I år äntligen dax.....

Har man ingen reservpaddel får man simma hem och då är det bra att ha torrdräkt. Förresten, vem f*n ringer sjöräddningen om en dylik incident? Nej gott folk, det simmas alldeles för litet nu för tiden. ;)

Eller har de flesta köpt så bra paddlar att de slipper simma. Hur ofta går egentligen en kvalitetspaddel sönder, eller hur ofta har ni faktiskt ens behövt ta till reserven? Har själv aldrig brutit en paddel.
 
Eller har de flesta köpt så bra paddlar att de slipper simma. Hur ofta går egentligen en kvalitetspaddel sönder, eller hur ofta har ni faktiskt ens behövt ta till reserven? Har själv aldrig brutit en paddel.

Man behöver inte knäcka paddeln med handkraft.
På Ålandsturen i somras råkade jag lägga ifrån mig paddeln på ett olämpligt ställe. Efter det drog jag upp kajaken på paddelskaftet som knäcktes rakt av. Kolfiberskaft är ganska känsliga för kajak-kölar som kommer farande.
Som tur var hade jag en extrapaddel med mig, det är enda gången jag behövt den.
 
Mer om paddelns vikt

Jag har i ett antal år växlat mellan att paddla med en gammal konventionell tävlingspaddel (Struer Racing) på 1200 gram och en modern vinge från Bracsa på 850 gram. Jag har även växlat mellan olika tunga vingpaddlar. Träningspassen har legat på cirka 10 km och vid långfärder har dagsetapperna varierat från 15 till 45 km, mest har de legat runt 20 km. Från början trodde jag att vikten skulle betyda något men min erfarenhet pekar på att det är försumbart. Visst känns den gamla paddeln tung, fast bara de första paddeltagen.
Nej, det som tröttar mest är om jag har dålig verkningsgrad i paddeldraget. Om jag tex kör med för lång paddel (= för trög växel) får jag mjölksyra. Eller om jag inte får till isättet av paddeln - dvs om det blir virvlar runt bladet - tröttar det långt mer än några hundra gram extra vikt. Får du virvlar runt bladet slirar paddeln någon dm extra bakåt i vattnet vid varje padddeltag. Lite som att trampa ner bilens koppling halvvägs, farten sjunker, kopplingen blir varm och bensinförbrukningen per mil går upp eftersom du slösar energi på att värma kopplingen.

Min slutsats är att det är långt viktigare att lära sig en vettig paddelteknik och att skaffa en paddel som är lätt att sätta i snarare än att jaga gram.

Nu är det inte hela världen om du köper något du inte gillar. Det är fortfarande kajakboom och begagnatmarknaden är god.

Lycka till med ditt val av prylar.
 
Jag har i ett antal år växlat mellan att paddla med en gammal konventionell tävlingspaddel (Struer Racing) på 1200 gram och en modern vinge från Bracsa på 850 gram. Jag har även växlat mellan olika tunga vingpaddlar. Träningspassen har legat på cirka 10 km och vid långfärder har dagsetapperna varierat från 15 till 45 km, mest har de legat runt 20 km. Från början trodde jag att vikten skulle betyda något men min erfarenhet pekar på att det är försumbart. Visst känns den gamla paddeln tung, fast bara de första paddeltagen.
Nej, det som tröttar mest är om jag har dålig verkningsgrad i paddeldraget. Om jag tex kör med för lång paddel (= för trög växel) får jag mjölksyra. Eller om jag inte får till isättet av paddeln - dvs om det blir virvlar runt bladet - tröttar det långt mer än några hundra gram extra vikt. Får du virvlar runt bladet slirar paddeln någon dm extra bakåt i vattnet vid varje padddeltag. Lite som att trampa ner bilens koppling halvvägs, farten sjunker, kopplingen blir varm och bensinförbrukningen per mil går upp eftersom du slösar energi på att värma kopplingen.

Min slutsats är att det är långt viktigare att lära sig en vettig paddelteknik och att skaffa en paddel som är lätt att sätta i snarare än att jaga gram.

Nu är det inte hela världen om du köper något du inte gillar. Det är fortfarande kajakboom och begagnatmarknaden är god.

Lycka till med ditt val av prylar.

Här måste jag ge dig creds för en väldigt bra förklaring, jag fattar precis vad du menar och är övertygad om att det stämmer. Jag kommer till att börja med bara köpa nån paddel som "duger"...ingen värsting super tävlingspaddel för 3-4000 spänn...men inte häller nån dynga för ett par hundralappar...lägger mig nånstans mitt i mellan så får jag senare bestämma mig för vilken typ av paddel jag vill ha....den första paddeln får då bli min backup.

Mvh/Jonas
 
Bra val

Här måste jag ge dig creds för en väldigt bra förklaring, jag fattar precis vad du menar och är övertygad om att det stämmer. Jag kommer till att börja med bara köpa nån paddel som "duger"...ingen värsting super tävlingspaddel för 3-4000 spänn...men inte häller nån dynga för ett par hundralappar...lägger mig nånstans mitt i mellan så får jag senare bestämma mig för vilken typ av paddel jag vill ha....den första paddeln får då bli min backup.

Mvh/Jonas

Det är ett vettigt val;) själv har jag en Werner Cyprus Crankt shaft men då paddlarjag ofta långt (40-55 km på en dagstur) och har bra teknik. Mellanprisklassen fungerar bra för det du ska använda paddeln till. Började själv med en riktigt tung träpaddel för längesen och det är värt att unna sig komforten man får av en bra paddel. Men man behöver inte överdriva aqua bound räcker långt.
 
Jag har i ett antal år växlat mellan att paddla med en gammal konventionell tävlingspaddel (Struer Racing) på 1200 gram och en modern vinge från Bracsa på 850 gram. Jag har även växlat mellan olika tunga vingpaddlar. Träningspassen har legat på cirka 10 km och vid långfärder har dagsetapperna varierat från 15 till 45 km, mest har de legat runt 20 km. Från början trodde jag att vikten skulle betyda något men min erfarenhet pekar på att det är försumbart. Visst känns den gamla paddeln tung, fast bara de första paddeltagen.
Nej, det som tröttar mest är om jag har dålig verkningsgrad i paddeldraget. Om jag tex kör med för lång paddel (= för trög växel) får jag mjölksyra. Eller om jag inte får till isättet av paddeln - dvs om det blir virvlar runt bladet - tröttar det långt mer än några hundra gram extra vikt. Får du virvlar runt bladet slirar paddeln någon dm extra bakåt i vattnet vid varje padddeltag. Lite som att trampa ner bilens koppling halvvägs, farten sjunker, kopplingen blir varm och bensinförbrukningen per mil går upp eftersom du slösar energi på att värma kopplingen.

Min slutsats är att det är långt viktigare att lära sig en vettig paddelteknik och att skaffa en paddel som är lätt att sätta i snarare än att jaga gram.

Nu är det inte hela världen om du köper något du inte gillar. Det är fortfarande kajakboom och begagnatmarknaden är god.

Lycka till med ditt val av prylar.

+1 Bra skrivet! Det var precis detta jag menade men inte orkade utveckla i mitt något fräna inlägg på förra sidan ;)
 
V.11 kommer leveransen !

Det blir antingen en Tahe Wind 535 eller en Tahe Ocean Spirit.
Torrdräkt och skor är redan inhandlat så snart e det dax att ge sig ut...längtar så jag blir tokig.

Såhär kommer mitt kit se ut:

kajak: Wind 535/Ocean Spirit (skall provsitta bägge och se vilken det blir)
paddel: Aquabound Stingray glasfiber
kapell: Yak Horizon
flytväst: Yak Kallista
säkerhetspaket
kajaksavers

torrdräkt: Artistic Asco
skor: crewsaver ultraboot
 
Nu e det bara att vänta.
På tisdag nästa vecka kommer min skönhet, en Wind 535 blev det. Allt annat är redan inhandlat, bara kajaken som fattas. Så nästa helg e det dags för premiärtur.
Ska bli så underbart att komma ut, får man hoppas på bra väder oxå.

Håll tumarna !!
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg