Vad som är stämplat på flaskan och vad som faktiskt är i dessa är två skilda saker - det kan variera ganska mycket på vilotrycket mellan olika batcher av samma märke och jag har råkat på fall med både lägre och högre tryck vid viss temperatur som är omöjliga att få till med den gasblandning som är deklarerad tryckt på burkan.
man skall komma ihåg att gasolblandningen i sig är bulkvara från raffinaderierna och inget man har lagt ned någon större jobb på att separera de inbördes förhållande - propan kan separeras ganska lätt medans butanet så blir det gärna det förhållande mellan isobutan och n-butan som representerar oljan och gasen hos använda oljekällor och hur mycket biprodukter från krackningen som blandas i (vilket också beror på oljekällans kvalitet).
1/3-del isobutan och 2/3-del n-butan verkar vara ganska vanligt förhållande för ospecificerad butan.
Att biltema även skriver ut etan beror på att separeringen av propan så följer det alltid med lite etan i den vanliga destilleringen och gäller även dom andra flaskorna men inte skrivs ut. skall man få bort även detta så måste man destillera flertal gånger och det är inget man gör för bränngasol.
Etan är en 'oönskad' följeslagare som ökar trycket på propan/butanbladningen en smula i onödan då ren etan i sig behöver ca 40 Bar övertryck innan det kondenserar och har en kritisk punkt vid ca 32.18 grader C då över detta upphör att vara vätska oavsett tryck, därför måste man hålla halten låg i blandningen om man skall kunna ha det i lätta tryckkärl.
1% etan i en full campigasolflaskan med 30% propan, 0.233% isobutan, 0.466% n-butan ger ca 0.5 bar högre tryck vid 25 grader C i jämförelse med en gasblandning helt utan etan, så etan har helt klart en påverkan.
D300:
energivärdet behöver man inte oroa sig så mycket om, det som finns i campingasoltuberna är n-butan, isobutan och propan och energiinnehållet är så lika mellan dessa att skillnaden är akademisk - mao. man blir inte 'lurad' på sina medburna kWh i bränsle även om proportionerna skulle vara lite olika mellan olika tillverkar/brands.
man skall komma ihåg att gasolblandningen i sig är bulkvara från raffinaderierna och inget man har lagt ned någon större jobb på att separera de inbördes förhållande - propan kan separeras ganska lätt medans butanet så blir det gärna det förhållande mellan isobutan och n-butan som representerar oljan och gasen hos använda oljekällor och hur mycket biprodukter från krackningen som blandas i (vilket också beror på oljekällans kvalitet).
1/3-del isobutan och 2/3-del n-butan verkar vara ganska vanligt förhållande för ospecificerad butan.
Att biltema även skriver ut etan beror på att separeringen av propan så följer det alltid med lite etan i den vanliga destilleringen och gäller även dom andra flaskorna men inte skrivs ut. skall man få bort även detta så måste man destillera flertal gånger och det är inget man gör för bränngasol.
Etan är en 'oönskad' följeslagare som ökar trycket på propan/butanbladningen en smula i onödan då ren etan i sig behöver ca 40 Bar övertryck innan det kondenserar och har en kritisk punkt vid ca 32.18 grader C då över detta upphör att vara vätska oavsett tryck, därför måste man hålla halten låg i blandningen om man skall kunna ha det i lätta tryckkärl.
1% etan i en full campigasolflaskan med 30% propan, 0.233% isobutan, 0.466% n-butan ger ca 0.5 bar högre tryck vid 25 grader C i jämförelse med en gasblandning helt utan etan, så etan har helt klart en påverkan.
D300:
energivärdet behöver man inte oroa sig så mycket om, det som finns i campingasoltuberna är n-butan, isobutan och propan och energiinnehållet är så lika mellan dessa att skillnaden är akademisk - mao. man blir inte 'lurad' på sina medburna kWh i bränsle även om proportionerna skulle vara lite olika mellan olika tillverkar/brands.