Jag mejlade Sverker på Plus!

Re: Re: Re: Re: Re: något helt annat

nermander; sa:
sundancekid; sa:
Kvalitet kostar pengar. Inte i alla fall... Men i de flesta fall är så fallet.

Men allt som kostar pengar är inte kvalitet.

Eller är det så att om en butik höjer priset på en produkt till det dubbla så blir kvaliten automatiskt bättre?:)

Håller med. Allt som e dyrt behöver nödvändigtvis inte vara bra.

// Lars
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: något helt annat

A.S.; sa:
Jag vill gärna se mer konkreta konkurrenter på den inhemska marknaden. Inte webföretag från USA och liknande. Utan mer priskrig inom Sverige. Just nu har vi alldeles för få aktörer på den svenska marknaden för att det ska bli något av den varan. Vi har för få små företag som kan eller vill utmana. Istället är det de stora företagen som sätter sina egna priser och de kommer aldrig och ge sig om dem inte blir tvingade till det. Det är dags för någon att ta upp kampen med friluftsmarknadens stora pojkar.

Jag tror inte att branschen i Sverige oroar sig så mycket för webföretag i USA eller England. Även om några vänder sig till dessa företag så fortsätter den stora allmänheten att handla i lokala butiker för att dem upplever det som betydligt enklare. För vad vi än tycker om postorder och liknande så har dem en jäkla nackdel i o m att dem har en distans till sina köpare. Dem flesta vill gärna prova jackan innan dem köper den. Och då blir det att dem köper den i butiken på hörnet hellre än över internet.

Så om vi vill få ner priserna inom Sverige så är det dags för någon att starta upp ett företag som är villig att konkurrera med priset som vapen. Det är klart att jag inte köper en GTX-jacka i en affär för 4000 kr och jag vet att den finns några kvarter ifrån för ca 3500 kr. Man promenerar gärna i 5 minuter för att spara 500 spänn.

När det gäller kläder så beställer jag gärna på internet om det är från Sverige. Jag vill gärna inte beställa en jacka från USA. Jag upplever det som jäkligt krångligt, och jag tror att den stora allmänheten tycker som jag.

/

Kan inte annat göra än att hålla med.
Klart det skulle vara trevligare för alla parter om någon kunde kriga mot kedjorna.
Som kund har man stor makt i förlängningen. ett sätt utt visa sin makt är att låta bli å handla på butiker som främjar den typen av "monopolutnytjande". Sen säger ja absolut inte att kedjorna ska bort helt & hållet.
Men det som gemene man tycks tro är att kedjorna är billigast. Och visst det är dom i många fall, framförallt initialt. Längre fram kommer dock ett problem. Precis som med Rätt Pris, Coop forum & andra stora stormarknader inom mat. När de små aktörerna är utslagna och ingen konkurans finns så kommer inte priserna fortsätta att vara lika låga. Jag lovar.

Webhandeln är inte det värsta av problem inom svensk friluftsindustri, men det är ett problemn som är uppmärksammat och en stor oro finns. Internethandel är fortfarande att relativt nytt begrepp och sannolikheten att den typen av handel kommer att öka är rätt stor. Till kostnad för vem? De lokala handlarna förståss.

Att som liten lokal aktör starta ett priskrig är nästan omöjligt. Stora volymer krävs för att det ska vara lönsamt.
Ingen som kan?
Sedan gäller det att våga. Att sänka priset på t.ex. ett visst märke kan skada relationerna mellan butiken & märket i fråga och på så vis skapa konflikter. Ingen som vågar?

// Lars
 
niben; sa:
Nä, självklart är det inte konstigt att företag försöker ta ut så mycket som möjligt för sina produkter, det är ju en del av spelet.

Det som retar mig och andra är ju att brist på konkurrens som normalt sätt hindrar för höga priser inte finns i tillräcklig utsträckning.

Personligen är jag inte så insatt i hela friluftsbranchen men om jag jämför med andra exempel där marknader är satta ur spel så gissar jag att den stora boven i dramat inte är butikerna utan generalagenterna/distributörerna.

Om det är en polariserad marknad med mycket få leverantörer av produkter till butiksled kan dessa diktera villkor mot butiker som håller uppe prisbilden. Jag tror att det kan vara något sådant som stör vår marknad. Jag gissar att det är max 2-3 stora distributörer på marknaden som sitter på 80% av alla kända varumärken och produkter i butiksled. Skulle en butik stöta sig med någon så kan ju så mycket som 40% av ens sortiment helt försvinna eller få stora ”leveransproblem”, och det har man inte råd med. Det kan till och med vara så illa att vissa stora produkter ”therm-a-rest, primus, garmin osv” inte ens har två alternativ, det finns bara ett ställe för butiken att handla, då är konkurrensen ganska eftersatt. I USA har säkert en butik ett 10-tal leverantörer att välja på och om den ena inte passar så är man säkert mycket välkommen hos en annan.

Min erfarenhet är att de som möter slutkunden i 9 fall av 10 vill ha ett prisargument. Det absolut enklaste argument som en säljare har är pris, vilket säger mig att även den bäste butikssäljare/ägare önskar att kunna sälja på lågt pris för det gör jobbet så enkelt :)

Så skall vi stara ett företag som skall få ner priserna skall vi inte öppna butik, då skall vi starta distributörsverksamhet och parallelimportera!

Ni med insikt i friluftsbranchen får gärna kommentera om min misstanke är helt utan grund eller inte.

/ Niclas
Gammal säljare med erfarenhet av ”spelet” ;)

[Ändrat av niben 2004-07-22 kl 11:00]

Finns inte mycket att säga.
jag håller med. Till punkt och pricka.

Amen :)

Det var till detta jag ville komma fram... Att "bollen med problem" inte ligger hos oss som jobbar med/i butiker. Utan hos leverantörer/distributörer.
Som liten butik är det svårt (omöjligt?) att låta bli vissa varumärken. Marknaden är för liten i detta land. Det finns för få alternativ på många punkter vilket gör att man måste hålla sig på god fot med de flesta & de mesta.

Då e du å ja överens i alla fall Niben ;)

Någon mer som håller med? :)

// lars
 
avslutad210712; sa:
Att priset är olika i olika länder är väl ett typexempel på att konkurensen fungerar. Folk i ett land är inte villiga att betala mer och då blir priset därefter alternativt att handlarna i de länderna inte behöver högre påslag för att överleva.

Att priserna i sverige är höga på vissa saker beror till stor del på att folk är så jävla dumma att de betalar ett högt pris för ett märke/färg/modell. Troligen kan de få samma funktion i ett mindre känt märke eller fjolårets modell/färg till en lägre kostnad men vad skall folk då tro om mig.

Själv är jag gniden sate som gärna köper fjolårets modell/färg om jag på det sättet får sakerna 30% billigare. Och att pruta går oftast bra om man håller sig till samma butik dvs är en trogen kund. Att jag köper fjolårets saker innebär dock inte att jag köper saker jag inte vill ha. Dessutom försöker jag ha framförhållning och inte köpa i panik dagen innan jag skall ha grejorna. Förhandlade till mig ett bra pris på ett tält i februari i år (dålig säsong att sälja tält men bra att köpa) och fick ett svenskt känt dyrt märke 1000:- under riktpriset. Visserligen fjolårets som de hade i lager men eftersom den modellen ser likadan ut i år så gjorde jag inget nerköp. Tror knappast att jag skulle få det tältet så mycket billigare mitt i sommaren. Och håller man koll på internetsiterna så kan man göra bra köp. Köpte två ryggsäckar ungefär 1200:- billigare per styck bara för att en annan känd svensk tillverkare böt färg på sina ryggor till i år. I övrigt samma utförande.

Men som någon redan påpekat - så länge vi fortsätter att köpa grejor till de priser som handlarna begär så kommer det inte att bli billigare.

Själv köpte jag alltid Levis jeans förut eftersom kvaliten var bättre än på andra och därför motiverade ett högre pris. Sedan blev det en kvalitesförsämring vilket gjorde att det högre priset inte gick att motivera varför jag böt märke. Brukar dock passa på att köpa Levis när de säljs ut till lägre pris dvs ungefär samma pris som andra jeans kostar. Lite märkesfixerad är även jag ibland. Nuförtiden blir det dock alltmer sällan jag köper jeans utan har börjat gå över till att använda friluftsbyxor även på jobbet helt enkelt för att de håller längre och dessutom har de mer praktiska fickor.

Prisbilden mellan nationerna förefaller vi vara överens om. Skönt :)

Och att priserna är som dom är beror absolut på att kundkretsen går på hela bluffen med hög prissättning=automatisk superduperbra kvalitet. Ibland är det så. Ibland inte.
Överens igen. Skönt :)

Att köpa fjolårets är väl en aldeles utmärkt idé. I de flesta falll blir båda parter då nöjda. Bättre pris för kund & mer plats på lager för nya produkter.
Att däremot pruta på nya varor & därmed kräva att vi ska sänka vinsten ser jag ingen vits med.
Problemet med de höga priserna ligger, som vi konstaterat, inte på butikernas marginaler. Inte i grund & botten i alla fall.
Se tidigare inlägg från idag skrivna av mig & andra för att följa resonemanget.
Kortfattat: Felet ligger hos distributörer/generalagenter som sätter priset. Som butik "måste man" följa efter. har inte råd med annat. tyvärr.

Överens än en gång.
Jeans suger! Skitkvalitet!
Heja friluftsbyxor!! Speciellt softshell! ;)

// Lars
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad man kan få folk att betala

nermander; sa:
Jag är också mycket mer för att sakerna skall "kännas bra" än att de skall se bra ut (till min sambos stora förtret.... hon klagar ALLTID på hur jag klär mig...).

Inget ont mot din sambo. Min sambo är PRECIS likadan! ;)
Men vad bryr sig väl ett fruntimmer om huruvida saker & ting är praktiska? ;)

Ett uns av ironi bör tilläggas. men lite sant är det allt :)

// Lars
 
Igentligen är det vi grabbar som är konstiga!!

Vi vet ju att kvinnor är knepiga varelser, ändå kan vi inte låta bli dom ;)
 
Varför billigare i Norge da?

I det i övrigt svindyra landet Norge är friluftsutrustning bra mkt billigare än i Sverige. Förklara det da? Samma moms och ännu högre löner.

Dålig konkurrens är den primära orsaken samt att friluftsliv är en folksport i Norge och det därmed inte existerar samma "snobbpåslag" på priserna som gör att t.ex Hilleberg kan kränga sina prudukter till överpriser.
 
Re: Varför billigare i Norge da?

nils73; sa:
I det i övrigt svindyra landet Norge är friluftsutrustning bra mkt billigare än i Sverige. Förklara det da? Samma moms och ännu högre löner.

Dålig konkurrens är den primära orsaken samt att friluftsliv är en folksport i Norge och det därmed inte existerar samma "snobbpåslag" på priserna som gör att t.ex Hilleberg kan kränga sina prudukter till överpriser.

Vi har ju redan "konstaterat" att en stor faktor är ju det det du nämner.
Underlaget är för litet i sverige. för liten marknad.
Till viss del vill också vissa (i alla fall jag) skylla på distributörer/leverantörer som kör en medveten prisstrategi som det är svårt att inte följa som liten enskild butik. Rekomenderade priser sätter ju inte butiken utan tillverkaren/leverantören i samspråk med varandra. Då är det bara vackert att följa efter som butik.
I princip...

// Lars