Nä, självklart är det inte konstigt att företag försöker ta ut så mycket som möjligt för sina produkter, det är ju en del av spelet.
Det som retar mig och andra är ju att brist på konkurrens som normalt sätt hindrar för höga priser inte finns i tillräcklig utsträckning.
Personligen är jag inte så insatt i hela friluftsbranchen men om jag jämför med andra exempel där marknader är satta ur spel så gissar jag att den stora boven i dramat inte är butikerna utan generalagenterna/distributörerna.
Om det är en polariserad marknad med mycket få leverantörer av produkter till butiksled kan dessa diktera villkor mot butiker som håller uppe prisbilden. Jag tror att det kan vara något sådant som stör vår marknad. Jag gissar att det är max 2-3 stora distributörer på marknaden som sitter på 80% av alla kända varumärken och produkter i butiksled. Skulle en butik stöta sig med någon så kan ju så mycket som 40% av ens sortiment helt försvinna eller få stora ”leveransproblem”, och det har man inte råd med. Det kan till och med vara så illa att vissa stora produkter ”therm-a-rest, primus, garmin osv” inte ens har två alternativ, det finns bara ett ställe för butiken att handla, då är konkurrensen ganska eftersatt. I USA har säkert en butik ett 10-tal leverantörer att välja på och om den ena inte passar så är man säkert mycket välkommen hos en annan.
Min erfarenhet är att de som möter slutkunden i 9 fall av 10 vill ha ett prisargument. Det absolut enklaste argument som en säljare har är pris, vilket säger mig att även den bäste butikssäljare/ägare önskar att kunna sälja på lågt pris för det gör jobbet så enkelt
Så skall vi stara ett företag som skall få ner priserna skall vi inte öppna butik, då skall vi starta distributörsverksamhet och parallelimportera!
Ni med insikt i friluftsbranchen får gärna kommentera om min misstanke är helt utan grund eller inte.
/ Niclas
Gammal säljare med erfarenhet av ”spelet”
[Ändrat av niben 2004-07-22 kl 11:00]