jag vet inte.. jag känner på mig att medias presentation som vanligt har väldigt lite med verkligheten att göra.. det skulle vara intressant med förstahandsinformation. har själv tillbringat tid på samma jävla ställe i orkan under min värnförmån, ett och annat tillplattat keron men inga personskador.. när det gäller multisportare och jägarsoldater så är det till stor del samma profil..
Äntligen en nykter röst i diskussionen. Vi som sitter inne med både förstahandsinformation och andrahandsinformation har en helt annan syn på övningen än de som bildat sin uppfattning från media.
Tål att påpekas att jag själv ställde in min tur till kricketplanen vid samma tidpunkt, men en del i bekantskapskretsen befann sig där uppe och har lämnat sin egen historia om händelserna.
Summa sumarum. En bra övning där förflyttning i dåligt väder, med skadade/markörer samt övning i lång/kort rast samt rätt åtgärder vid "worst case senario". För även den mest detaljerade insatsplaneringen måste ha en "If the shit happens, lets deal with it and finish the mission". Soldaterna fick lära sig first hand att vädret är allt när det gäller vistelser i högfjällsterräng, särskilt på våra breddgrader.
När det gäller skadorna så är det allt från småblesyrer till några få allvarlig åkommor. Allt rapporteras till högre befäl som sedan använder det till att utvärdera övningen, därav "skräcksiffrorna". Mig veterligen så drabbades drygt hela I22 någon gång på 90-talet av massinfektioner av campylobakerier.
Vidare så är stressen, pressen att vara med på en "jägarövning" samt sömnbrist och fysiskt samt mental utmattning en stor del av att förtjäna den gröna baskern och/eller den gul/svarta jägarbågen.
Lärdomar från övningen gällande utrustning?
Hilleberg Jannu klarar inte av riktigt stark vind då väven går för högt ovanför marken vilket resulterar i flex i bågar samt låter vinden greppa tag i duken och orsakar ännu mer "flex". Kerlon 1200/1800 är inte tillräckligt stark då duken blåser sönder, även ifall den är spänd. MHW EV2 stog däremot stabilt som borgen och hade inga som helst skador efter övningen.
Nya kängor till soldaterna måste ut nu, helst igår. FMV har tagit fram en ny modell men ingen tycks veta exakt var den har tagit vägen? Kan citera en major från en av fjolårets övningar "Det är så man skäms när man ser vad ni blir tilldelad för kängor, det finns bättre på civila marknaden men HKV tilldelar oss inte pengar för att köpa in dem."
Slutligen vill jag bara inflika att alla som saknar förmågan att argumentera eller att komma med konstruktiv kritik borde enligt mig inte uttala sig i frågor som rör ämnen.. (för att tala i klarspråk, inte har en jävla aning om hur det kan vara och varför det är/var så.)
'nuff said.
/Joakim med en grön huvudbonad