Flanell:"jag vet inte varken vad du pratar om eller varför du citerar mig...? och som jag sa, jag tror mitt budskap gott fram, finns inte mycket mer att tjata om."
Kanske därför att du skrev det jag citerade?
"kan du inte se att det finns nackdelar med att "marknaden" tar hand om allt, då är inte jag heller rätt man att försöka förklara saker för dig."
Det är en viss skillnad på att "marknaden tar hand om allt" och marknadsekonomi. Det är nog ingen kapitalist som inte anser att vi behöver ett visst mått av regleringar av marknaden bland annat för att fånga upp externaliteter. Frivillig handel är däremot bara av godo. Det har skapat det välstånd vi åtnjuter idag.
jag tycker vi kommer för långt från ursprungsfrågan och bara står och stampar med samma argument, på ett sätt som varken gagnar mig personligen eller tråden i sin helhet. dessutom hålls två liknande diskussioner igång samtidigt så jag hänvisar till tidigare svar här och i den andra tråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58584
men för att backa tillbaka och sammanfatta så är min ursprungsinställning att:
marknadsekonomin har trängt tillräckligt, kanske nästan skulle kunna drista mig till att säga lagom, långt in i våra liv och vår vardag.
det finns nu fullt tillräckligt med områden och, inom dom, val-alternativ, för oss att ta dela av.
ibland är det befogat men det räcker att ta en titt på dom tio senaste årens elräkningar, sätta sig in i hur systemet med friskolor eller tex jagandet av stafettläkare fungerar så ser man hyfsat klart att det också finns avigsidor.
om man har ett längdspår som inte fungerar är väl det uppenbara och mest lämpliga att man slår ihop alla krafter och försöker underhålla och få fart på det, inte bygger man väl ett till som ska ta resurser i anspråk, där dessutom inte alla sen ska få åka.
sånt där kan man ju hålla på med hemma i sin privata sfär eller i shopping gallerior men att börja försöka våldföra sig på det fåtal fredade zoner vi har kvar tycker jag man måste försöka stoppa!