k 2

clindh

Forumvärd
Buzzen: läs vad jag skriver - att granska det Fredrik sagt och gjort under K2-tragedin, och även ifrågasätta hans meritlista, kan mycket väl göras. Det verkar onekligen finnas en del frågetecken som måste rätas ut.

Det jag vänder mig mot att de drar igång "drevet" direkt när händelserna på K2 pågår, istället för att koncentrera sig på att rapportera mer vad som händer på berget och med de drabbade. Detta dessutom när Fredrik är i ett läge att han inte kan kommentera saken, inte kan klargöra saker han skall ha sagt (vad media citerar är inte alltid vad/allt en person sagt, som bekant) etc etc.

Istället för "pyrande konflikt" kan man väl uttrycka det som att detta var en droppe som fick någons bägare att rinna över. OK, sak samma - oavsett orsaken tycker jag det är fegt och ojuste att dra igång en sådan här sak när inte all fakta är på bordet, när inte den åtalade är närvarande.

Det är alltså detta jag vänder mig mot, och jämställer med det ExWeb själva anklagar Fredrik för - att ha utnyttjat situationen för sin egen sak.

Till skillnad från dig dömer jag ingen på förhand. Till skillnad från dig vill jag faktiskt höra vad Fredrik har att säga runt allt detta. Sedan skall jag bilda mig en uppfattning - inte före.

Mellpat:
Jag förstår i alla fall det senaste du skrev!:)

I övrigt konstaterar jag bara att Mellpat i de flesta avseenden är åtminstone normalbegåvad, och när det gäller läsförståelse så är antagligen normabegåvad en underdrift.
Att förstå att citatet innebär att Exwebs innehavare är oberoende av pengar tror jag dock kräver en väldigt speciell begåvning. Jag har den inte.

Buzzen:

Ditt inlägg ändrar inte min ståndpunkt ett dyft. Men du kan verkligen uttrycka dig kraftfullt i skrift! ;-)

Det jag hoppas är att Fredrik bemöter allting som ExWeb skrivit om honom och eventuellt lämnar in en stämning om förtal.

En total tystnad från Fredrik skulle kunna tolkas som om ExWeb haft rätt i all sin förnedrande kritik.

Jag tycker ExWeb på ett osmakligt hårt, kontroversiellt och förnedrande sätt offentligt har lynchat Fredrik (detta från en av världens mest lästa äventyrssajter). Med stor säkerhet har också en del av det de skrivit om Fredrik varit felaktigt eller tvivelaktigt formulerat.

Ja jösses, ExWeb kan nästan liknas med en domstol, med Tina och Thomas som iträder sig rollen som både allsmäktiga domare och åklagare men helt utan försvarare. Då och då verkar de hitta personer eller expeditioner att lyncha offentligt?

Det är ju inte bara det att ExWeb kritiserar folk eller expeditioner utan enligt vad jag tycker så är de EXTREMT HÅRDA i sitt sätt att uttrycka sig på. Hmmm totalsågningar, nästan så hårt man kan uttrycka sig mot någon eller hänga ut någon utan att bruka fysiskt våld.

Det här med att de inte drivs av pengar, visst, kanske är det så, eller kanske är det inte så, omöjligt att bevisa. Däremot tror jag de till viss del drivs MYCKET av uppmärksamhet och att få hävda deras åsikter. (När de hittar saker som enligt dem själva är felaktiga eller orättvisa.) Jäkligt många framgångsrika personer i världen säger att de inte drivs av pengar. Men visst, efter de första 10 miljonerna så kanske inte pengar är någon drivkraft längre, då har man ju nått en viss nivå av handlingsfrihet? Dessutom för att lyckas bör man nog hålla på med något som man brinner för och tycker är roligt (en förutsättning för att lyckas), men det gäller alla.

Hur som helst borde det vara extremt praktiskt med massor pengar när man då och då genomför dyra expeditioner. Det som Mellpat citerade från en artikel om Tina och Thomas "... They figure the project can be done privately for as little as $50 million to $100 million, and they plan to raise their own money." var väl finansiering till ett av Tina och Thomas tänkta projekt om inte jag minns fel.

En sak är dock helt säker: ExWeb och dess dotter sajter är en stor framgångssaga och med största sannolihet även en stor kommersiell framgång.

Generellt tycker jag det är enormt kul (och viktigt) med svenskar som lyckas! Fast jag mår fortfarande illa efter ExWebs hängning av Sträng.

Din inledning "Har inte Svenska högmodsklättrare, anslutna till den Heimerssonska mediapoolen, lärt
sig några läxor efter sådär 10 år av trams?" upplever jag som mycket provocerande och nedsättande.

Är du inte svensk själv eller ser du ner på oss svenskar?

Varenda ord från mig är högst personliga åsikter men det hoppas jag att alla förstår.

Clindh.

Pyrande konflikter?

Har inte Svenska högmodsklättrare, anslutna till den Heimerssonska mediapoolen, lärt
sig några läxor efter sådär 10 år av trams?

Gör gärningar gör gott. Och onda bör göra ont! Med rätta!

FS kan ursäkta sig bäst han vill. Och hans försvarare kan förklara och förmildra bäst de vill.
Vem minns inte när Kropp o Co städade Everest? Eller Renata på Görans axlar?

Ni som varit med ett tag vet att varken pengar eller uppmärksamhet driver ExWeb.
Till skillnad från de som nu får kritik.

ExWeb har givit skit till många äventyrare som klantat till det. Menar du att de har pyrande konflikter med samtliga? För listan över dem som fått en känga är rätt lång efter snart 10 år online.

Om ni nu är klättrare och värnar klättring så bör ni tacka ExWeb för att skit ges till den som skit ska ha.

Beteenden liknande dem som visats av FS genom Aftonbladet gör knappast gott.

Det är otroligt att folk här inte hänger på kritiken.

Senast ändrad:
Kanske handlar det bara om en elementär och för de flesta självklar sak;

Om man i rättvisans namn jagar bovar, så måste man göra det enligt alla spelregler man själv försvarar just i sin rättvisa. Annars är man själv en bov och det handlar sedan plötsligt bara om vem som är bäst på att vara bov.

Klagar man på att nån uttalar sig grundlöst, måste man själv klaga på goda grunder och rimligen vara beredd att redovisa detta. Oftast innebär detta att man får ta det lite varligt med vad man säger, och avstå att yttra sig om sånt som man kanske tycker att man vet - men inte till 100% kan belägga.
Det handlar både om trovärdighet och rättssäkerhet. Plötsligt ganska lite om alpinism alltså...

För att återföra tråden till alpinism. Det som jag tycker är mest sorgligt är att Rolf Bae omkom på K2. Han hade nyligen deltagit i första repetitionen av Norskeruta på Great Trango Tower och kvalificerade sig därmed kanske till världseliten bland klättrare.
http://www.dn.no/d2/reise/article1447285.ece

Kort därefter gå och omkomma på skitberget K2. Visserligen är det ett mycket vackert berg att titta på. Men jag ser det berget främst som en inverterad gravkammare i mastodontformat.

Jösses vilket berg och vilken bedrift! :) Ser ut att vara något i stil med ”Jannu” (Mount Kumbhakarna).
http://www.russianclimb.com/jannu/jannu_big.html

För att återföra tråden till alpinism. Det som jag tycker är mest sorgligt är att Rolf Bae omkom på K2. Han hade nyligen deltagit i första repetitionen av Norskeruta på Great Trango Tower och kvalificerade sig därmed kanske till världseliten bland klättrare.
http://www.dn.no/d2/reise/article1447285.ece

Kort därefter gå och omkomma på skitberget K2. Visserligen är det ett mycket vackert berg att titta på. Men jag ser det berget främst som en inverterad gravkammare i mastodontformat.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg