riktigt underhållande att läsa även om det tydligen spårat ur till nån slags "Alliansen är dumma/elaka marknadsliberaler" argumentation.
Flanell skriver:
jag vet inte hur gammal du är, men det fanns en tid i det här landet där människor engagerade sig utan ekonomisk vinning, i stället för att maximera sin yrkeskarriär, och därmed inkomst, valde man att jobba ideellt, vid sidan av, med något meningsfullt. inte minst i sådana här sammanhang, åtskilliga mil skidspår har tex kommit till genom oavlönad arbetskraft. jag tycker det är förbannat vackert. det finns en del hjältar som osjälviskt lever kvar i den världen dom är nog redan varse att det är den med mest deg som är dagens hjälte, inte behöver dom i all fall ha nåt "buhuande" kastat i ansiktet.
Det ideella arbetet finns väl kvar i allra högsta grad, bara att kasta ett öga på t.ex. främjandets hemsida, sida upp och sida ner med aktiviteter att välja från. Eller, bara här i Sthlmsområdet, två riktigt fina slalombackar, Ekerö och Saltis (finns fler) som drivs ideeltt. Vågar t.o.m. baserat på valresultat påstå att många av de som lägger ner ideellt arbete där, hu hemska tanke, är såna där otäcka "alliansen-fans" som du väljer att kalla dem...
Vidare:
en annan grupp som kan vara ekonomiskt svaga är äldre och förtidspensionärer, människor som jag inbillar mig kan vara ganska väl representerade bland just tur och längdåkare. inte heller dom är väl förtjänta av något extra buhu -tillägg. dom är väl tilltufsade så det räcker i dom här tiderna.
Jag är född i Jämtland, tillbringar en hel del tid där uppe, vintertid gärna på skidor både i skogslandet och till fjälls. Nu ska jag absolut inte påstå att detta grundar sig på fakta, bara en känsla, mina iaktagelser men... Min bestämda uppfattning är att de jag ser med skidor under fötterna näppeligen är några tilltufsade äldre och förtidspensionärer. Äldre är väl många men tilltfufsade? Absolut inte. Skulle t.o.m. våga drista mig att påstå att bland de som vrålar fram på skoter över fjället och överallt annars i skogslandet hittar vi en betydligt större andel "fattiga tilltufsade" arbetslösa och förtidspensionärer än bland skidåkarna...
Och slutligen. Jag är övertygad att om så världens bästa spårområde ställdes till förfogande helt gratis i Funäsdalen så skulle det inte medföra att en enda fattig, stackars tilltufsad yngling, äldre, förtidspensionär etc. mer skulle komma ut i de spåren jämfört med om spåravgift tas ut. Om spåravgiften däremot innebär att området kan utvecklas, fler entusiaster kommer dit, bor, åker så är jag lika säker på att det skulle innebära färre fattiga, tilltufsade förtidspensionärer i Funäsdalsområdet...
Saker och ting som tillkommer genom människors initiativ och entreprenörskraft (usch där var ett till sånt där "fult" ord) tenderar ju dessutom att ge ringar på vattnet i en bygd. Stolthet, glädje som i sig ger positiva spinoffer, sprider sig till andra områden.