Jag mejlade Sverker på Plus!

något helt annat

hmm, hoppas att jag inte låter alldeles för besserwisseraktig nu. Men de priser vi betalar har INGENTING med tillgång/efterfrågan, moms, skattetryck, inkomster och så vidare att göra.

Nå, det är en sanning med modifikation för det styr hur mycket en vara KAN kosta i slutändan utan att bli FÖR dyr.

Det som gör att vi betalar 5500 för en Arc Theta AR är en medveten strategi för att bygga ett starkt och exklusivt varumärke. Jämför till exempelvis PEAK performance. PEAK är inte vansinnigt bra kvalite, men kläderna ska upplevas som exklusiva, därför kostar de skjortan. Varför tror ni inte man kan köpa ARC' på Stadium? Jo, för att varumärket skall upplevas som exklusivt och får därför inte blandas med lågbudgetgrejer.

Varumärkesbyggande är det som styr det mesta av vår dagliga konsumtion. Den som styr priserna på en marknad där enorma volymer och pressade priser inte är det avgörande, är killen/tjejen som är chef på varumärkes/marknads-avdelningen.

Som alltid är det sanningar med modifikation. Men i de flesta fallen är det detta som styr.

För övrigt, om någon undrar så kostar en Theta AR c:a 2800 ex. moms - inköpspris till butik. Detta innebär en marginal på c:a 70-80% Denna marginal på kläder är inte speciellt onormal. Men räknat i kronor och ören så upplevs det som ganska mycket.

Ska man gnälla på något så ska man gnälla på sig själv för att man i blindo går på bluffen med livsstilsidentifikation. Se er omkring, ta en titt på vad ni identifierar er med - VARUMÄRKEN!

Vi har alla traskat rakt in i marknadsfällan. Så är det bara. Tillgång/efterfrågan gäller inte i det här fallet, snarare vem som har smartast marknadschef.

Priset är inte en spegling av en varas värde. Priset är en spegling av var varumärket skall placeras i förhållande till andra varumärken inom samma produktklass.

Ödmjukt,
/Jakob
 
Re: något helt annat

jakobg; sa:
hmm, hoppas att jag inte låter alldeles för besserwisseraktig nu. Men de priser vi betalar har INGENTING med tillgång/efterfrågan, moms, skattetryck, inkomster och så vidare att göra.

Nå, det är en sanning med modifikation för det styr hur mycket en vara KAN kosta i slutändan utan att bli FÖR dyr.

/Jakob

Långt ifrån besserwisseraktig! Äntligen en vettig analys!

jakobg; sa:
Varumärkesbyggande är det som styr det mesta av vår dagliga konsumtion. Den som styr priserna på en marknad där enorma volymer och pressade priser inte är det avgörande, är killen/tjejen som är chef på varumärkes/marknads-avdelningen.

Vi har alla traskat rakt in i marknadsfällan. Så är det bara. Tillgång/efterfrågan gäller inte i det här fallet, snarare vem som har smartast marknadschef.

Priset är inte en spegling av en varas värde. Priset är en spegling av var varumärket skall placeras i förhållande till andra varumärken inom samma produktklass.

Ödmjukt,
/Jakob
Ett exempel för att visa Jakobs hypotes:
Det är mycket spännande, intressant, lärorikt och nästan lite skrämmande att ge sig in i ex.vis GPS-forumet på Utsidan och ha åsikter om prissättning, kvalite eller föra andra produkter på tal om det där dominerande ämnet: GARMIN. Där finns en rätt stötande blandning av personer som i en del fall kraftigt gått i varumärkesfällan och nästan identifierar sig med varumärket- blandat med ett antal som kraftigt underblåser den med uttryck som "och det tycker jag är billigt" i kommentar till någon svindyr produkt i anslutning till Garmin och som på något sätt är insyltad i näringskedjan runt Garmin. Har ibland lekt med tanken att ex.vis starta en tävling med titeln GPS-forumets "Farbror Bosse" (Ni minns väl den sliskige scoutledaren i Lorry), med några Magellan GPS i pris!, till de som röstar på " rätt personer", alltså de som utger sig för att vara forumets "kompisar" och på kompisvis ger råd men samtidigt är insyltad i branchen på det ena eller andra sättet. Finns många exempel, men här är ett om Ni läser inläggen i tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24828&pagenumber=1
MVH
 
Re: något helt annat

jakobg; sa:
Priset är inte en spegling av en varas värde. Priset är en spegling av var varumärket skall placeras i förhållande till andra varumärken inom samma produktklass.

Jag håller med dig, men vill spinna vidare på detta. Visst är varje konsuments kritiska granskande av sitt eget agerande vid köp otroligt viktigt. Men vem jobbar stenhårt på att "skapa" varumärken i Sverige?

Ta Arc'teryx t.ex., det är ett "vanligt" kvalitetsmärke i Canada och USA medan i Sverige har det blivit ett exklusivt topp-of-the-line-märke, varför? Kanske finns det generalentrepenörer som lägger upp en medveten strategi kring vissa varumärken och låter dem bli betydligt dyrare och därmed exklusivare än många andra kvalitetsmässigt likvärdiga märken.
 
Re: Re: något helt annat

larlil; sa:
Har ibland lekt med tanken att ex.vis starta en tävling med titeln GPS-forumets "Farbror Bosse" (Ni minns väl den sliskige scoutledaren i Lorry som gick under falsk flagg. Ibland tror jag att Lorrys Farbror Bosse skulle framstå som rena söndagsskolegossen i jämförelse!), med några Magellan GPS i pris!
MVH

En ledtråd till? Lite tydligare... Läs inläggen i tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27610&pagenumber=1
Några reflektioner?
 
Re: Re: något helt annat

brandmansmicke; sa:
jakobg; sa:
Priset är inte en spegling av en varas värde. Priset är en spegling av var varumärket skall placeras i förhållande till andra varumärken inom samma produktklass.

Jag håller med dig, men vill spinna vidare på detta. Visst är varje konsuments kritiska granskande av sitt eget agerande vid köp otroligt viktigt. Men vem jobbar stenhårt på att "skapa" varumärken i Sverige?

Ta Arc'teryx t.ex., det är ett "vanligt" kvalitetsmärke i Canada och USA medan i Sverige har det blivit ett exklusivt topp-of-the-line-märke, varför? Kanske finns det generalentrepenörer som lägger upp en medveten strategi kring vissa varumärken och låter dem bli betydligt dyrare och därmed exklusivare än många andra kvalitetsmässigt likvärdiga märken.


För att spinna vidare på exemplet Arc' så är deras prisstrategi ganska så logisk. Förvisso är priserna bisarra, men logiken finns där. De tillverkar kläder som håller väldigt hög kvalite, mycket högre än t.ex Tierra. Alltså måste de ligga högre i pris än Tierra.
De var inte först med det, de anpassar sig bara till en marknad som fungerar på det här sättet. Generalagenten sätter rekommenderade priser och butikerna har bara till att följa efter.

Tyvärr har priserna för frilufstprodukter hamnat på smärtgränsen, men det är i slutändan konsumenterna själva som avgör om de kan acceptera priserna.
Om INGEN hade betalat ockerpriser så hade saker och ting inte kostat vad de gör heller.
 
Tycker att det är värt att lägga ett par kronor mer för att få en lokal service, samtidigt få våra svenska butiker leva kvar. Däremot hutlösa priser som dubbelt anser jag är totalt förkastligt.

Jag vill inte flytta ut all tillverkning till Asien, vilken kommer göras om priserna på produkterna kommer att läggas i botten. Vill ha kvar vårt hantverk i Sverige. (ex. Lundhags, Hilleberg). Visst så vill de tjäna mer pengar och lejer ut det. Men, det känns trots bättre att köpa produkter från sitt land.

(Detta gäller ju generellt i alla våra butiker som livsmedel mm. Desto mer vi jagar billiga priser, desto större möjlighet får aktörer från andra länder att komma in. Samtidigt så försvinner sakta och säkert svenska företag... ) ;-(

Fredric
http://www.glädje.nu
 
Jacob har till viss del rätt, om än det hela är mer komplext än sâ.

Vissa höga priser är en del i en smart marknadsföring för att fâ kvalitets-stämpel pà varumärket: "Det är dyrast, alltsâ ár det bäst" Ett bra exempel är Arcteryx, vilka kör denna strategi världen runt, inte bara i Sverige.

Arcteryx, liksom 99% av alla konfektions-företag, har ingen egen fabrik, utan bestâr av ett huvudkontor med nâgra fast anställda för design, försäljning, produktions-kontroll, logistik etc. Detta innebär att omkostnaderna bör vara mer eller mindre likartade för denna typ av företag, varför generella priskillnader bör bero pà:

- vilka material som anvánds;
- vilka fabriker som används;
- hur höga logistik- och lagerhâllnings (samt risk)-kostnader;
- utvecklings-kostnader;
- reklamations-policy;
- hur mycket pengar som anvánds till marknadsföring och försdäljningskostnader i övrigt;
- pris-politik

Lokala skillnader beror pâ faktorer som berörts tidigare, exempelvis högre omkostnader i ett land jámfört med ett annat, valuta-fluktuatuioner, tullar och skatter etc..


Sedan kan man hitta helt andra exempel: att en Lundhags-känga kostar dubbelt sà mycket som en Garmont-kánga beror mycket pà att Garmont helt övergâtt till att lágga ut produktionen där det fór tillfállet är billigast, medan Lundhags kämpar vidare och tillverkar en hel del grejer själva, och detta i ett höglöneland som Sverige. Skillnaden blir här att ett varumárke som Arcteryx har höga priser och höga marginaler, sà har Lundhags höga priser men ganska làga marginaler. vad är bást: att Lundhags lágger produktionen i ett lâglöne-land, ocg dármed kan sálja billigare, eller att man kämpar vidare i Sverige med höga priser?

Summa summarum: även om det gàr att se likaratade tendenser, sà bör man inte generalisera alltför hârt, utan bör göra analysen varumárke för varumärke.

Vad gäller butiks-ledet, sà är tendensen helt klart mot en totalt dominerande ställning för stora opersonliga kedjor, medan den lilla specialiserade butiken försvinner. I Frankrike´t.ex, domineras sport/outdoor av 4 stora kedjor, vilka tillsammans har en 90% av total försäljning. Dessa kan naturligtvis pressa priser, men ger i slutändan ett ganska magert och trist utbud jämfört med den lite dyrare specialisten.

Den konsument-makt som helt riktigt âberopas borde ju helst leda till lágre priser OCH ett rikare och mer varierat utbud och báttre service och kunnande hos de som säljer, men om man enbart strävar efter lägre pris, sâ blir resultatet till slut ett annat, verkar det som. Internet-handeln är här bara ytterligare en spik i kistan för den i alla brancher försvinnande "moma & popa-shops".

Mvh / Mats
[Ändrat av Malindo 2004-07-12 kl 09:42]
 
rätt och riktigt

Så sant som Mats skriver.

Jag sa iofs att det var en sanning med modifikation, (tack för modifikationen :) )

Där finns en liten variabel till i det hela vad gäller Sverige, nämligen Fenix outdoor...
Jag vet inte om alla har klart för sig hur mycket i Sverige som ägs av Fenix. Primus, Tierra, Naturkompaniet, Friluftsbolaget, fjällräven, m.fl ägs av Fenix.

Det bäddar knappast för en nyanserad marknad...
 
Jag är förbannad!

larlil; sa:
larlil; sa:
Har ibland lekt med tanken att ex.vis starta en tävling med titeln GPS-forumets "Farbror Bosse" (Ni minns väl den sliskige scoutledaren i Lorry som gick under falsk flagg. Ibland tror jag att Lorrys Farbror Bosse skulle framstå som rena söndagsskolegossen i jämförelse!), med några Magellan GPS i pris!
MVH

En ledtråd till? Lite tydligare... Läs inläggen i tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27610&pagenumber=1
Några reflektioner?

[RADERAT AV ADMIN] Jag var i stan idag och provade mobilen! Väldigt bra mobil, men GPS-funktionen suger! Så det så.

Sen går du och anklagar folk för olovlig marknadsföring. [RADERAT] Jag tycker att du ska ta det lungt med att anklaga folk för diverse felaktigheter. Vem är du att döma ut folk för att dem väljer att köpa en viss produkt. Sen så ska du [X] i mig lära dig att det råder åsiktsfrihet på detta forum. Det gör att folk har rätt att skriva sina åsikter om en viss produkt, håller du inte med så kan du gärna argumentera emot. Men [X] i att anklaga folk för att vara som du säger "insyltade i branchen". Vem i ovanstående tråd är enligt dig "insyltat i brachen"?

I en tidigare tråd skriver du:
"När sedan "min" mobilhandlare hade vänligheten att låna ut den nya GPS-mobilen 5140 i några dagar förra veckan visade det sig att den kunde rätt mycket."

Jaha! Det låter som en [X] snäll mobilhandlare! Såna finns det inte många av. Är du säker på att er relation inte är mer ingående än bara "säljare"-"köpare"? Det låter som att ni har något närmare relation än så! SÅ man kan undra vem fan det är som är "insyltad i branchen".

Jag känner inte mobilhandlare som vänligen lånar ut en mobil till en i några dagar!

För att slutligen tilläga något som verkligen har med diskussionen att göra. Klart att varumärket påverkar oss som konsumenter. Det gör att en vanlig T-shirt från Nike kostar 150-200 kr medans en som det står Team-sportia på kostar mindre än hälften. Torts att båda är gjorda av samma material. Sen är det helt upp till oss om vi vill köpa det eller inte.

En stor nackdel är just det som jakob skriver. Nämligen att ett och samma företag äger allt mer av varumärkerna! Det är den stora nackdelen! Tierra har knappast blivit billigare sen de blev uppköpta! Synd...

/
 
Har läst igenom tråden och kan bara säga att jag inte behöver försöka säga så många kloka ord eftersom Jakob och Mats har blottat pudelns kärna.

Det handlar till stor del om varumärkesbyggande, stenhårda riktpriser, få aktörer (i konsumentnära led) och fega konsumenter.
Faktum är ju att de flesta VILL betala överpriser eftersom de ju då höjer sin egen status. Det gäller ju inte bara friluftsprylar - snarare har den "äkta" friluftsutrustningen relativt linjär koppling mellan pris och kvalitet om man jämför med till exempel "vanliga" kläder, där ju trycket på en helt vanlig bomullströja avgör vad tröjan kostar.

Ett intressant svensk exempel på varumärkesbyggande av Arcteryx-typ är ju hur Haglöfs jobbar på att profilera sig i det översta segmentet andra länder.
Det är lönsamt att ligga i det översta segmentet eftersom man då kan sätta ett högre pris i förhållande till sina kostnader - varför tror ni att alla biltillverkare vill bygga lyxbilar?
 
Re: Jag är förbannad!

Nu börjar det spåra ut skippa GPS diskussionen...

Men räkna på det lite krasst, i sverige måste en butiksägare få in minst 500kr/h för att få det att gå runt.

2 Anställda i butiken x 6h=6kkr

Räknar vi med 50% påslag i butiken måste de sälja för brutto för 18 kkr/dag. Vissa prylar är det större påslag vissa mindre.

1 ARC jacka 4500
2 vanliga gtx jackor 7000
3 vanliga byxor 1500
1 ryggsäck 3000
1 multikök 1000
småkrafs 1000

Tänk att köpa in 10 hillebergtält, 20 ARC jackor, 15 byxor, 20 ryggsäckar, du är snart uppe i en halv miljon i lager... Lagerkostnad 25kkr /månad...



Bor man i in mindre stad så säljer man säkert inte detta (1-2 riktiga friluftsbutiker)+3 stadium, intersport etc.

Jämför detta med Seattl, Vancouver, Montreal (inte konstigt att det är billigare där;-).
 
Nordesjö; sa:
Ett intressant svensk exempel på varumärkesbyggande av Arcteryx-typ är ju hur Haglöfs jobbar på att profilera sig i det översta segmentet andra länder.
Det är lönsamt att ligga i det översta segmentet eftersom man då kan sätta ett högre pris i förhållande till sina kostnader - varför tror ni att alla biltillverkare vill bygga lyxbilar?

Profilering och varumärkesstrategier är bra! Vi påverkas något grymt av det. Ditt exempel på bilar är ju en av de bästa "statussymbolerna"

Jämför idag bilar från samma grupp;
Audi, VW, Seat och Skoda.

Jämför vad du får, sedan vad du betalar.
Du betalar helt klart för varumärket om du köper en
Audi, det är ju inget snack. Det betyder inte att det är en bättre bil, alls!

Vet inte om det bara var jag som såg ett avsnitt av Plus där Jerker hade fyra par jeans. Där de som var mest slitna och skulle hålla kortast tid, hade ett pris på nästan 10ggr så mycket som de billigaste som var bäst enligt Jerker.

Hehe... vad skall man säga... Profilering!

Se bara i livsmedelsbutiken, vad väljer du mellan två märken. Det som du aldrig hört talas om eller det som du känner igen på nått sätt? Känd från TV?