWebs artiklar och tolkningarna av Fredriks intervjuer. Samt att ExWeb i det här katastrofläget valde att ifrågasätta/såga varenda bestigning och expedition som Fredrik gjort sedan han föddes (typ...).

Sedan har väl Fredrik och hans PR man lärt sig en dyrköpt läxa, att man bör vara extremt försiktig när man pratar med pressen. Dessutom bör nog en "PR man" till en klättrare vara en klättrare eller före detta klättrare själv, annars kan det gå jäkligt snett. Livsfarligt att officiellt uttala sig i pressen om sådant man egentligen inte är expert på själv.

Alldeles oavsett vad nu Fredrik Sträng gjort och inte gjort så tycker jag ExWebs påstående om "A dance for scoops" också kan vändas som kritik mot dem själva, då de verkligen utnyttjat den extra trafik som deras sajter fått under denna vecka till att föra fram sin kritik mot Fredrik. De kan gott få sig en släng av samma kritikslev.

Kritiken och redogörelser om Fredriks förehavanden har ibland överskuggat de verkligt viktiga nyheterna - vad som egentligen händer och har hänt på berget och vad status är för de olika expeditionernas medlemmar (den nederländska och dess medlemmar har det dock skrivits väldigt mycket om).

Fredriks uttalanden och aktiviteter under veckan (och hans klätter-CV, som är helt irrelevant till händelser på K2 egentligen) kan gott sättas under luppen vad det lider - förslagsvis när Fredrik har en chans att bemöta - men varför så viktigt att ta upp att det nu, så att det skiner igenom i var och varannan artikel de skrivit? Det där tycker jag är att missbruka sin starka position i media som nyhetsförmedlare för Himalayaklättring för egen "vinning". Att det ligger någon pyrande konflikt dem emellan sedan en längre tid, som nu fick mer bränsle, verkar troligt.

Senast ändrad:
@Mrsthl

Jag tror ExWebs irritation i likhet med min grundade sig pa Fredriks uttalanden om sin heroisk medverkan i raddningsarbetet. Det han sa i media och via sin talesman var absurt och uppenbara logner. Dessutom var han kring BC nar katastrofen verkligen utspelade sig. Sedan kom uttalanden om oerfarenhet etc. Det sa att saga eskalerade. Detta fick ExWeb att granska Fredriks CV. Och det var ju inte direkt sa att han var mer erfaren an de som saknades.

Sedan verkar PR strategen vara en veritabel hardsmalta som helt saknar kannsla for hur man hanterar denna typ av situation.

@Mrsthl

Jag tror ExWebs irritation i likhet med min grundade sig pa Fredriks uttalanden om sin heroisk medverkan i raddningsarbetet. Det han sa i media och via sin talesman var absurt och uppenbara logner. Dessutom var han kring BC nar katastrofen verkligen utspelade sig. Sedan kom uttalanden om oerfarenhet etc. Det sa att saga eskalerade. Detta fick ExWeb att granska Fredriks CV. Och det var ju inte direkt sa att han var mer erfaren an de som saknades.

Sedan verkar PR strategen vara en veritabel hardsmalta som helt saknar kannsla for hur man hanterar denna typ av situation.

Angående hjälparbetet: En sak är väl varje fall säker? Fredrik medverkade i räddningsarbetet kring den första olyckan där den serbiske klättraren dog. Både direkt efter olyckan där de tyvärr kunde konstatera att han var redan var död (och sedan beslöt sig för att försöka bärga kroppen...). Men också efter olyckan verkar han hjälpt till med att få ner övriga chockade serbiska klättrare?

Har verkligen Fredrik någong gång hävdat att tagit egna initiativ i hjälpinsatsen kring den stora katastrofen i bottleneck som inträffade senare? Fredrik säger väl "vi" i intervjuerna om den katastrofen? Mer eller mindre alla som inte redan var uppe kring toppen var väl gissningsvis på ett eller annat sätt med att koordinera och hjälpas åt kring den olyckan?

Skäms inte folk?

Clindh.

Pyrande konflikter?

Har inte Svenska högmodsklättrare, anslutna till den Heimerssonska mediapoolen, lärt
sig några läxor efter sådär 10 år av trams?

Gör gärningar gör gott. Och onda bör göra ont! Med rätta!

FS kan ursäkta sig bäst han vill. Och hans försvarare kan förklara och förmildra bäst de vill.
Vem minns inte när Kropp o Co städade Everest? Eller Renata på Görans axlar?

Ni som varit med ett tag vet att varken pengar eller uppmärksamhet driver ExWeb.
Till skillnad från de som nu får kritik.

ExWeb har givit skit till många äventyrare som klantat till det. Menar du att de har pyrande konflikter med samtliga? För listan över dem som fått en känga är rätt lång efter snart 10 år online.

Om ni nu är klättrare och värnar klättring så bör ni tacka ExWeb för att skit ges till den som skit ska ha.

Beteenden liknande dem som visats av FS genom Aftonbladet gör knappast gott.

Det är otroligt att folk här inte hänger på kritiken.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg