Jag mejlade Sverker på Plus!

Re: Re: Jag är förbannad!

fafner; sa:
Jämför detta med Seattl, Vancouver, Montreal (inte konstigt att det är billigare där;-).

Arcteryx är naturligtvis lika billigt i typ Fort Collins som i storstäderna. Det är riktpriserna det är fel på i Sverige.
Det är lätt att jämföra med nordamerikanska märken som på den nordaamerikanska marknaden har ungefär samma prisnivåer som Arcteryx, till exempel Gregory och Osprey. Med samma pris i USA borde de ju ha samma pris i Sverige om det bara handlade om butikernas kostnader

Arcteryx är avgjort dyrare.

Kanske är Arcteryx ett dåligt exempel eftersom de så tydligt kör en högpristaktik i Sverige, men det var inte jag som började :)
 
Re: Re: Re: Jag är förbannad!

Nordesjö; sa:
Kanske är Arcteryx ett dåligt exempel eftersom de så tydligt kör en högpristaktik i Sverige, men det var inte jag som började :)

Ok, sorry, :) men det var lite det som var meningen. Det är deras högpristaktik som är hela grejen. Och jag anser att den är speciellt tydlig i Sverige.
 
Det har redan sagts många kloka saker i denna debatt och jag vill bara tillägga två saker:

1. Angående USA som lågpris land på friluftsutrustning så när jag bodde där 2002-04 fördes precis samma debatt där som denna tråd, dvs varför är det billigare utomlands (utanför USA) och ska man köpa billigt eller stödja lokala butiken? Den mest stötande prisskillnaden då var 5.10 klätterskor som är ett amerikanskt märke (men tillverkas förmodligen i Kina... ) men som i butik kostade 40-50% mindre i Europa än i USA. Hur detta gick ihop fick jag aldrig klart för mig, men personligen tycker jag att i fall som detta måste man som konsument markera sitt missnöje genom att köpa billigt.

2. Angående att stödja sin lokala butik så gör jag gärna det så länge de erbjuder mig service och kompetens som jag missar med ett internetköp. Tyvärr tycker jag att det i många fall inte är så. I många friluftsbutiker jobbar personal som lika gärna kunde jobbat på HM eller KappAhl. Ett lysande undantag i Stockholm är Tierra butiken där jag tycker man får bra hjälp och goda råd.

Erik
 
Re: något helt annat

jakobg; sa:
hmm, hoppas att jag inte låter alldeles för besserwisseraktig nu. Men de priser vi betalar har INGENTING med tillgång/efterfrågan, moms, skattetryck, inkomster och så vidare att göra.

Nå, det är en sanning med modifikation för det styr hur mycket en vara KAN kosta i slutändan utan att bli FÖR dyr.

Det som gör att vi betalar 5500 för en Arc Theta AR är en medveten strategi för att bygga ett starkt och exklusivt varumärke. Jämför till exempelvis PEAK performance. PEAK är inte vansinnigt bra kvalite, men kläderna ska upplevas som exklusiva, därför kostar de skjortan. Varför tror ni inte man kan köpa ARC' på Stadium? Jo, för att varumärket skall upplevas som exklusivt och får därför inte blandas med lågbudgetgrejer.

Varumärkesbyggande är det som styr det mesta av vår dagliga konsumtion. Den som styr priserna på en marknad där enorma volymer och pressade priser inte är det avgörande, är killen/tjejen som är chef på varumärkes/marknads-avdelningen.

Som alltid är det sanningar med modifikation. Men i de flesta fallen är det detta som styr.

För övrigt, om någon undrar så kostar en Theta AR c:a 2800 ex. moms - inköpspris till butik. Detta innebär en marginal på c:a 70-80% Denna marginal på kläder är inte speciellt onormal. Men räknat i kronor och ören så upplevs det som ganska mycket.

Ska man gnälla på något så ska man gnälla på sig själv för att man i blindo går på bluffen med livsstilsidentifikation. Se er omkring, ta en titt på vad ni identifierar er med - VARUMÄRKEN!

Vi har alla traskat rakt in i marknadsfällan. Så är det bara. Tillgång/efterfrågan gäller inte i det här fallet, snarare vem som har smartast marknadschef.

Priset är inte en spegling av en varas värde. Priset är en spegling av var varumärket skall placeras i förhållande till andra varumärken inom samma produktklass.

Ödmjukt,
/Jakob

Trots att det var ett tag sedan någon skrev i denna tråd så måste jag poängtera ett faktafel i ovanstående resonemang.
Om vi säger att butiken köper in en Theta AR för 2800 ex moms så blir det 3500 ink moms. Således betalar butiken totalt 3500 kr för jackan.
Butiken säljer den sedan för 5500 vilket skulle ge en vinst på 2000kr.
Hur i hela fridens namn kan man då säga att marginalen är 70-80%?
Marginal = "vinst"/"försäljnings summa" = 2000/5500 = ca 36%. Således har butiken på just denna produkt en marginal på ca 36%. Inte 70-80%!
kände bara att jag var tvungen att klaragöra detta så att folk inte springer omkring & tror att marginalen på friluftsprodukter är 70% eller mer.
I övrigt så tycker jag att det var ett väldigt klokt inlägg! :)

Och ja... Som ni säkert listat ut så är jag "insyltat" i branchen. Jobbar själv som säljare i butik.

I övrigt så tycker jag att det är otroligt intressant att följa diskussionen i denna tråd.
Många kloka åsikter. Och en del mindre kloka.

Huruvida marginalen är för hög eller inte ska jag inte bestämma vad som är rätt eller fel, men min åsikt i frågan är att marginalen som vi har här i sverige behövs.
Jag ser få(ingen?) egenföretagare i friluftsbranchen som har "obegränsat" med pengar att röra sig med. Det är ingen branch som man blir stenrik på. På något vis försvinner alltså marginalen när hyra, löner, lager, utbildning, arbetsgivaravgifter, moms, skatt på skatt m.m. m.m. ska betalas.
Visst. Om vi sänker marginalen så säljer vi antagligen(säkert?) mer produkter och får på så vis in mer pengar i o m att vi säljer mer. Men någonstans finns den gyllene medelvägen. Med FÖR hög marginal så säljer vi inget alls för att altt blir för dyrt. Med får LÅG marginal så säljer vi massor, men tjänar inget på det.
Jag tror att den marginal vi har i dag är rätt vettig med tanke på de rörelseomkostnader som existerar.

Rätta mig om jag har helt fel.

// Lars

Ps. För övrigt tycker jag att om det är någon typ av prissättning i detta land vi BORDE klaga på så är det väl maten! Dock inte spriten! ;)
 
Jag anser att butikerna inom frilufssektorn lätt kan spara in på en av deras största utgiftposter, personalen.

Gå in i en butik i Stockholm där arbetsbördan borde vara störst så ser man att det inte direkt stressas. Inte för att jag vill uppmuntra till stress men ofta verkar det var lite väl lungt baserat på min erfarenhet där man fick arbeta för lönen.

Vidare borde man flytta ut de mindre affärerna till förorten för att minska på den största enskilda utgiftposten för affärerna i innerstan, hyran.

Det största problemet är att det är svårt för de mindre att konkurrera. Det kan ordnas genom hårdare lagstiftning. Eller att konsumenterna börjar handla utomlands vilket vissa börjat göra här. Men då ligger vi säkert 20 år före resten.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: något helt annat

sundancekid; sa:
Hur i hela fridens namn kan man då säga att marginalen är 70-80%? Marginal = "vinst"/"försäljnings summa" = 2000/5500 = ca 36%. Således har butiken på just denna produkt en marginal på ca 36%.

Jag tror att den marginal vi har i dag är rätt vettig med tanke på de rörelseomkostnader som existerar.

Beror kanske lite på om man menar marginal eller påslag. Påslaget är högre eftersom det räknas på nettopriset men strunt samma.

Om marginalen idag är vettig. Tja om så vore fallet skulle inte folk besvära sig med att sitta och köpa från internet och/eller utlandet. Gissar att den biten av handeln kommer att öka när alltfler inser hur enkelt det är. In hos den lokala (dyra) handlaren och hitta rätt storlek. Sedan beställer man via internet eller med telefon. Och är det fråga om saker som inte är storleksberoende så är det ännu enklare.
 
Vad man kan få folk att betala

Det är väl ingen skillnad på friluftsprylar jämfört med något annat. I alla led i näringskedjan sätter man det högsta pris som man tror att tillräckligt många kan tänka sig betala. Undantaget är sådana försäljninglokaler som det "berömda" Gekås i Ullared, där man sätter det lägsta pris man har råd med, och istället lever på den volym som detta förfarande genererar (utan att man behöver betala för reklam).

Men jag har inte sett någon sådan aktör i friluftsbranschen. Kanske dags? Fast det blir väl tjurigt att få leverantörer av "fina" märken att leverera, kanske.

När jag köpte min första Volvo, 1989, kostade den 210000 i Sverige. Året efter var jag i USA. Knallade in till en handlare och konstaterade att motsvarande utförande kostade 150000 där. Då var de tillverkade i Göteborg, båda två, men den till USA hade ju rimligen en dyrare frakt.
Bara en fråga om vad folk kunde tänkas betala på respektive ställe (samt skatter, moms och accis, förstås).

Anders
 
crazy; sa:
Jag anser att butikerna inom frilufssektorn lätt kan spara in på en av deras största utgiftposter, personalen.

Gå in i en butik i Stockholm där arbetsbördan borde vara störst så ser man att det inte direkt stressas. Inte för att jag vill uppmuntra till stress men ofta verkar det var lite väl lungt baserat på min erfarenhet där man fick arbeta för lönen.

Vidare borde man flytta ut de mindre affärerna till förorten för att minska på den största enskilda utgiftposten för affärerna i innerstan, hyran.

Det största problemet är att det är svårt för de mindre att konkurrera. Det kan ordnas genom hårdare lagstiftning. Eller att konsumenterna börjar handla utomlands vilket vissa börjat göra här. Men då ligger vi säkert 20 år före resten.

Till viss del tror jag att personalminskning kan fungera. Dock i de flesta butikers fall så tror jag att man i princip jobbar med ett minimiantal anställda.

Problemet litgger ju i att det är otroligt svårt att förutse hur kundtrycket ser under olika tidpunkter. Dels från timme till timme under dagens lopp. Dels från dag till dag. Och vecka till vecka... o.s.v.
För en "normalstor" butik behövs ett visst antal som jobbar hela tiden. Dels för att gardera sig för en ibland ganska hög kundtillströmning, då man vill ge den service som folk i allmänhet kräver i en "specialistbutik". När den sker är omöjligt å förutse... Ibland är det ett himla ståhej redan kl 11... Ibland inte.

Sedan är det säkerhetsaspekten också. Att t.ex. bara vara 2 st i en butik är i allmänhet för lite med tanke på stöldrisker o dyl.
Sedan under luncher så krävs ju en extra eftersom då styrkan minskas då någon drar i väg på lunch.
Att det ofta ser slapp ut i friluftsbutiker (och butiker i allmänhet) kan jag hålla med om, men jag tror nog i de flesta fall att ansvarig på plats har gjort sitt för att räkna ut hur mycket personal som behövs & vad som är ekonomist hållbart.
Jag vill i alla fall tro detta.

// Lars
 
Re: Re: Re: något helt annat

avslutad210712; sa:
Beror kanske lite på om man menar marginal eller påslag. Påslaget är högre eftersom det räknas på nettopriset men strunt samma.

Om marginalen idag är vettig. Tja om så vore fallet skulle inte folk besvära sig med att sitta och köpa från internet och/eller utlandet. Gissar att den biten av handeln kommer att öka när alltfler inser hur enkelt det är. In hos den lokala (dyra) handlaren och hitta rätt storlek. Sedan beställer man via internet eller med telefon. Och är det fråga om saker som inte är storleksberoende så är det ännu enklare.

Absolut. Marginal & påslag är helt klart skilda saker. Men eftersom skrivaren i sitt inlägg hävdade att MARGINALEN var 70% kände jag att jag var tcungen att påpeka att så är inte fallet.

Inpris 100
Utpris 170
Påslag 70 kr på 100 = 70/100 = 70%
Marginal 70 kr av 170 = 70/170 = 41%

Inte för att du & jag hade någon speciell dispyt på den punkten man ja tänkte redogöra det för någon annan som kanske undrar :)

Att köpa i butik eller inte handlar knappast om den (omoraliskt?) höga marginalen som handlarna lever på.
Internethandeln har med all säkerhet lika bra marginal på sina produkter. Lägre inköpspris renderar såklart i ett lägre pris till kund. Så det där med att det handlar om procentsatser det tror jag inte på.

Däremot verkar det handla om att folk tycker att det är för dyrt att köpa vissa produkter vilket jag helt klart kan hålla med om. Vissa saker inom friluftsbranchen är svindyra. Precis som inom ALLA andra brancher.
Men om det är för dyrt? Varför köpa det då? Låt bli.
Saker & ting kostar som det kostar av en anledning. Vilken än anledning det må vara så är priset som det är p.g.a. (tack vare?) något.

Kvalitet kostar pengar. Inte i alla fall... Men i de flesta fall är så fallet.
Är man inte beredd att betala priset så är det ingen som vrider armen av dig & tvingar dig köpa.
Visst kan det löna sig att klaga på priserna. Det gör ju folk hela tiden. Bensin. Sprit. Anything!
Vi får väl se vart detta klagande leder.

Många (inte alla!)är så otroligt dumsnåla att hälften vore nog.
I de fall där man beställer från en svensk internetbutik så sparar man inga gigantiska summor. Vi snackar relativt små %satser ändå.
Är inte service & kunskap mer värt än så?
Att köpa via utlandet. Då sparar man ännu mer. Helt klart. Men då blir också servicen klart begränsad.
Feel free. Kan inte hindra dig. Men ont får den hund som biter sig själv i svansen... Kom inte till butiken när problem uppstår. Utan kvitto = ingen service!

// Lars
 
Re: Re: Re: något helt annat

avslutad210712; sa:
sundancekid; sa:
Hur i hela fridens namn kan man då säga att marginalen är 70-80%? Marginal = "vinst"/"försäljnings summa" = 2000/5500 = ca 36%. Således har butiken på just denna produkt en marginal på ca 36%.

Jag tror att den marginal vi har i dag är rätt vettig med tanke på de rörelseomkostnader som existerar.

Beror kanske lite på om man menar marginal eller påslag. Påslaget är högre eftersom det räknas på nettopriset men strunt samma.

Om marginalen idag är vettig. Tja om så vore fallet skulle inte folk besvära sig med att sitta och köpa från internet och/eller utlandet. Gissar att den biten av handeln kommer att öka när alltfler inser hur enkelt det är. In hos den lokala (dyra) handlaren och hitta rätt storlek. Sedan beställer man via internet eller med telefon. Och är det fråga om saker som inte är storleksberoende så är det ännu enklare.

Smart drag. Som funkar ett tag. Men fråga dig själv vad du ska göra när den lokala handlaren gått under pga att ingen handlar.

--Crazy---
Detta kan jag hålla med om. Vissa butiken har ju alldeles för mycket personal. Vissa tycks bara hänga och läsa det senaste nummret av Brant eller liknande.

/
 
Re: Re: Re: Re: något helt annat

A.S.; sa:
--Crazy---
Detta kan jag hålla med om. Vissa butiken har ju alldeles för mycket personal. Vissa tycks bara hänga och läsa det senaste nummret av Brant eller liknande.

/

Är friluftsbutiker de ENDA stället där man inte har 100% effektivitet på sin personal i ALLA lägen?
Ingen som hävdat det. Jag vet. Men det låter så.

Nu tycker jag i.o.f.s. att vi kommit från frågan en del. Att folk slöar en del på jobbet är väl ofrånkommligt, men att det skulle vara så pass mycket slöande att man i själva verket kan minska ner sin personal det tror jag inte på.

// Lars

Ps. Sen tycker jag för övrigt att Brant är en rätt bra tidning! ;)
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg