• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Jag tror inte jag vill ha barn - nån som känner samma?

Snubben; sa:
När du var ung så var det lagligt att misshandla barn, kränka andra människor och strunta i jämlikhet.
Fast blev man "misshandlad" (av ett beskuret äppelträd vid leka tafatt) behövde man inte åka till någon akut. I stället fick man åka bil hem till den lokale provinsialläkaren som då steg upp mitt i natten och sydde ihop såret i huvudet. Men nu är det ju andra tider. http://www.expressen.se/kronikorer/mariesoderqvist/1.710244

Dessutom kunde man förr (1966) gå till läkaren om man ville ha amfetamin utskrivet på indikation "klättring i alperna". Nu används visst amfetamin/Ritalin enbart vid den i min ungdom okända indikationen ADHD.

303683078_aff2311036.jpg

Åter till trådens ämne ...

Re: Re: Också frivilligt barnfri

Ganjapurna; sa:
Anledningen till att du inte bemöts med samma respekt skrev du själv i ditt inlägg. Många anser nämligen egoism som ganska ringa "respektingivande", så även dumhet. I ditt fall anser JAG (kanske många med mig) vägran att bidra till evolutionen (dvs. i det långa loppet till "allmännyttan") genom att reproducera som ett dumt ställningstagande.

Oj! Jag tror minsann du blev riktigt provocerad av att vissa avstår från att skaffa barn..!

"Vägran att bidra till evolutionen", va?? Evolutionstrycket är ju inte direkt opåverkat i det samhälle vi har idag. Många människor som skulle ha haft det svårt utan välfärd tillåts nu fortplanta sig och därmed sprids även mindre fördelaktiga gener. Till exempel får folk som är alltför kategoriska i sina uttalanden - något som kanske är en nackdel evolutionärt sett - skaffa barn.

Menar du på allvar att var och en har en moralisk plikt att "bidra till evolutionen"??

Det låter snarare ganska egoistiskt att tänka "mina gener är så viktiga, jag måste bidra till evolutionen".

Men oroa dig inte, jag skaffar nog barn, och så kan vår avkomma fortsätta träta :)

mellpat; sa:
När jag var ung fanns ingen organisation eller tidning för brottsoffer. Den gruppen var då så liten att det inte fanns tillräckligt behov.

När du var ung fanns ingen organisation eller tidning för föräldrar. Den gruppen var då så liten att det inte fanns tillräckligt behov.

Ganjapurna; sa:
I ditt fall anser JAG (kanske många med mig) vägran att bidra till evolutionen (dvs. i det långa loppet till "allmännyttan") genom att reproducera som ett dumt ställningstagande.

"Bidra till evolutionen" kan man göra genom att avstå också. Varför vi nu skulle börja plocka in såna fascistiska idéer i våra personliga val. Evolutionen sköter sig själv.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-06-06 kl 19:04]

mellpat; sa:
Tyngsta skälen mot att skaffa barn är väl annars att planeten redan är överbefolkad och att barnen kommer att utstå stort lidande i det kommande Stora Kriget. Nästa världskrig har förutsättningar bli värre än det senaste.

Under Andra Världskriget skaffade svenskarna rekordmånga barn (de beryktade 40-talisterna). Intressant tanke att man i fredstid tänker på att inte skaffa barn p.g.a. risken för krig, men under kriget skaffar man sedan fler barn än någonsin... Jag har ingen aning om vilken slutsats man kan dra av det, men tanken är intressant.

Martin Fjaderlatt.se; sa:
"Bidra till evolutionen" kan man göra genom att avstå också. Varför vi nu skulle börja plocka in såna fascistiska idéer i våra personliga val. Evolutionen sköter sig själv.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-06-06 kl 19:04]

Avstå avel?! Kommer inte på fråga! Seså, sätt nu igång att pumpa ut småttingar, annars blir ni de första att stå mot muren när evolutionen kommer! Viva los evolution!! ;-)

Allvarligt talat, så har jag också närt en del tvivel när det gäller att skaffa barn. En liten del är praktiska saker (otillfredställande stabilitet på arbetsfronten, ovilja att slå mig till ro..) och en del är mer funderingar kring framtiden, så som klimatfrågor och global befolkningstillväxt. Fast när man ser kompisarna busa runt med sina telningar fattar man direkt de positiva värdena i barn.. :)
/Rilleman

Jag tyckte nog att det blev rätt tokiga resonemang de sista sidorna i denna annars rätt välvilliga tråd. Lite synd tycker jag. Men jag har ju också en uttalat problem med viådomandet.

Visst är det skönt att göra dygt av nödvändigheten ;) eller åtmistone peka lite finger mot de andra... ;)

En av de skönare tankarna har annars varit; Gör som du vill, som du känner, och trivs med det. Livet kan vara väldigt gott mot vem som helst som vågar vara sig själv på ett tryggt och modigt sätt. (Och, skit i de som pekar finger.)

Re: Re: Re: Också frivilligt barnfri

millimeter; sa:
Evolutionstrycket är ju inte direkt opåverkat i det samhälle vi har idag. Många människor som skulle ha haft det svårt utan välfärd tillåts nu fortplanta sig och därmed sprids även mindre fördelaktiga gener. Till exempel får folk som är alltför kategoriska i sina uttalanden - något som kanske är en nackdel evolutionärt sett - skaffa barn.

Ok, jag försökte i det längsta att hålla mig utanför evolutionsdebatten.. Men det går inte..:)

För det första så undrar jag om man kan prata om ett evolutionstryck i dagens samhälle överhuvudtaget. Jag är ganska tveksam till det.

För det andra så reagerar jag mot tanken att människor som lever på vårt välfärdssystem skulle ha mindre fördelaktiga gener. Jag hoppas att det inte var tanken med inlägget.

Vad gäller den övriga diskussionen: Jag hoppas bara att de barn som nu kommer till världen, hur den nu än ser ut, är önskade och kommer till människor som älskar och tar hand om dem.

/Kalle

Re: Re: Re: Re: Också frivilligt barnfri

Tottofagrin; sa:
För det andra så reagerar jag mot tanken att människor som lever på vårt välfärdssystem skulle ha mindre fördelaktiga gener. Jag hoppas att det inte var tanken med inlägget.

Jag menade: människor med "mindre fördelaktiga gener" (det vill säga medfödda funktionshinder som under djungelns lag skulle ha inneburit en stor nackdel (ärftlig blindhet?)) kan vara beroende av välfärdssystemet. Precis samma poäng som du själv instämmer i - evolutionstrycket är delvis eliminerat.

Om man vill misstolka mig som att jag menar att bidragsberoende människor är genetiskt underlägsna så är det inget jag kan förhindra, annat än genom att förklara att det är ett missförstånd.

När du var ung fanns ingen organisation eller tidning för föräldrar. Den gruppen var då så liten att det inte fanns tillräckligt behov.

Hahaha, min första bekantskap med litteratur (ca 1950) var ju novellerna och följetongerna i min mammas veckotidning Husmodern. :)

johankse; sa:
En liten fråga bara hur avser du få hjälp på "hemmet" framåt aftonen?

Aha, man ska alltså skaffa bar så de kan ta hand om en. Nä jag tror jag överlåter den delen till betald professionell personal när den dagen kommer (eller kanske till den brorsdotter som jag nämnt tidigare, hon verkar iallafall gilla mig trots att jag inte har barn:) )

BTW. hur är din inställning till ofrivilligt barnlösa? de som kanske är sterila eller inte hittar en partner.

Re: Också frivilligt barnfri

VÖ; sa:
...... Det som däremot faktiskt är påfrestande är att bli utsatt för den intensiva lobbyverksamhet för barn som omedelbart startas upp om jag råkar andas något om att barn inte finns med på min önskelista. En man som uttrycker samma åsikt eller ståndpunkt blir sällan lika utsatt, så den tolkning jag gjort blir kanske inte helt överraskande att det allmänt finns en större acceptans för frivilligt barnfria män än kvinnor.

Visst är acceptansen sämre för barnfria kvinnor. En del i det hela gissar jag är att män kan ångra sig sent i livet (även om det inte är så lämpligt för barnets skull).

mellpat; sa:

Hahaha, min första bekantskap med litteratur (ca 1950) var ju novellerna och följetongerna i min mammas veckotidning Husmodern. :)

Ja, husmödrar fanns ju.
Men fanns verkligen föräldrar? Det fanns ju inga föräldraorganisationer eller -tidningar?

Men jag tycker som sagt att det inte är särskilt relevant med människor som definierar världen utifrån hur de uppfattade den som barn. Den förändrades innan dess och den förändrades efter.
Och jag tror faktiskt att världen gradvis har blivit en bättre plats, åtminstone för människor.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg