något helt annat
hmm, hoppas att jag inte låter alldeles för besserwisseraktig nu. Men de priser vi betalar har INGENTING med tillgång/efterfrågan, moms, skattetryck, inkomster och så vidare att göra.
Nå, det är en sanning med modifikation för det styr hur mycket en vara KAN kosta i slutändan utan att bli FÖR dyr.
Det som gör att vi betalar 5500 för en Arc Theta AR är en medveten strategi för att bygga ett starkt och exklusivt varumärke. Jämför till exempelvis PEAK performance. PEAK är inte vansinnigt bra kvalite, men kläderna ska upplevas som exklusiva, därför kostar de skjortan. Varför tror ni inte man kan köpa ARC' på Stadium? Jo, för att varumärket skall upplevas som exklusivt och får därför inte blandas med lågbudgetgrejer.
Varumärkesbyggande är det som styr det mesta av vår dagliga konsumtion. Den som styr priserna på en marknad där enorma volymer och pressade priser inte är det avgörande, är killen/tjejen som är chef på varumärkes/marknads-avdelningen.
Som alltid är det sanningar med modifikation. Men i de flesta fallen är det detta som styr.
För övrigt, om någon undrar så kostar en Theta AR c:a 2800 ex. moms - inköpspris till butik. Detta innebär en marginal på c:a 70-80% Denna marginal på kläder är inte speciellt onormal. Men räknat i kronor och ören så upplevs det som ganska mycket.
Ska man gnälla på något så ska man gnälla på sig själv för att man i blindo går på bluffen med livsstilsidentifikation. Se er omkring, ta en titt på vad ni identifierar er med - VARUMÄRKEN!
Vi har alla traskat rakt in i marknadsfällan. Så är det bara. Tillgång/efterfrågan gäller inte i det här fallet, snarare vem som har smartast marknadschef.
Priset är inte en spegling av en varas värde. Priset är en spegling av var varumärket skall placeras i förhållande till andra varumärken inom samma produktklass.
Ödmjukt,
/Jakob
hmm, hoppas att jag inte låter alldeles för besserwisseraktig nu. Men de priser vi betalar har INGENTING med tillgång/efterfrågan, moms, skattetryck, inkomster och så vidare att göra.
Nå, det är en sanning med modifikation för det styr hur mycket en vara KAN kosta i slutändan utan att bli FÖR dyr.
Det som gör att vi betalar 5500 för en Arc Theta AR är en medveten strategi för att bygga ett starkt och exklusivt varumärke. Jämför till exempelvis PEAK performance. PEAK är inte vansinnigt bra kvalite, men kläderna ska upplevas som exklusiva, därför kostar de skjortan. Varför tror ni inte man kan köpa ARC' på Stadium? Jo, för att varumärket skall upplevas som exklusivt och får därför inte blandas med lågbudgetgrejer.
Varumärkesbyggande är det som styr det mesta av vår dagliga konsumtion. Den som styr priserna på en marknad där enorma volymer och pressade priser inte är det avgörande, är killen/tjejen som är chef på varumärkes/marknads-avdelningen.
Som alltid är det sanningar med modifikation. Men i de flesta fallen är det detta som styr.
För övrigt, om någon undrar så kostar en Theta AR c:a 2800 ex. moms - inköpspris till butik. Detta innebär en marginal på c:a 70-80% Denna marginal på kläder är inte speciellt onormal. Men räknat i kronor och ören så upplevs det som ganska mycket.
Ska man gnälla på något så ska man gnälla på sig själv för att man i blindo går på bluffen med livsstilsidentifikation. Se er omkring, ta en titt på vad ni identifierar er med - VARUMÄRKEN!
Vi har alla traskat rakt in i marknadsfällan. Så är det bara. Tillgång/efterfrågan gäller inte i det här fallet, snarare vem som har smartast marknadschef.
Priset är inte en spegling av en varas värde. Priset är en spegling av var varumärket skall placeras i förhållande till andra varumärken inom samma produktklass.
Ödmjukt,
/Jakob