När utsidans medlemmar börjar göra säkningar i folkbokföringsregistret tycker till och med jag att kontrollbehovet gått för långt.
Behovet att trivialisera är ofta proportionellt mot frågans vikt. Vad är "kontrollbehov" - det ska väl låta som någon form av mental defekt, antar jag.
För bara något inlägg sedan fick vi veta att Nygårdh rätt nyligen tittade på Rungas profil. Är inte det uttryck för exakt samma "kontrollbehov"? Vad är skillnaden?
Den enda skillnaden
är förstås att det senare inte betyder något. Jag menar att det däremot betyder en hel del att man anonymt eller under, av allt att döma, falskt namn, kan publicera angrepp på både en rörelse och bestämda personer på Utsidan. Tidningar tar ofta in anonyma insändare men jag vet ingen som tolererar anonymitet gentemot redaktionen. Och jag vet
ingen som tar emot anonyma personangrepp.
En gång försökte jag publicera mig i en diskussion på DN:s webforum. Av gammal vana skrev jag P Hackman, som jag ofta kallas i direkt tilltal.
Då refuserades jag. Ja, det kanske var rätt, ty jag kunde ju förväxlas med Per Arne
Mikael Hackman i Karlstad eller Per
Tommy Hackman i Torsby.
Eller kanske med min kusin
Patrik eller min brylling Jan
Peter Viktor, av vilka ingen dock är svensk medborgare, men båda talar och skriver svenska.
Så på vissa håll är man väldigt noga med vad som tas in på webben.
Nu tror jag att rörelsen ifråga inte skadas av enstaka angrepp - i det här fallet är det uppenbart att de seriösa inläggen profileras.
Och, som sagt, jag skulle inte bli förvånad om det visar sig att sådana här anonyma "recensioner" emellanåt används som konkurrensmedel.