Den webbbutik som brukar få stå som jämförelse vid mina inköp är REI i USA. De är inte bara en webbbutik utan en riktigt stor kedja med många butiker. De håller samma priser (höga eller låga tar jag inte ställning till) i webbutiken som över disk.
Nej lösningen måste bli att vara kritiskt konsument och pressa, pressa priserna hela tiden. Kan inte USA gå med i EU
oooh vilken marknad vi skulle ha.
Det är klart att en butik som har en stor kedja av butiker kan pressa priserna mer då deras kundunderlag är betydligt större. Deras kundunderlag kanske är större än hela Sveriges befolkningsmängd. Då kan dem beställa en större order från sin leverantör och på så sätt få en betydligt lägre styckpris än en butik som köper in några fåtal tält. Det måste du väl inse. Jag tror att marginalerna är lika stora i en butik i Sverige som in den nätbutiken i USA. Skillnaden är att dem har betydligt lägre kostnader tack vare att dem kan köpa in större mängd, ha lägre löner, lägre skatter, lägre moms, lägre arbetsgivaravgifter etc. Och jo visst tullavgifter tillkommer men den är betydligt mindre än alla dessa blir tillsammans.
Jag är för kritiskt granskande! Men det gäller att man gör det opartiskt. Tänk efter varför vissa kan hålla lägre priser än andra. Du kommer snart att märka att det inte beror på höga vinstmarginaler!
Om vi exempelvis tar en vanlig sportkedja som tex Stadium så har ju dem en massa butiker över landegt och en stor lager. Det gör att dem kanske håller lite lägre priser än min lokala sportaffär. Jag bor i en by med ca 10 000 invånare. Vi har tidigare varit utan sportaffär tills för ca ett år sen. Jag handlar nu det mesta på hemmaplan. Priserna är oftast desamma, ibland kan det skilja lite men jag är vilig att betala den mellanskillnaden för att gynna den lokala handeln.
Vi kan ju ta ett vanlig problem på landet. Ett lanthandel bedrivs i en liten by. Men, de som bor där väljer allt mer att åka in till stan för att göra sin inhandling av matvaror. Orsaken är en mindre prisskillnad. Det gör att lanthandeln efter ett tag lägger ner sin verksamhet. MEN då jävla blir det liv i lokalbefolkningen. OJ vad fan gör dem. VI måste ju ha en affär! Ska vi behöva åka in till stan varje gång vi ska ha mjölk eller en påse godis.
För att vi ska kunna hålla en någorlunda vettig prisnivå krävs det att vi blir villiga att handla allt mer på hemmaplan. Jag är övertygad att du får en betydligt högre service där än hos en nätbutik från andra sidan atlanten.
Sen, var ska du prova grejerna. Om jag tex ska köpa en jacka så vill jag gärna prova den innan jag handlar. Ska jag då dra in till stan prova jackan i en friluftsbutik, lägga tillbaka den och sen åka hem för att beställa den från nätet? Var ska jag prova den när butiken går under?
/