• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jag saknar riktiga namn

Ja, precis så tänker jag. Även om man bara har ett nickname så märks det med tiden om man är seriös, och man är ju också själv mån om att inte framstå som ett pucko. Så det riktiga namnet är inte nödvändigt för trovärdigheten på ett forum tycker jag, snarare antalet inlägg eller antalet månader. Inget troll orkar tjata i flera år liksom :)

Å du milde vilka exempel på motsatsen jag skulle kunna dra... Men de lämpar sig inte för att berättas under mitt eget namn på ett offentligt forum... ;)
 
Å du milde vilka exempel på motsatsen jag skulle kunna dra... Men de lämpar sig inte för att berättas under mitt eget namn på ett offentligt forum... ;)

det finns alltid undantag.. det finns nog en del här som skulle tänka sig att kalla mig troll.. själv struntar jag i vad folk kallar sig, jag baserar min åsikt om dom på vad dom uttrycker i sina inlägg, jag har inte heller ett sjukligt kontrollbehov där jag måste kunna följa upp folk på hitta.nu o.s.v. vill någon veta mer så är det bara att maila, jag svarar alltid på alla seriösa mailförfrågningar som kommer via utsidan. Jag har haft oidentifierbart nick i en period, jag har haft hela mitt namn i en period och nu har jag mitt förman.. så länge jag inte tvings att ändra kommer jag att ha det så här, har någon problem med det kan dom maila mig eller söka annan hjälp..
 
Jaså, herrarn Lindh å Althoff har kollat min sida :-| Eftersom mitt nick för de flesta av er inte betyder någonting kan man ju inte ta mig på allvar. Jag måste hitta på ett nytt ... som korp en som sitter å glor å skränar för att sedan flyga på rygg.

Jag har ju tagit bort för -och efternamn men om ni googlar på mitt nick så hittar ni det eftersom det hängde med varje meddelande i detta forum för inte så länge sedan. Det var orsaken till att jag ändrade till mina initialer. Här är den tråden

Men eftersom jag inte har mitt namn i min pofil och i mina inlägg kan man ju inte lita på vad jag skriver och jag kan inte bli tagen på allvar. Jag kan ju vara vem som helst men det kan ju Axel Nilsson också vara. Är det antalet träffar på google som avgör om man är seriös eller inte?

Jag skriver inte här för att få några trovärdighets dunkar på ryggen eller för vara den säkra källan. Min enda anledning att sitta här och skriva är att vara emot.
 

talthoff

Forumvärd
Rungá;317887 sa:
Jaså, herrarn Lindh å Althoff har kollat min sida :-|
Helt korrekt, jag erkänner :)
Rungá;317887 sa:
Jag har ju tagit bort för -och efternamn men om ni googlar på mitt nick så hittar ni det eftersom det hängde med varje meddelande i detta forum för inte så länge sedan. Det var orsaken till attjag ändrade till mina initialer. Här är den tråden
Jag respekterar ditt beslut, jag kan förstå varför du valde att göra så.
Jag vill bara tillägga/förtydliga att det som för dig är ett problem är numera löst (även citaten) vad gäller NYA inlägg (dvs. Utsidan 3.0 och framåt). Även om du visar ditt fullständiga namn så kommer Google inte kunna se det längre.
Vi har dessutom fixat så att Google inte håller en s.k "cachad" kopia av sidor, dettaför att eftersläpningar hos Google inte skall förstöra det vi är ute efter. Vilket oxå var ett problem förrut, även om vi raderade i ex. forumet så tar det ibland veckor innan Google uppdaterat sig. Så är det alltså numer.

Det enda problem som kvar är GAMLA inlägg, har något svarat med citat så att det inläggets text står "talthoff (Thomas Althoff, Utsidan) skrev:
" så hittar Google dessa GAMLA inlägg fortfarande.
Som Christer skrev så är det svårt/tidskrävade/dyrt att åtgärda detta, risken att stor att när vi skall ta bort g:a för&efternamn i citaten även tar bort annat ....och det är enormt tidskrävande att kontrollera 312 217 inlägg.
Rungá;317887 sa:
Jag skriver inte här för att få några trovärdighets dunkar på ryggen eller för vara den säkra källan.
Min enda anledning att sitta här och skriva är att vara emot.
Då får ha både den ena och den andra åsikten, jag vill bara säkerställa att du försår att ditt "Google argument" inte riktigt håller. Hurvida du visar eller inte har nämligen ingen betydelse längre, om det är "Google" man är rädd för.
Sen finns det andra skäl till att man inte vill visa sitt namn, jag använder inte mitt riktiga namn på Pirate Bay ....det gör inte dom som driver Pirate Bay heller.

-Thomas
 
Forum som forum.....

Diskussioner i s k "Forum" är väl egentligen inget nytt alls......bara den tekniska lösningen är ny.

Sen urminnes tider har diskussioner människor emellan skett i grupp, alltså "irl" som det verkar kallas här. Och i vissa delar av världen är detta mycket vanligt än i dag.

Det är då också närmast en regel att man presenterar sig vid inlägg i diskussionen.
Det blir ju definitivt ett annat mer respektfullt bemötande om man presenterar sig "på riktigt" än bara säger att man heter "Svampen" eller nåt annat nick .
Fast möjligheten för vem som helst att kalla sig Anders Andersson finns ju i o f s ibland kvar.

Tycker annars att en seriöst (kan vara rolig för det !) skriven medlemsprofil också ger ett bra förtroendekapital, alltså även om det verkar lite fejk med namnet.

Så det borde inte vara så stor skillnad, förutom den nya tekniska lösningen.
Och nätet är väl för många minst lika irl som mänskliga möten numera ;)

/"Här skulle egentligen mitt riktiga namn stått" :cool:
 
Människor gör olika saker och ting av olika motiv. Lasse Nilsson, om han nu heter det, kan gömma sig tills man börjar söka i mindre och mindre cirklar. Han får givetvis önska vad han vill. Men han får aldrig besluta hur andra skall agera!
Jag har tidigare alltid kört med öppet visir, men uppenbart tål inte alla det. När kritik övergår i hot mot mig och de mina och intrång i privatlivet har den som utsätter andra därför passerat ett stort antal gränser.
Uppenbart är så att ett uträtt brott i det här landet har blivit ett där spaningsunderlag saknas, för att man inte spanar! Så kommer det ett standardmeddelande att ärendet är avslutat, utan att man ens börjat!
Det hade varit så mycket trevligare om folk inte gömde sig bakom 34 sidor i vita sidorna.
Inte behövde gömma sig alls.
Men nu är det så som det är och inte så som vi önskar.

Härnere brukade jag kunna skriva mitt namn men tyvärr har jag lärt mig att det är inte alltid möjligt längre. Det är en trist avveckling av det vi kallade civilisation... Som tur är kan jag göra det i privat korrespondans. Annars hade det varit alltför trist.

//J
 
Det interssanta med Lasse Nilsson om det nu är hans riktiga namn är att han valt att inte presentera sig på sin sida, många av oss mer "anonyma" har väl utförliga presentationer av oss som personer vilket borde väga mycket tyngre än ett eventuellt fingerat namn..
 
... Att Mellpat skriver provocerande och sticker ut hakan med obekväma inlägg, ja rent av korkade* ibland, är väl en ganska god indikator på att man inte råkar illa ut i första taget.

Att en del av mina inlägg kan uppfattas som korkade kan kanske bero på att jag ibland mobbar mobbare, t ex folk som mobbar kärnkraftingenjörer, klimatforskare, personer som identifierar vargen som ett skadedjur eller som (annat forum) säljer sin klätterutrustning på Blocket ? Dessutom har jag den impopulära men väl knappast korkade åsikten att statens främsta uppgift är att föra en politik som leder bort från inbördeskrig eller krig med andra länder. Inte att hjälpa dom svaga. För det senare kan enskilda personer sådana som jag göra.

Liksom Roland skriver jag här därför att jag är emot. :)
 
Senast ändrad: