• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jag saknar riktiga namn

Det skulle väl vara jag det...

"I princip" tycker jag att man ska stå för det man säger även på ett internetforum.

Per Ytterberg, fetstil och understuket :)

Det är möjligt att det var du, jag minns inte. Jag står dock för allt jag säger men kan inte för mitt liv förstå varför riktiga namn är så viktiga. Vad ska du/ni med det till? Hur jag än grubblar så kommer jag bara fram till följande: det man skriver ska kunna få konsekvenser irl, som en polisanmälan eller annan tråkighet. Jag vet inte om jag mentalt är kvar på skolgården när jag tänker så men förklara för mig då? Vad katten ska du med mitt namn till? Du och jag kommer aldrig ha någon annan kontakt än denna och skulle vi ha det presenterar jag mig då...

om folk måste skriva ut sina riktiga namn lär väl forumet bli mindre aktivt under kontorstid.. :)

för övrigt behöver ingen ta något jag skriver särskilt seriöst.

Fördelen med att det riktiga namnet står där är ju att (de flesta) tänker till lite extra innan de vräker ur sig något.

När jag pratar med friluftsintresserade personer irl händer det alltsomoftast att de känner igen mitt namn från utsidan. Då är det ju trevligt om de inte associerar mitt namn med grälsjuka idiotkommentarer.
Jag tycker verkligen att utsidan har en mycket trevligare samtalston än många andra internetforum. Förmodligen betyder det här med namnen en hel del för den saken.

Helt rätt, Gustav, utsidan.se är antagligen det vettigaste och mest civiliserade debattforumet på svenska men att påstå att det beror på namnpubliceringen och risken att bli påkommen irl med fingrarna i kverulantburken är att förolämpa medlemmarna tycker jag. Nivån beror nog snarast på att många aktiva är vettigt folk som inte sjunker till en låg nivå, anonymt eller inte och en hög nivå attraherar andra intresserade och håller idioter borta.

Instämmer

Jag har ett ovanligt, i Sverige unikt namn och kan inte som Lasse Nilsson gömma mig mängden. Nu kan man inte söka på Google längre men utsidaninlägg har tidgare hjälpt folk att spåra mig. Jag vet ju inte vilka alla medlemmar här är och har kanske ingen lust att bli kontaktad av någon gammal bekant. Dessutom håller jag med Patric om att inläggen får stå till grund för min trovärdighet. Jag har dock vid något tillfälle delat med mig av mitt riktiga namn när en meddebattör gnällde om anonymitet...

Tycker att inläggen får stå som grund för trovärdigheten... nu står iofs mitt riktiga namn med, men jag är ändå noga med min anonymitet, jag vill välja själv vem som vet vem jag är, därför har jag t ex inga bilder som kan identifiera mig i bildbanken... där skulle jag vilja se en utveckling att man kan låsa bilder så att det krävs lösen för att kunna se bilderna... så att t ex endast släkt och utvalda vänner kan se dessa bilder...

Har inget att dölja och har träffat flera här på utsidan irl... men då har jag själv valt vilka, och dessa personer har vunnit mitt förtroende genom sina inlägg...

Thomas

det finns många argument både för och emot. men rent personligen har jag svårare att ta någon på allvar som gömmer sig bakom ett intetsägande ord. Dens om kör med ett rikigt namn har jag lättare att lita på och tar även det den skriver på mer allvar.

Christian

Det är möjligt att det var du, jag minns inte. Jag står dock för allt jag säger men kan inte för mitt liv förstå varför riktiga namn är så viktiga. Vad ska du/ni med det till? Hur jag än grubblar så kommer jag bara fram till följande: det man skriver ska kunna få konsekvenser irl, som en polisanmälan eller annan tråkighet. Jag vet inte om jag mentalt är kvar på skolgården när jag tänker så men förklara för mig då? Vad katten ska du med mitt namn till? Du och jag kommer aldrig ha någon annan kontakt än denna och skulle vi ha det presenterar jag mig då...

Så är det för mig,råd som jag ger i all välmening till 'nybörjare' får efterverkningar i irl som ett sätt att hålla ner mig på en dagisnivå,som att det jag skriver ligger på min yttersta gräns.I tråden "Jag och min kajak" beskriver jag olika sätt de använder för att stoppa mig från att utvecklas vidare eftersom jag kommit för 'långt' till att börja med,och inte var ett blankt blad som som sökte en roll.
Som nu t.ex har tangenterna fått dyslexi (andra funktioner) för att hindra mig från att skriva det här.

peter

Tråkigt att det moderna svenska öppna demokratiska samhället kommit att upplevas så hotfullt att många känner behov av att bevara anonymitet. Jag skriver ofta provocerande här och är inte anonym - mitt namn är jag dessutom ensam bärare av - men har aldrig haft bekymmer med hot, otrevliga mail eller telefonsamtal. Det är nästan som om läsarna visste att jag IRL är snäll och tillbakadragen, utom då vid dom sällan förekommande fall då något annat är av nöden tvunget. :)

Tråkigt att det moderna svenska öppna demokratiska samhället kommit att upplevas så hotfullt att många känner behov av att bevara anonymitet.

Jo men så är det väl tyvärr. Sen finns då vi som spridit ner så mycket på internet att det numera bara är att ge upp. Jag kan inte sopa igen spåren efter mig. Det finns till och med saker som jag skrev innan jag hittat internet men som idag har hittat dit(tex ett spex jag var med och skrev 1993, några rikigt blajiga diskussioner på en bbs 1996 och en modemrecension och djuplodande tolkienrecensioner från tidigt 90-tal) (och inte har jag lagt dit det).

Så jag antar att nästa gång jag söker jobb så kommer jag antingen inte att få det, eller så kommer de ställa en massa intressanta frågor.

Tråkigt att det moderna svenska öppna demokratiska samhället kommit att upplevas så hotfullt att många känner behov av att bevara anonymitet. Jag skriver ofta provocerande här och är inte anonym - mitt namn är jag dessutom ensam bärare av - men har aldrig haft bekymmer med hot, otrevliga mail eller telefonsamtal. Det är nästan som om läsarna visste att jag IRL är snäll och tillbakadragen, utom då vid dom sällan förekommande fall då något annat är av nöden tvunget. :)

Utsidans egen Ulf Nilsson tar i så han spricker... Jag är inte det minsta rädd och jag tro få andra anonyma är det. Jag förstår bara inte vad någon kan ha för nytta av mitt namn. Vill någon absolut veta säger jag ju det, så orädd är jag ju. Att folk på ett internetforum väljer anonymitet av olika skäl, de flesta harmlösa är väl knappast en värdemätare på hur väl demokratin fungerar...

Jag känner folk som har blivit uppsökta IRL av folk sin blivit förbannade på nåt de skrivit på Nätet... Så visst finns risken.

Jag har bekanta som jobbar t.ex. på skatteverket, de har haft hemligt telefonnummer länge just för att slippa bli uppsökta av folk som blivit sura på dem. För att inte tala om stackars kronofogdar som blir beskjutna.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg