Ingen frisk fjälluft i Funäsdalen

Nej till tvingande avgifter för skidspår i skogen

"Kommuner får inte ta ut tvingande avgifter för skidåkning i naturen. Det menar Naturvårdsverket i ett utlåtande av rättsläget efter att allt fler kommuner och skidklubbar börjat avgiftsbelägga skidspår."


Verket säger att avgifter bara får tas ut om spåret är en anläggning. Med det menas att kommunen eller klubben gjort större investeringar och att området är avspärrat

"— Det finns inget hinder för frivilliga avgifter. Inte heller för avgifter i anslutning till skidspåren, exempelvis parkeringar, vallabodar, omklädnings- eller bastulokaler."


http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-med-naturvard/Arbete-med-friluftsliv/Avgifter-for-skidspar/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nej-till-tvingande-avgifter-for-skidspar-i-skogen-1.1014824

Alltså egentligen inget nytt under solen.
 
Synd tycker jag.
Här har vi en anläggning som satsar stort, men som oftast tillåts det inte i Sverige. För här ska visst allt vara gratis på semestern, undrar just varför det ska vara så svårt att betala för sig i det här landet.
Missförstå mig rätt nu, jag är den förste att försvara allemansrätten och de friheter den innebär, men preparerade spår i världsklass är väl ändå något annat än den fria naturen.
 
Synd tycker jag.
Här har vi en anläggning som satsar stort, men som oftast tillåts det inte i Sverige. För här ska visst allt vara gratis på semestern, undrar just varför det ska vara så svårt att betala för sig i det här landet.
Missförstå mig rätt nu, jag är den förste att försvara allemansrätten och de friheter den innebär, men preparerade spår i världsklass är väl ändå något annat än den fria naturen.
Inte om spåren går genom den fria naturen.
 
Köp mark alt arrendera, hägna in

bygg anläggning och ta ut avgifter.
Är inte ägandet och inhägnandet uppfyllt -> inga avgifter.
Svårt att förstå?
The bottom line i nästan allt som rör sig är pengar så även här.
Snart kommer väl tomtar och tycker de skall ha pengar för att jag paddlar på deras vatten oxå;-)
Jämför med events/företag som organiserat paddlingar tagit betalt och "överutnyttjat " allemansrätten.
/tobbe
 
Nu är ju Naturvårdsverkets yttrande just bara ett yttrande. I yttrandet står också:

"För att kunna ta ut avgifter bör skidspåret vara en anläggning i juridisk mening. Detta skulle då göra att allemansrätten upphävs. Det kan handla om större investeringar, exempelvis konstsnötillverkning."

Med andra ord så håller jag det inte för otroligt att mer omfattande längdsystem som satsat på en infrastruktur i form av t ex värmestugor, snökanonanläggning, broar etc slinker igenom deras bedömning (liksom många alpina anläggningar gör).

Och det är ju den typ av anläggningar som väl tråden primärt handlar om.

Avslutningsvis skriver de även att:

"Idag finns ingen lag kring frågan och inga vägledande domar. Därför går det inte med säkerhet att uttala sig om vad som gäller i dagsläget, eller vad som kommer att gälla i framtiden."

Så vad som kommer gälla är fortfarande oklart.
 
inte många alpina anläggningar hindrar dig

att åka i backen däremot vill de ha inkomster från liftarna.
Tror de har svårt att förbjuda någon att åka nerför även om backe skulle vara preparerad med snökanoner.
Är det inte inhägnat så har du tillträde:)
 
att åka i backen däremot vill de ha inkomster från liftarna.
Tror de har svårt att förbjuda någon att åka nerför även om backe skulle vara preparerad med snökanoner.
Är det inte inhägnat så har du tillträde:)

Det där stämmer inte och jag citerar mig själv från sida 9 i den här tråden:

"Det är många som både här och på DN gör liknelser till alpina anläggningar och att man inte skulle behöva betala om man inte åker liften upp. Det är fel, skipasset gäller som regel tillträde till skidområdet inte liften i sig (kanske därför man sedan några år benämner det just skipass och inte liftkort). Det gäller också endast tillträde under de angivna öppettiderna och skidområdet betraktas som arbetsområde under annan tid pga pistning, snötillverkning, liftunderhåll, varutransporter och annat underhåll som sker då.

Med skipasset förbinder man sig även att leva upp till ett antal föreskrifter som berör annat än själva liftåkandet; man får inte åka vårdslöst, inte åka i liftspår, inte gräva solgrop var som helst eller uppföra hopp, man ska använda utrustning avsedd för ändamålet (man får t ex inte åka "miniskidor", kälke, sopsäck eller traktorinnerslang), man får inte promenera runt i backarna, man får inte medta hund, man får inte cykla m.m m.m. under vintersäsong."
 
Jag undrar egentligen vad som gäller vid åkning i pist utan liftkort? Dock tror jag "problemet" i praktiken är mindre än vad det kommer att bli med avgiftsbelagda längdspår som inte är inhägnade.

Jag har i alla fall, med turskidor, åkt ned för den pistade gröna hotellöpan i Storlien efter en tur på fjället till Åhlénstugan och Vindarnas Tempel utan tanke på att jag skulle vara betalningsskyldig för detta.
 
Jag undrar egentligen vad som gäller vid åkning i pist utan liftkort? Dock tror jag "problemet" i praktiken är mindre än vad det kommer att bli med avgiftsbelagda längdspår som inte är inhägnade.

Jag har i alla fall, med turskidor, åkt ned för den pistade gröna hotellöpan i Storlien efter en tur på fjället till Åhlénstugan och Vindarnas Tempel utan tanke på att jag skulle vara betalningsskyldig för detta.

I "praktiken" så har det under mina 35 år på skidor aldrig hänt att någon kollat kortet i backen och jag tror att man på alla ställen skulle se mellan fingrarna när det gäller såna turer du beskriver.

Mycket har dock hänt vad gäller säkerhetsarbete under årens lopp föranlett av bl a ett antal olyckor, rätt många med dödlig utgång, där personer åkt pulka, traktorslang, kolliderat med pistmaskiner etc, som lett till att SLAO upprättat gemensamma regler för de anläggningar som är anslutna till organisationen. Dessa kan man läsa om här:

http://www.slao.se/ak_och_liftregler.asp