En mycket bra kortfattad sammanfattning och jag håller med i det mesta du skriver!
Gammal konflikt eller inte med ExWeb, det är frågan, eller om de retat sig på Fredrik tidigare. Att ExWeb verkar ha MYCKET goda och nära kontakter med det nederländska teamet är det dock inget tvekan om, tvärtom. Känns nästan som att ExWeb var en del av teamet själva.
Hmm, samt att Tina och Thomas Sjögren fick fin nytta av att komma från Sverige och kunna läsa/tolka Aftonbladets första artiklar. Aftonbladets journalistik tycker jag personligen ganska ofta innehåller rena rama fel.
Det som verkar retat upp ExWeb allra mest är Fredriks påstående om att många klättrare var oerfarna. De här uttalandena från Fredrik fick ExWeb att se rött (minst sagt). Tycker dock att ExWeb gjort en överdriven, konstig negativt tolkning här och hävdar att Fredrik sagt att ALLA är oerfarna. (Sannolikt syftade väl Fredrik mest på det serbiska team som han mötte i samband med första olyckan).
På andra plats kommer väl att Fredrik så tidigt efter katastrofen hävdade att 11 var döda. Något som även hans teamchef Mike Farris gjort (fast kanske i en avsevärt mindre skala, inte med CNN med flera som Sträng gjort).
Men som jag tjatat om några gånger, ExWeb valde att tolka alla uttalanden från Sträng på det mest negativa sätt som går och har verkligen ansträngt sig OTROLIGT HÅRT för att hänga Fredrik offentligt, lyncha honom. Jag tycker verkligen inte om det, det luktar illa.
Personligen är jag mest frågande till räddningsaktionen där Fredrik var inblandad i att försöka bärga en död kropp högt på K2 vilket indirekt ledde till en Pakistaniers död (om man nu enbart ser till Fredriks handlingar).
I övrigt har det blivit en salig röra som mest grundar sig på ExWebs artiklar och tolkningarna av Fredriks intervjuer. Samt att ExWeb i det här katastrofläget valde att ifrågasätta/såga varenda bestigning och expedition som Fredrik gjort sedan han föddes (typ...).
Sedan har väl Fredrik och hans PR man lärt sig en dyrköpt läxa, att man bör vara extremt försiktig när man pratar med pressen. Dessutom bör nog en "PR man" till en klättrare vara en klättrare eller före detta klättrare själv, annars kan det gå jäkligt snett. Livsfarligt att officiellt uttala sig i pressen om sådant man egentligen inte är expert på själv.
Alldeles oavsett vad nu Fredrik Sträng gjort och inte gjort så tycker jag ExWebs påstående om "A dance for scoops" också kan vändas som kritik mot dem själva, då de verkligen utnyttjat den extra trafik som deras sajter fått under denna vecka till att föra fram sin kritik mot Fredrik. De kan gott få sig en släng av samma kritikslev.
Kritiken och redogörelser om Fredriks förehavanden har ibland överskuggat de verkligt viktiga nyheterna - vad som egentligen händer och har hänt på berget och vad status är för de olika expeditionernas medlemmar (den nederländska och dess medlemmar har det dock skrivits väldigt mycket om).
Fredriks uttalanden och aktiviteter under veckan (och hans klätter-CV, som är helt irrelevant till händelser på K2 egentligen) kan gott sättas under luppen vad det lider - förslagsvis när Fredrik har en chans att bemöta - men varför så viktigt att ta upp att det nu, så att det skiner igenom i var och varannan artikel de skrivit? Det där tycker jag är att missbruka sin starka position i media som nyhetsförmedlare för Himalayaklättring för egen "vinning". Att det ligger någon pyrande konflikt dem emellan sedan en längre tid, som nu fick mer bränsle, verkar troligt.