Naturligt??
Hej på er allihopa!!
Synd att en så pass intressant diskussion redan är ett flamewar. Jag menar, att bara spy galla är ju inte särskilt konstruktivt?
Jag är vegetarian och har varit så i snart tio år, läser biologi och är allmänt intresserad av kost.
Men det är i sammanhanget ovidkommande.
Att hävda auktoritet är inte ett argument.
Att föra sk. Ad homine argumentation är inte heller seriöst. (personangrepp, till exempel att skriva ett svar på mitt inlägg och påstå att jag lider av akademikerkomplex för att jag använder uttrycket ad homine
).
Jag skall i min förhoppningsvis kortfattade argumentation nedan inte hänfalla till detta utan försöka vara saklig.
Naturlighet anser jag inte vara ett giltigt argument för någonting. För det första brukar det falla redan på definitionsstadiet.
Av naturen skapad? Kanske ett bra svar, eller?
Svårt att hävda att något inte är skapat av naturen... -> allt är Naturligt? Barsebäck, krig, våldtäkt, algblomning = Naturligt = bra?
Hoppsan, Människan är upphov till några av dessa saker, och människan måste ju vara naturlig?
Kanske inte då? Människan är kanske inte Naturlig?
Eller också är Naturligt inte lika med bra nödvändigtvis?
Naturligt är BRA!! Survival of the fittest är BRA!! Socialdarwinism nästa??
usch.
Jag anser att vi är begåvade med en jättehjärna som kan tänka ut en vackra och fasansfulla saker. Vi lärde oss att äta märg, och kasta saker, vi lärde oss överleva i sibirien och i afrika. Allt detta tack vara vår hjärna som kunde tänka ut fantastiska saker som kläder.
Vi lärde oss att överleva.
Nu lever vi i ett överflöd utan dess like och vi står inför ett par val.
Äta kött, eller inte.
Jaga, eller inte.
Vår överlevnad är inte beroende på något av det.
Säg att det är roligt/gott/upphetsande.
Säg inte att det är naturligt.
Jag sätter människans överlevnad före vilket djurs som helst, men jag har mycket svårare att sätta en människas njutning före djurens överlevnad/olycka.
Jag säger inte att jag inte är en del av systemet eller att jag alltid lever som jag lär, men jag dömer ej heller jägare, jag hävdar bara att vissa jägares eller köttkonsumenters argument köper jag inte.
Det jag dock upprörs rejält över, är hur kött äts idag. Den som hävdar att kött är naturligt och gladeligen gluffar i sig kött sju dagar i veckan, den har uppenbarligen ingen pejl alls.
Kött är en lyxvara!! Jag har så mycket lättare att respektera jägaren som fäller sitt byte på ett vettigt sätt, och sedan på söndagen gör något med köttet som åtminstone börjar närma sig värdet av det liv som togs (även om de två värdena inte riktigt spelar i samma division). Kött som slängs är tamejfan en synd!! Nödlösningen att steka på ett par skitburgare från Willys är ett hån. Eller räkorna som alla käkar på mackan, pandalus borealis, är det någon som vet vad de har för maxstorlek?? ca 15 cm!! Det är annat än de 90-120 vi får i Svedala, de stora går till japan för rent guld. Om vi var villiga att betala 150 kr/kg för räkorna kanske vi inte skulle ha ett sådant överfiske. Likadant med torsk, biff, gris, ägg! Se det som en lyxvara så slipper djuren bli så lidande/överexploaterade!
Mina fem spänn
Daniel